• pjuuh

Alternativ till chips och godis

Jag är ofta "sugen" på saker och bara måste ha något att sitta och tugga på. Jag är less på chips och godis för det ger mest en skabbig känsla i munnen och dessutom känns det onyttigt. Det som gör det enkelt med godis och chips är att det är färdigt att äta direkt. När jag får ett plötsligt sug så orkar jag inte gå till affären och köpa ett gäng grönsaker el frukt och skära upp i fina småbitar för att ha som småplock..

Nån som har tips på nyttigt men gott snacks som är ENKELT att stoppa i sig direkt? Det går ju tyvärr inte heller att ha en massa färdiguppskuren frukt och grönt i kylen, det blir oftast dåligt på väldigt kort tid. Torkad frukt och nötter är inget alternativ i det här fallet. Kanske någon har någon snilleblixt att komma med?

• Svar på tråden Alternativ till chips och godis
  • Billabong

Popcorn och salta pinnar är ju ganska nyttigt (åtminstone jämfört med chips)
    Gröna äpplen är lite lagom syrligt

• pjuuh

Jo, popcorn är ju helt ok, men det blir ju lite smaklöst efter ett tag. Chips och godis kan man ju välja med olika smaker. Salta pinnar är sååå trista

Äpplen är gott, men de är inte så långvariga tyvärr...

• Nileasmamma

Grönsaker och dip.

Vi brukar göra ett fat med gurka, morötter, minimajs och blomkål och så köper vi en dip och blandar den med matyogurt som är nyttigare än gräddfil. Jättegott alternativ till chips.

• fröken Anna

vindruvor. De kan man småäta.

• BebbeBubbe

Jag kör med "Wasa Frukost"...beroendeframkallande! Visst - det är det minst nyttiga knäckebrödet, men det är betydligt bättre än att sitta och proppa i sig sötsaker! Servera iskallt vatten till detta. När jag får mina nattliga hungerattacker, satsar jag helt på det! 12:90 kostar ett "dubbelpack", och säg det godis man får i den mängden för det priset!

• pjuuh

Tack för alla försök till tips!

Japp, grönsaker är jättegott, men som sagt, när jag får ett plötsligt sug så är det inte alltid läge att kuta till affären och sen hem och skära upp en massa stavar och grejor. Och tyvärr är jag dålig på att ha färska grönsaker hemma i kylen.

Vindruvor är finemang, men dilemmat är där också att om jag köper hem ett paket och inte är sugen på några dagar så får jag slänga dem sen. Det är just den "fördelen" chips och godis har tyvärr. De ruttnar inte.

Knäckebröd är gott med pålägg, men lite trist med bara knäcke tycker jag. Men när jag tänker efter så finns det ju såna där riskakor med olika frön och grejor. De kanske kan vara nåt?

Finns det några andra smaksatta torrvaror tro, dvs sånt som inte ruttnar, men som ändå inte är torkad frukt och nötter?

• fröken Anna

Mitt bästa råd till dig är att inte köpa hem chips och godis. Finns det inte hemma kan du inte småäta det.

Jag har aldrig godis/chips hemma. Köper bara till fest. Brukar ha knäckisar ibland. De är jättegoda. Små smaksatta runda knäckerbröd. Ibland solrosfrön, rostade linser. Godare än det låter faktiskt.

• pjuuh

Det är egentligen inget stort problem med chips och godis för det är inga mängder det blir, men jag skulle tycka det var trevligt med bättre alternativ, som ändå är goda och enkla att ha hemma så att det finns när suget uppstår. Så tills jag hittar andra alternativ har jag för det mesta lite chips eller godis hemma. Oftast både och faktiskt. Men de räcker länge. En chipspåse håller sig i hyggligt skick åtminstone ett par veckor trots att den är öppnad. Godispåsar tar det oftast ännu längre tid att göra av med. Så det där med hållbarheten är viktigt för mig eftersom jag inte är nån storglufsare, men absolut vill kunna mätta mitt sug när det uppstår.

Men knäckisar kanske man kan prova...

Svar på tråden Alternativ till chips och godis