• Lavendel

Dåligt för ryggen att sitta länge i babyskydd?

Har en 7-veckorsbebis som gärna sover när man bär i sele/sjal - men som vaknar när jag lägger ner honom.
    Han sover bäst om jag lägger ner honom i babyskyddet (bilstolen).
    Jag har för mig att man inte bör ha amå bebisar så länge i babyskyddet, men kommer inte riktigt ihåg hur det är.
    Någon som vet om det finns rekommendationer kring det?

• Svar på tråden Dåligt för ryggen att sitta länge i babyskydd?
  • Skogsgrön

Det är lite olika vad de säger. En kollega som fick för tidigt blev rekommenderad max 30 minuter första halvåret av neonatalavdelningen.

• Lavendel

Ops! Då har jag överskridit det... Nu var sonen välväxt när han föddes, det kanske är skillnad på om bebisen är född för tidigt?

• Smultron ett

min brorson, sov hela natten i sin bilstol. han sov så bra där och de ville inte väcka honom. Hans rygg är bara finfin
    han är 3 år nu. Det var en gång altså. men har säkert hänt fler gånger.

ska tillägga, han sov inte hela natten annars, men då i stolen sov han heeeeela natten.

• Fille Fjonkan

Barn säger ifrån om det blir obekvämt. Är det inte obekvämt skadar det inte.

Om deras små ryggar alltid tog skada av några timmar i babyskyddet vill jag inte föreställa mig hur deras tid i den på slutet trånga magen skulle kännas för dem...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Lavendel

Fille Fjonkan: Jag hoppas att det är så! Om inte annat så resulterar det i en gladare mamma när han sover bra. (och som hinner deklarera nu!)

På natten sover han bra i sängen, alltid något.

• timberhochmandie

Ca en halvtimme åt gången, fick vi höra när vi skulle börja åka längre sträckor med Johan. Det är inte krökningen på ryggen som är problemet, utan det faktum att de sitter med tyngden mot ryggslutet på ett helt anat sätt än i en sjal, sele eller i magen.

• lia76

Dagens babyskydd brukar vara så pass ergonomisk utformad så barn akn sitta en längre tid i dem.
    Men 1 timme åt gången, sen kan ni stanna och låta han sträcka på ryggen
    Jag har en dotter på 6 månader och jag ska åka 50 mil med henne om några veckor och jag kommer göra en hel del depå stopp

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • timberhochmandie

lia:

6 mån är ju lite större än TS 7-veckors... Tror absolut att det funkar med en timme i stöten när de är så pass stora, men ju mindre bebis desto kortare tid, kan man väl säga.

• myskatt

Inte en chans att jag hade dragit upp Tilde ur stolen om hon sov tex. Så somnade hon i stolen under 5 min bilfärd fick hon sitta kvar om hon så sov två timmar.

Bättre att köra på medans med är nöjda än att stanna var 30e min och krångla ut dem, lägga plant, mata för att de blev sura för att de blev väckta osv . Då kommer man ju aldrig fram!

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • timberhochmandie

myskatt:

Säkerligen ingen fara om man gör så nån enstaka gång, men om man kör tvåtimmarsfärder varje dag när det är riktigt små (typ under två månader) så är det kanske säkrast att vara rädd om deras ryggar.

Men visst är det aptrist att behöva stanna när man väl kommit igång... fast man behöver inte lägga dem plant, det räcker med att ha dem i famnen eller så en stund. Sen är det klart att det givetvis underlättar om man har en plutt som i regel trivs som fisken i vattnet med att åka bil...

• myskatt

Fast en färd på två timmar varje dag blir 2 timmar och 45 min typ. Gör man det varje dag skippar man nog rasterna efter ett par dagar.

• myskatt

Det tog en timme för oss att åka från BB. Inte fasiken stannade vi halvvägs, mitt i vintern, för att dra upp vår sovandes dotter i kylan.

• timberhochmandie

Vågar man det? Åtminstone med första barnet brukar man väl vara lätt hispig och vågar absolut inte ta några risker... Man kanske helt enkelt ska ge tusan i att fara runt som en dåre med en så liten bebis.

• myskatt

T har vart med oss överallt. Fem veckor var hon när vi åkte på kattutställning i Stockholm första gången. Dit, 16 mil tar två timmar, hon sov hela vägen. Hem, stannade på MC efter tre kvart för hon va hungrig, sen sov hon.

Det blir naturliga ät och byt pauser ändå anser jag.

• pralin84

jag brukade plocka ur min dotter ur stolen om jag var någon stanns och hon sov. Hade alltid med vagnen. Men åkte jag någon stanns så stannade jag inte efter en halvtimme och sträckte ut henne. Om stolarna skulle vara så dåliga skulle ju typ alla ungar ha skolios.

• Allra käraste min

Vi körde 36 mil för en vecka sedan med vår 8 veckors lilla tjej. Hon sov jättegott och efter halva vägen (efter ca 2-2.5 timme) hade vi upp henne eftersom vi skulle äta (dottern också). Hon sov jättebra hela vägen, och jag är helt säker på att om hon inte hade suttit bra eller på något sätt skulle ha ont så skulle hon ha sagt till genom att skrika. Att stanna en gång i halvtimmen känns inte särskilt realistiskt. Inte kan de ta skada av att sitta i babysittern längre än en halvtimme per gång.

• Gakka

Pratade med bvc när vi skulle åka till Östersund (40 mil) när Ida var 7 veckor. Hon sa att det är ingen fara, och att barnet säger ifrån när det räcker. Hon sa att oftast blir det inte mer än 2-2½ timme i sträck pga matning och liknande, närde är så små, och det var absolut ingen fara. Hon tyckte inte att man behövde väcka dem för att de suttit "för länge".

• lia76
    timberhochmandie skrev 2007-04-15 20:20:05 följande:
    lia:6 mån är ju lite större än TS 7-veckors... Tror absolut att det funkar med en timme i stöten när de är så pass stora, men ju mindre bebis desto kortare tid, kan man väl säga.
    Jo, men Stella satt i sin babysitter när hon var ca 3 veckor gammal och åkte bil 1½ timme.
    Hon skadades inte av det.
    Men visst... längre sträckor ska de väl sträcka sej...
    Men som jag skrev... Dagens bilstolar är ergonomiskt utformade så de ska klara av att sitta en längre tid i dem.
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • glassen

När min bebis var 2 veckor blev han rejält förkyld. Läkaren sa då till oss att han kunde sova i babyskyddet hela natten för att komma i högläge. På BVC sa de samma sak. Däremot avrådde BVC att använda babysitter, som inte är bra för ryggen. Jag lät ändå inte min bebis sitta så länge i bilstolen, men om barnläkare säger så bör det väl vara ok.

Svar på tråden Dåligt för ryggen att sitta länge i babyskydd?