• Nazeeya

Hur ska jag bota spindelfobin?

Jag lider av vansinnig fobi för spindlar, och jag får hemsk ångest den här årstiden, nu när spindlarna börjar dyka upp.
    I år känns det ännu värre, jag vågar inte ens sitta på utemöblerna, i fall det är en spindel på, så jag måste ta en stol (noggrannt granskad) inifrån och sen byta ut den en gång i halvtimmen för att känna mig säker på att det inte sitter ngn spindel på.
    Det här styr verkligen mitt liv! Jag vågar inte befinna mig i tvättstugan eller i förrådet, jag får panikattacker när jag ser en spindel, jag inbillar mig att det rör sig överallt och jag enbart använda ett par gummistövlar som går att vända ut och in, för i de känner jag mig säker på att inga spindlar finns i eller kan komma in om jag är ute.
    Listan kan göras lååååång. Och det kontrollerar mitt liv!

Ni med spindelfobi, hur gör ni? Någon som vet ngn behandling?
    Jag pratade med VC förra året, då jag va gravid och svimmade minst en gång varannan dag av att jag såg en spindel. Men de skickade mig till en vanlig psykolog, som påstod sig inte kunna göra något.

Ge mig råd! Jag blir tokig!

• Svar på tråden Hur ska jag bota spindelfobin?
  • zebangiealexmamma

kan du inte söka på nätet???

det måste säkert finnas nån sån kognitiv beteendevetare lr hur det nu stavas

jag har med spindelfobi men inte i sån utsträckning.

• truelove

Min lillebror hade detta...vi satte en spindel i en glasburk..börja närma sig burken..mm sedan hålla i burken (kan ta dagar) sedan öppna locket mm kan du gå längre sedan är det bra

• Nazeeya
    zebangiealexmamma skrev 2007-04-15 13:11:10 följande:
    kan du inte söka på nätet???det måste säkert finnas nån sån kognitiv beteendevetare lr hur det nu stavas jag har med spindelfobi men inte i sån utsträckning.
    Jag har provat, men jag vet inte riktigt "hur" jag ska söka, för jag får inte upp något av värde.
  • Nazeeya
    truelove skrev 2007-04-15 13:12:01 följande:
    Min lillebror hade detta...vi satte en spindel i en glasburk..börja närma sig burken..mm sedan hålla i burken (kan ta dagar) sedan öppna locket mm kan du gå längre sedan är det bra
    Jag har tänkt på det, men jag vågar inte göra det utan proffessionell hjälp, då bara tanken får mig att gråta.
  • truelove

ja men då ber du någon gå till vc prata där & dem kommer testa burktipset..det e det smidigaste..oftast får du sedan tid till en psykolog...

• Tjej 83

varnar, gå INTE in i mitt galleri!!! om man skriver inlägg så får man alltid besök. men nu ahr jag varnat! vårt husdjur, en spindel är på bild så.. nu vet du..

vad jobbigt du ahr det.
    men ja kan hålla med dej om att de är sååå hemskt när de komemr en spindel gåendes. ja flyger i taket o skriker..
    vårt spindel vi ahr i ett terrarium är ok, den sitte rju inlåst typ..
    men de osm spinger ute är hemska. kolalr med stolar o sånt.

men som de sa innan, du ska nog ta en i en burk, men ta till proffs som kan det, har ni inge typ Tropikhus i din stad? elelr zooaffär som säljer spindlar? kanske kan fråga dem om hjälp om de är KUNNIGA!!!

• trollet77

jobbigt, jag vet precis hur du känner dig, men jag har fobi för getingar. Inget kul på sommaren inte, vill knappt vara ute, kommer det en geting får jag hjärtklappning. Alla, både mamma och sambon verkar inte förstå att jag verkligen är livrädd, och säger typ bara: sitt bara still, vad tror du den ska göra, äta upp dig eller. Men jag kan INTE sitta still om det kommer en geting, då springer jag hellre in i lägenheten till tryggheten.

• Tjej 83

precis man kaninte sitta still tänk om de sticker då svinont ju.
    o alla dessa flugor tycker jag är äckliga, bläääk bara surrar o har sej.
    jaa de finns en del äckliga djur.
    o de värsta är ju att man itne kan ta av sej skorna ute,,

• isisisis

Min dotter har ormfobi.
    men hon har besökt många ormar självmant,så det börjar försvinna.
    Jag hade sökt på nätet om jag var du.
    Det gäller att närma sig bit för bit,närmare varje dag,och gärna läsa om de positiva egenskaperna de har också!

• agoraphobiac

Nazeeya:
    Jag såg på tv för ett tag sen när dom botade en tjej med spindelfobi.
    Det gäller att närma sig spindlar i små doser.
    Ha en vän eller flera som hjälper dig arrangera allt.
    Var nånstans där du känner dig trygg, kanske i ditt eget vardagsrum.
    Längst in i rummet har ni ett bord där dina vänner lägger fram olika bilder på spindlar, planen är att du ska se och ta på bilderna. När du känner dig bekväm med det här kan ni se spindlar på tv. Kanske spela in från något naturprogram.
    Målet är där med att du ska våga ta på spindeln på skärmen och känna dig någolunda bekväm.
    Nästa steg är plastspindlar. Se på dom, se dina vänner ta på dom, ta på dom själv, prova håll i en, prova sätt en på dina kläder. Sen är du redo för det stora kraftprovet! En riktig spindel!
    Det bästa vore förstås att få tag på en tamspindel, men jag tror det funkar med en vanlig husspindel också (vi har ju inte direkt några giftiga spindlar i Sverige).
    Närma dig denna spindel på samma sätt som de tidigare objekten. Se på den, ta på glaset, stå lite närmare, se en vän ta i spindeln, ta på den själv, hålla i den, låta den gå på dig.
    Låter antagligen helt otroligt och långt borta. MEn det funkar! Jag lovar!
    Hon på tv var så rädd innan att hon inte ens klarade av att sova i sitt eget rum för att hon sett en spindel där en gång.
    Hon hade iofs en psykolog med sig men det viktigaste är att du är lugn, att du känner dig trygg. Ta ett steg i taget. Första kan vara att bara gå in i rummet. Sen ett steg närmare och närmare. Belöna dig själv när du lyckas! Avbryt om det känns för jobbigt. Det ska inte kännas som ett tvång!
    Hoppas mina råd hjälper lite! Lycka till! *krama om*
    /Cecilia

• Hint

Hej TS!

Ta kontakt med psykolog som utför KBT, kognitiv beteende terapi. Din behandling behöver inte bli långdragen, kanske några timmar eller några träffar. Har du tur kan du få hjälp inom landstinget men tror inte att det är något de prioriterar. Tar du kontakt med en privat så går det nog snabbare att få hjälp. Lycka till!

• 301

ojojoj, ser att denna tråden är 4 år gammal.. men tänkte ändå höra, hur gick det för dig? Jag har SAMMA problem!

Svar på tråden Hur ska jag bota spindelfobin?