• snobben

Polyp i livmodern!

Jag och min sambo har försökt få barn i ca 3 år tid utan resultat och gör nu en utredning. I veckan så fick vi svar på våra prover och vi är fullt friska och läkaren gjorde VUL på mig. Allt såg bra ut förutom att jag ev har en polyp i livmodern. Han sa att antingen är det för att jag vilken dag som helst ska ha mens eller så finns den där och kan vara orsaken att äggen aldrig vill fästa.

Jag undrar om nån varit med om samma sak...haft svårt att bli gravid, haft polyp, tagit bort den och sen blivit gravid?

Jag hoppas lite på att den kommer finnas kvar till nästa gång jag ska dit och göra en sköljning. Det ger mig lite hopp om att det är den som är boven...för annars så är vi ofrivilligt barnlösa.

Få människor lever idag, de flesta förbereder sig för att leva i morgon
  • Svar på tråden Polyp i livmodern!
  • snobben

Ingen? Hade så gärna velat höra andras historier.

• Busfrun

Hej Snobben!
    Jag har opererat bort två polyper i höstas, den ena satt i livmodern och den andra i livmoderhalsen. Enligt min gyn så inte bara försvårar polyper en graviditet utan risken för missfall blir mycket högre om man väl lyckas bli gravid.

Jag försökte i 4 år att bli gravid med min dåvarande sambo, det lyckades inte alls. Han hade barn sedan tidigare så det är mycket möjligt att polyperna fanns redan då. Vi gjorde ingen utredning utan kämpade på på egen hand.

Nu, med min nuvarande man, har jag försökt i snart 3 år. Vi genomgick en utredning förra året som visade att hans spermakvalitet var kraftigt nedsatt samt att de hittade mina polyper. Nu har vi precis avslutat vår första IVF-behandling och jag "ruvar" på ett litet embryo sen i torsdags... gravtest ska göras 30 april.

Blev kanske lite svamligt förklarat men fråga om du undrar något   Lycka till med ev. operation och babytillverkning!

• snobben

Busfrun. Ok tack för att du ville dela med dig Åhh vad jag hoppas att ni lyckas nu *hoppas hoppas* Då vet du säkert hur man gärna famlar efter varje halmstrå och hoppas på allt. Nu är polypen mitt hopp och även sköljningen av äggledarna.

• Busfrun

Ja, visst famlar man efter halmstrån... man rannsakar varenda liten detalj i sitt leverne och funderar över vad som är orsaken till att graviditeten uteblir... man köper ägglossningsstickor och gravtest för massor med pengar... man räknar dagar i kalendern och man väntar och längtar och hoppas och letar grav.symptom... och blir besviken månad efter månad när mensen kommer.

Det låter lite sjukt, men jag blev faktiskt lite lättad när de hittade polyperna...  En möjlig orsak undanröjd liksom...  Så jag förstår att du känner ungefär samma sak.

Hoppas allt går vägen för både dig och mig!!

• snobben

Ja, jag hade ju hoppats lite på att det var min ÄL som spökade men allt är bra med både mig och sambon...ja om det nu inte är polypen som spökar. Tänk om det är den? Tänk om vi blir gravida om den finns kvar och tas bort? Ja, det är mycket tänk

• snobben

puffar lite idag

• snobben

Det var dåligt med folk med polyper

• Eva X

Hej Snobben!

Jag har ingen solskenshistoria att komma med just nu, men jag hoppas på en i framtiden...

Liksom du har jag en polyp i livmodern. Den ska tas bort på fredag. Jag både ser fram emot det på ett mycket märkligt vis och är jättenervös. Precis som du beskriver så sätter jag stor del av mitt hopp till den här polypen, eller rättare sagt till borttagandet av den. Jag har haft lätt för att bli gravid, men i stället fått missfall flera gånger. Polypen upptäcktes nu vid min utredning för upprepade missfall och om det inte är den som är förklaringen så har de ingen annan. Det är klart man hoppas!

Så jag håller tummarna för dig och mig, att de tar bort våra polyper och att vi faktiskt får barn efter det. Lycka till!

• kexet80

Hej.
    Jag fick akut operera bort min polyp i livmodern för ca 6 månader sen. Har efter det försökt bli med barn utan att lyckats. Började med pergotime i januari men inte ens det har hjälpt.
    Hade hoppas att det skulle komma svar här med kvinnor som blivit gravida även efter att de tagit bort en polyp. Men det ser dåligt ut med det...

• snobben
    Eva X skrev 2007-04-16 16:34:18 följande:
    Hej Snobben!Jag har ingen solskenshistoria att komma med just nu, men jag hoppas på en i framtiden... Liksom du har jag en polyp i livmodern. Den ska tas bort på fredag. Jag både ser fram emot det på ett mycket märkligt vis och är jättenervös. Precis som du beskriver så sätter jag stor del av mitt hopp till den här polypen, eller rättare sagt till borttagandet av den. Jag har haft lätt för att bli gravid, men i stället fått missfall flera gånger. Polypen upptäcktes nu vid min utredning för upprepade missfall och om det inte är den som är förklaringen så har de ingen annan. Det är klart man hoppas!Så jag håller tummarna för dig och mig, att de tar bort våra polyper och att vi faktiskt får barn efter det. Lycka till!
    Åhhh då håller jag tummarna för att det går bra efter att den är borta Det är en tröst att få hoppas
    kexet80 skrev 2007-04-16 17:17:39 följande:
    Hej.Jag fick akut operera bort min polyp i livmodern för ca 6 månader sen. Har efter det försökt bli med barn utan att lyckats. Började med pergotime i januari men inte ens det har hjälpt.Hade hoppas att det skulle komma svar här med kvinnor som blivit gravida även efter att de tagit bort en polyp. Men det ser dåligt ut med det...
    Har du andra problem som tex dålig ägglossning? Kan ju vara andra faktorer som gör attd et inte blir en graviditet. Anledningen till att jag hoppas att polypen är orsaken är att vi annars är fullt friska och ska kunna få barn, men det går ändå inte.

Lycka till till dig och hoppas att du snart får bli gravid
  • dison

snobben: jag har opererat bort polyper för c:a ett år sedan. Inte gravid ännu, men jag har ägglossningsproblem så felet ligger nog mer där, har inga missfall bakom mig.

• Mandarinmamma

Har haft problem med mellanblödningar ett halvår och ska göra en undersökning efter nästa mens för att se om en polyp i livmodern kan vara orsaken. Någon som har gjort en sådan undersökning? Man instillerar viss NaCl till livmodern via en tunn kateter genom livmoderhalsöppningen...

• snobben
    dison skrev 2007-04-16 18:48:51 följande:
    snobben: jag har opererat bort polyper för c:a ett år sedan. Inte gravid ännu, men jag har ägglossningsproblem så felet ligger nog mer där, har inga missfall bakom mig.
    Håller tummarna för er att det ska bli en bebis snart!!!
    Mandarinmamma skrev 2007-04-17 10:19:07 följande:
    Har haft problem med mellanblödningar ett halvår och ska göra en undersökning efter nästa mens för att se om en polyp i livmodern kan vara orsaken. Någon som har gjort en sådan undersökning? Man instillerar viss NaCl till livmodern via en tunn kateter genom livmoderhalsöppningen...
    Min polyp upptäcktes via VUL. Menar du hur den ska tas bort?
  • Eva X

Syster Bus: Min polyp upptäcktes med hjälp av VUL och att man fyllde livmodern med koksalt som du beskriver. Det var en helt ok undersökning, spände lite som mensvärk, men gjorde inte så ont. Det kommer gå bra. Lycka till!

Svar på tråden Polyp i livmodern!