• Glass

Det hugger till när jag sträcker mig...

Vet inte om detta är någon komplikation, men jag lägger det under det iallfall.

Jag är i vecka 6 eller 7 och har inga symptom längre, jo brösten är lite ömma, men inte som innan och livmodern värker inte längre. Men när jag sträcker på magen eller vrider mig så att den sträcks så hugger dt till i den eller i äggledarna.
    Är det vanligt, ska det vara så?
    Det var aldrig så innan jag blev gravid.

Blev gravid med hjälp av ivf, om det har någon betydelse

• Svar på tråden Det hugger till när jag sträcker mig...
  • timberhochmandie

Det låter ju lite som ligamenten, tycker jag. Det kan hugga till när man t.ex. reser sig plötsligt efter att ha suttit still en längre stund. Brukar kännas strax ovanför ljumskarna. Inte farligt, men tämligen oskönt. Låter det som om det skulle kunna var det?

• blackangel

Grattis till graviditeten!

Det kan dra och spänna och hugga till runt magtrakten i början och även senare. Så har jag alltid haft. Med mitt första barn gick jag med ständiga menssmärtor i magen o ryggen de första 9-10 veckorna och sen gav det med sig igen.
    Det växer där inne på dig.

• Essi73

Instämmer - ligamenten Vänj dig vid att krumma/huka dig sen när du nyser, hostar, snyter dig å sånt, det kan hugga ganska duktigt då.
    Grattis förresten!

• timberhochmandie

Ligamenten är det som håller saker på plats i magen. Det är ju inte meningen att det ska dansa omkring allt för mycket där inne när man springer hoppar etc. *S* När livmodern växer måste ligamenten töja sig för att anpassa sig och då kan det hugga till emellanåt. Om jag inte minns helt galet så är det i början av graviditeten man får stå ut med det, sedan blir det bättre.

• Essi73

Uj jag kan inte förkalra vettigt vad ligament är. Men typ som senor vid musklerna.. jag lämnar över den förkalringen till en bättre kunnande.
    Men som sagt, ja de huggen känns mitt på magen, nertill, sidorna, lite här och lite där. Känns som rena knivhuggen och kan sitta i längre eller kortare tid. Känns det igen?

• Essi73

Timber hade en eeeminent förklaring
    PS. I vecka 38 nu känns de huggen än, men det är _säkert_ olika från kvinna/kvinna.

• Glass

Haha, ja ligament verkar vara ba att ha då Skönt, jag litar på er och på att det är det. Jag funderade på om jag skulle bli nojjig över det.

Har ni några tips på någon bra sidan där man kan läsa om såna här saker och vad som är normalt och så? Att fråga på fl varje gång kan ju bli lite jobbigt

• FrökenBokmal

Ligament är som elastiska band som livmodern "hänger i", eller som håller livmodern på rätt plats i magen. När livmodern blir större så drar det i dem och det kan göra ont (det händer då och då ¨på mig när jag har suttit eller legat... är i v8).

• timberhochmandie

Hehe, nu hann Essi före mig, men ja, AnneSopies sida är bra!

• Essi73

Glass, klockrent beskrivet. Man leker gärna leken "Frys" när "krampen"/"knivhuggen" sätter in.

Svar på tråden Det hugger till när jag sträcker mig...