• Johnsson

Nässug?! Bra eller Dåligt...

Vår dotter på 8 månader är superförkyld!!!

Undrar bara om man kan använda nässugen hur mycket som helst??
  • Svar på tråden Nässug?! Bra eller Dåligt...
  • lia76

Man ska väl inte använda för mycket tror jag då det kan irritera deras slemhinnor i näsan...

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • idis78

Min son blir irriterad i slemhinnorna om vi använder sugen förmycket. Vi försöker använda koksaltdroppar så mycket som möjligt.

• SusanneSJ

Tror de säger 2-3 ggr/dag pga att man inte ska skada slemhinnan i näsan, är dock inte säker när de blivit så pass "gamla" som din, hoppas förkylningen ger sig fort!

• Johnsson

Tack för era svar!! Glad

Vi får dock använda sugen på henne säkert 4-6ggr/dag,för hon är så snorig så hon klarar inte av att äta & dricka när det är som värst....
    Hoppas det snart är över,är snart inne på tredje veckan...Ledsen

• FiaÅkotten

närkte då inga besvär när jag anvät näsfridan. mer än att hon inte gillat den från start...

• Mylla

Jag har hört att det är bra att lösa upp  segt snor innan man suger, med koksalt eller bröstmjölk.

• Mammatilltretroll

näsfrida är ovärdelig för oss, men viktigt är att skölja näsan ordentligt med koksalt eller bröstmjölk innan man suger..
    På barnsjukhuset sa de att det bästa är att ta en liten medicinspruta som rymmer 1ml och tömma en sån i varje näsborre innan man suger...

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • flexus

Jag brukar försöka ha dom sittande så mycket som möjligt, tex fastspännda i en babysitter om dom inte kan sitta själva.Så att snoret rinner ut självt.

• Augustibebi

Håller med er ovan, näsfrida är jättebra om man sköljer först (jag brukar fylla näsfridan med några droppar bröstmjölk och stjälpa i). Då är det bara att med ett lätt sug i näsborren få loss alltihop. Annars måste man ju suga jättehårt för att få bort det.

• Lukas Alexander

Jag vill varna lite för mkt användning av nässugen. Min son var väldigt snorig och tyckte till början att en nässug kombinerat med koksaltlösnig innan var jättebra. Dock snorigheten ville inte försvinna utan blev nästan beroende av nässugen, men fick tips av bvc att sluta med nässugen för det kan istället stimulera för ökad slembildning och ökad behov av nässugen. Efter att jag slutade så försvann även snorighten. Mitt tips är att använda endast koksaltlösning som löser upp snoret och gör det lättare att nysa ut sedan eller rinna ut. Det finns även nässpray för barn över 7 månader.

Svar på tråden Nässug?! Bra eller Dåligt...