• Maggis Nervis

Staffordshire bullterrier??

Vi har funderat på att skaffa en Stafforshire bullterrier, dom verkar vara precis våran sorts hund!

Är det någon av er som har en sån? Är det något speciellt man ska tänka på? Har varit inne på ssbtk och läst ganska mycket, är det något annat ni kan tipsa om i läsväg?

Hur är det eg. med sjukdomar? Hur mycket går era färsäkringar på? Funkar det med era barn? Vi har bägge haft hund tidigare, men aldrig en terrier, tror ni att det kan bli problem?

Sen tar jag gärna emot lite allmän-info också

*Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
  • Svar på tråden Staffordshire bullterrier??
  • Busetras

Jag har själv inte staff, men har vana av dom..

Det är världens mysigaste ras =)

Klart att man får passa lite på vaktbeteende och så, men det får man ju med alla =)

Terrier är ju tuffa hundar, jag har själv tjänsteutbild schäfer och jag kan lova att kompisens terrier är tuffare än min herre =)

Om du tar kontakt med rasklubben kan du få mycket värdefulla tips och ideer, samt berätta lite hur och vad ni vill ha er hund till..
    Det är ju ofta det som avgör ras. Prata med dom, förklara vad ni har för hundvana, vad ni vill ha hunden till, hur familjen ser ut osv, så hjälper dom mer än gärna till så att allt blir bra =)

Lycka till !!!

• Nifelheim

Staffar är väl rent generellt inte särskilt vaktiga. Nu har jag mest erfarenhet av amstaff men har haft en staff och känner måånga. De är otroligt charmiga, pussiga och mkt energi.
    De är oftast kanonbra med barn så länge barnen vet hur man uppför sig med en hund, men man kan ju aldrig säga att alla hundar av den rasen älskar barn även om de flesta gör det. ( barn är ju på lagom pusshöjd)
    Jag har haft vanliga terriers (cairn och JR) och de var ett helvete i jämförelse med staffarna. Staffar har inte alls det terriertypiska beteendet tycker jag. En staff är oftast betydligt mer förarvek än en traditionell terrier och alltså enklare. De har heller inte terrierns jaktinstinkt.

• Lola Jämtland

Åh, vi har en sån!

En helt underbar hund!

Det är en rätt sjukdomsfri ras, enligt min man (det var hans hund från början).
    Våran Kimpan fyller 14 i sommar o har bara varit till veterinären för att ta sprutor o sånt.

Min dotter o Kimpan går jättebra ihop!
    Han lyssnar på henne o förstår att hon är "lill-matte".

Kolla, här är våran Kim.
    Så underbart söt när han sover!

Så söt!

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • MiamiVice THE Slyna

Jag har en liten staff-kille! Kolla in på ssbtk.nu! Lycka till!

• Jolinsmamma

Hej. Har en am.staff och de är ju väldigt nära släkt. En jättego ras som är lättsamma, trevliga och barnkära. Dock tycker jag man ska ha lite hundvana innan man skaffar en staffe, särskillt om man skaffar en hanne. Det är riktigta muskelpaket med mycket kraft i och de är fulla av energi. Bör ha möjlighet att få rusa av sig fritt varje dag, och givetvis tränas mentalt. Man ska ha i bakhuvudet att det är mycket hund i ett kraftfullt paket, och har man inte ordentlig ordning på sin hund kan ju konsekvenserna bli ganska allvarliga (som man tyvärr läser aldeles för ofta i tidningarna) Men som sagt, det är underbara hundar som ger 200 % ute och är riktiga soffpotatisar inne. Överöser en med pussar och älskar allt och alla.
    Så lycka till om du skaffar en staffe...var bara beredd på att ständigt få försvara ditt val av hund och du möter dagligen människor med fördommar mot dessa goa vovvar...kanske då inte lika mycket mot staffordshiren som för am.staffen...
    lycka till!

• Maggis Nervis

Jolins mamma>>> Vad folk runt omkring skiter jag uppriktigt sagt i
    Vi vill ha en hund som passar i våran familj och med våra behov och som vi sen kan tillgodose hundens behov!

Jag har vuxit upp med allt ifrån farfars taxar till våran senaste schabrador tik som vi tyvärr fick ta bort efter 13 års nära vänskap
    Killen har mest haft border collie men sen också st. bernard...
    Jag har även jobbat på hunddagis med alla sorts hundar. Sen har vi ett helt gäng med vana terrier/am.staff folk runt oss så backupen finns om man behöver stöd... Jag är rätt så säker på att vi vill ha denna ras, fast steget från att vilja ha en till att faktiskt ställa sig i kö är en bit för mig.. Jag vill verkligen vara 100% säker på detta, att vi har tiden och allt omkring för att ge denna hund ett så bra liv som möjligt...

*Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
  • Cesilia

Hej!
    Jag har en liten staffekille på 4 månader. Är helt såld på den här rasen och är uppvuxen med dem.
    Det är otroligt glada o positiva hundar, men det ä rklart att det märks att det är terrier. Däremot så kulle jag säga att de är oftast bra mycket mer förarkänsliga än tex JT (min uppfattning)

Dessvärre så har det blivit en hel del sjukdomar inom rasen, så kolla noga upp vad du köper! Såklart att det inte är någon garanti för att få en frisk hund, men se till att ni gör det ni kan för at minska risken. Tex. se till att föräldrar har friska höfter, armbågar, är DNA- testade, ögonlysta.

Lycka till! det är som sagt en underbar ras.
    (har förresten ett par bilder på min lilla Otto i galleriet!

Svar på tråden Staffordshire bullterrier??