• AmandaPitkänen

vad äta/dricka vid magsjuka?

Min son har nog fått magsjukan. (han är 2 år) Vad ska man ge att äta/dricka då? Vällingen kom iaf upp på en gång.... Några tips och förslag?

• Svar på tråden vad äta/dricka vid magsjuka?
  • Melker 2007

Avslagen coca cola har jag druckit sen jag var liten när jag har haft magsjukan.. hoppas att han blir bättre!!

• holy

Vätskeersättning. Små små mängder ofta. Absolut ingen mat eller mjölkprodukter.

• Valkyriah

nej mjölkprodukter gör det bara värre...

fick rådet på bvc att ge min 15 månaders kille rivet äpple som är sött och potatischips som ju är salt och så mycket vatten det bara gå att få i barnet,,,

hoppas han snart blir bättre = )

• Flippen

Söta drycker till magsjuka barn är inte bra, men du kan slå i en skvätt saft i vattnet för socker behöver dem men för mycket ger motsatt effekt. Inte heller söta soppor.
    Fullkornsvälling får du absolut inte ge, men majs och risvälling är bra.
    Inga mjölkprokukter!
    Kokt ris, potatis, morötter, fisk, kyckling är bra, men mosa maten väl så det är lättjobbat för magen.
    Rostat vitt bröd med smör är bra att börja med och vatten med en skvätt saft i.
    Vill han inte dricka måste han få vätskeersättning!!
    Men ha ingen brådska med maten, det viktiga är att han dricker.
    Först när han börjar bli hungrig igen kan du börja med mat.
    Tänk på att gå jätteförskigt fram när du väl börjar med mat igen. Lillan fick bakslag flera gånger för att magen inte klarade av maten vi gav.
    Lycka till!

• AmandaPitkänen

inte söta soppor? Har för mig att jag har hört att man ska ge nypon och blåbärssoppa och det är väl ganska så sött??

• Flippen

TS:
    Lillan spydde direkt när jag gav sötade grejer, och då sa de på Sjukvårdsrådgivningen att sötade soppor kan ge den effekten men du får prova dig fram.
    De sa till mig att blåbärs- och nyponsoppa kan man ge när man väl fått igång magen med kokt mat.

Svar på tråden vad äta/dricka vid magsjuka?