• Äventyr

Spa-recensioner

Hej!
    Jag skulle vilja höra vilka spaanläggningar och dylikt ni har besökt och hur ni tyckte att de var. Både anläggningar i Sverige och utomlands, små och stora vill vi höra om!

• Svar på tråden Spa-recensioner
  • Äventyr

Okej, jag börjar (texten kommer från min blogg, ni behöver inte skriva så detaljerat om ni inte vill!)

Blå lagunen, Reykjavik , www.bluelagoon.com
    Attraktionen består av en ganska stor, rykande varm utomhus-"lagun" mitt i ett månlandskap av svarta, vassa stenar. Runt om i lagunen finns vit kalkstenssmet att kladda i ansiktet. Omklädningsrum och duschar är fräscha och i snygg design och det finns rikligt med schampoo, balsam och duschtvål av eget märke att ta av. Balsam rekommenderas, då håret annars blir knastertorrt av kalken. Ligger nära flygplatsen, lätt att hitta! Kombinera med att rida islandshäst och besöka vattenfallet Gullfoss och geysrarna.

Pris: 1400 isländska kronor = 150 svenska kronor

Hasseludden Spa & Yasuragi, Stockholm, www.yasuragi.se

Besöktes av mig idag! Japansk stil. Vid ankomsten får du en japansk bomullsrock, tofflor och en svart baddräkt. Detta har du sedan på dig hela vistelsen. Anlägggningen innehåller snygga "tvagningsrum" där du likt en urmoder kan sitta på en träpall och skölja vatten över dig med ett träkar och en stor bassäng att simma omkring i. Men det bästa med anläggningen är de varma källorna utomhus, där du kan sitta och få snöflingor i ansiktet medan du tittar ner genom tallarna på vattnet långt där nere. Till lunch kan du välja på sushi eller några japaninspirerade kött- och fiskrätter.

Pris: 800 kr, kl 08:00-16:00. Då ingår ett dagsprogram med t.ex. meditation, frukt- och josbuffé, yukata, tofflor, baddräkt (kan tas med hem), handdukar, schampoo, tvål, balsam och lunch med misosoppa, förrätt och valfri huvudrätt.

• Äventyr

Spa corallium, vid fyren i Maspalomas, södra Gran canaria.

Nås lätt med buss, ändhållplatsen. Nybyggd spaanläggning med mycket vacker mosaik och annan lyx. Avslappnande vattensängar i mjuk röd "livmoder", egyptisk ångbastu med katter med gröna ögon, iskallt vatten med runda, vita stenar, tropisk lagun, röd mjuk kakelvägg med varmt vatten, sommarregnsdusch, höststormsdusch, igloo, afrikansk bastu, utomhusbubbelpool, kall pool, träningspool, turkiskt hamam, lavagrotta med vilstolar, grotta med saltvatten att flyta som en kork i. Rekommenderas, särskilt till dig som gillar snygg mosaik och sagolikt kakel. Pris: 39 euro/ 4 timmar.

• Äventyr

Centralbadet i Uppsala är en oas. Softad belysning, mörkt trä, ljusgult-turkost-rött, skiffergolv. Liten varm bassäng med "kyrkfönster" i olika färger, perfekt för stretching, ångbastu (Med skylt: Diabetiker, se upp! Het ånga vid golvet) och Uppsalas snyggaste utsikt över domen från stora bassängen. Inga barn.

Pris: 32,50 kronor per besök om du köper tiokort (annars 45 kr). Jämför gärna med kommunala Fyrishov, som kostar exakt det dubbla.

Centralbadet i Stockholm ligger på Drottninggatan. Bassängen här är ganska liten, men stilen är original art noveau. Det finns även en liten trång, varm, ångig bar-bubbelpool-restaurang-ångbastu. Jag var där en fredag eftermiddag och after work-faktorn/ svensexefaktorn var nästan tveksamt hög.

• Sommaren är kort

Jag hr besökt badhotellet i Tranås flera gånger!! De har olika Weekend paket och har bra pris! Mycket trevligt och bra behandlingar!

www.badhotellet.com

• puffipuff

selma legerlöfs spa är dyrt men jätte bra!!

grisslehamns havsbaden är toppen!!!

Båda ställena har bra mat, fina rum, fin natur, bra behandlingar, fina relaxrum
    Grisslehamn slår dock lite högre pga priset

• icefemale

Besökte Varbergs Kurort i helgen. Hade bokat "Hela Helgen"-paket från fredag kl. 14 till söndag eftermiddag. Betalade ca. 5500:-/pers. för dubbelum, 4 behandlingar (Ungersk lerinpackning, Bodyscrub, Floating och Helkroppsmassage), helpension med 3-rätters supé fredag kväll, frukost- och lunchbuffé, 4-rätters middag lördag kväll och frukost- och lunchbuffé på söndag. Suuupergod mat och vilken service! Behandlingarna utfördes på ett synnerligen proffsigt sätt. Tillgång till kallbad, bubbelpool, turkisk hamamm, havsvattenbad och fri träning i gym och på pass. Rekommenderar VARMT... 
    www.varbergskurort.se

♥♥♥ Filippa 040611 ♥♥♥
  • Marie IE B

Spinkarp Spa (Tranås-Gränna): mysigt och lantligt, ligger ute på landet vid en sjö. Bra behandlingar (Kerstin Florian), lugnt och mysigt. Grupper blandas inte utan man är där själv, samma sak om man bokar enskilt/par.

Säröhus: Ligger vid havet på Särö, vacker miljö. Egenbehandlingar som man har fri tillgång till, fantastiskt härlig pool, jacuzzi finns samt stor bastu. Maten var dock under all kritik när vi var där men förhoppningsvis var det en engångsmiss. Frukostsbuffén var fantastisk.

• LillaMy28

Nådendal spa, i åbo. Helt uuuunderbart  
    Underbara mini svitar, hela hotellet känns som lyx lyx Man blir avkopplad bara av att se bilder därifrån
    Badavdeöningen har romerskbastu, vanligbastu. Två st bubbel pooler, en lite varmare bassäng, en stor bassäng med vanlig temp sedan en bar i badavdelningen, sedan finns det en utomhuspool som är uppvärmd som man även kan bada i på vintern, man hoppar i den bassängen innifrån och simmar ut   helt underbart ställe. Men tyvärr lite dyrt men värt vartenda öre

• Pirum

Sätra Brunns halvdagspaket kan jag rekommendera för den som gillar olika behandlingar. De använder märket Dermanord som är superbra och man får prova i princip alla produkterna på egen hand under vistelsen också (de finns uppställda i receptionen så man hämtar där).

Man får låna en badrock och så ingår en lunchmacka, frukt - och juicebuffé och kaffe/kaka. Det finns en pool med relaxmöbler och mängder av tidningar, man kan även sitta ute om det är fint väder.

Om man vill ha olika ångbad och sånt är det däremot inte rätt ställe.

• Äventyr

Tack alla! Jag har fastnat i spa-träsket och ska spana in era ställen:) Själv är jag inte så mycket för behandlingar utan gillar att utnyttja själva anläggningarna, typ flyta omkring i saltvattenpooler eller bada i egyptisk mentolbastu. Fast en vedeldad bastu på fjället och en bäck är heller inte fel...

• Dinturiel

Äventyr. Nej, så får du tid att vårda själen också.

• Therese33

VI har varit på Lundsbrunn spa och har bara positivt att säga! Jättetrevlig miljö och supergod mat, speciellt julbordet. Det negativa är att dom bara har en bassäng...

• Therese33

VI har varit på Lundsbrunn spa och har bara positivt att säga! Jättetrevlig miljö och supergod mat, speciellt julbordet. Det negativa är att dom bara har en bassäng...

Svar på tråden Spa-recensioner