Fylla igen garagenerfart?
Vi har planer på att ta bort garageporten och bygga igen där för att sedan kunna fylla igen hela garagenerfarten. Någon som gjort detta eller något liknande och som vill berätta hur det gick och vad det kostade?
Vi har planer på att ta bort garageporten och bygga igen där för att sedan kunna fylla igen hela garagenerfarten. Någon som gjort detta eller något liknande och som vill berätta hur det gick och vad det kostade?
min svåger tog bort garageporten, byggde igen en vägg o satte i ett fönster. målade om så de blev samma som huset, de satt ihop. så nu ör de deras dotters rum så fint.
o de tog bort asfalten med o byggde en stor altan på framdidan där med.
men kostnaden? de vet jag tyvärr inte de byggde lite då o då, o köpte saker då o då, men gjrode allt själva..
är de så ni ska göra typ? elelr varför ska ni lägga igen garaget?
Tjej83: Ja, det är typ så fast vårt garage är i källarplan så det är en djup sluttning med sväng ner som vi vill bli av med också så måste få hit mängder med jord också antar jag. Är din svåger väldigt hemma som lyckades bygga igen en vägg? Och vet du hur de gjorde för att ta bort asfalten? Tack för ditt svar
han tog en hacka o en spade 2 andra grannar o ett par öl sen va asfalten borta haha
ja just ja mitt i natten med typ lagom skoj tur vi är så bra grannar alla här haha
asså man lär sej ju med tiden medans man hålelr på. tror inte han byggt någe innan men han gav sej f*n på att han skulle klara det o de fixa han med.
fast ska ni lägga igen en uppfart ner till källaren va de la lite värre kanske. de vet jag inte hur man gör.
en rolig sak, han köpte huset av sina föräldrar o de kom en da o hälsa på o undrade vems garagport de va som låg på gräset.
o om de ksulel bygga ett garage på tomten.
de mindes inte att de fanns där på huset så kan de va...
Tjej83: Hehe, ja jag kan tänka mig att de hade roligt då
ja samma sak när altanten kom på plats, samma killar, öl o verktyg, snabbt o lätt haha, den är tillomed rak, haha
hoppas ni klarar det.
nu har jag puffat upp råden ltie åt dej iaf haha
vi har tagit bort vår garageuppfart, hade en brant sådan..
vi tog mort dörrarna o murade igen öppningen med lekablock och cement , sen fyllde vi upp sluttningen med "fyllnadsmassor" vilket tydligen är jord, grus, sand o mindre stenar. Sen fyllde vi på ett bra lager "gräsmattsjord". Ingen kan tro att det varit en nedfart där idag
Tänk bara på att om ni ska bygga nåt där så vänta minst 1 år för jorden kan sjunka ihop under vintern..
Tänk på att den snart igenfyllda garagenedfarten måste dräneras, precis som resten av huset! Om du lägger fyllnadsmassa och jord direkt mot huset utan dränering kommer fuktskadorna som ett brev på posten.
Och precis som 700523 skriver - tänk på att jorden sätter sig under första vintern den ligger... hände oss i vår nyanlagda trädgård!
Mannen säger att det inte behöver bli så dyrt, fyllnadsmassor kan man förmodligen få gratis om man har tur, hör med någon lastbilscentral eller om någon dränerar om i närheten kanske dom vill bli av med lite jordmassor..
gräsmattsjord brukar man kunna få tag på ganska fin från soptippen ( i alla fall på våran ).
lekablock finns på bygghandlar, kolla runt lite så ni får bästa pris, är inte så himla dyra (ca 25kr/st) men det går ju åt en del förståss.. ca 3st på varje meter , för oss gick det åt ungefär 40 stycken o det va en normalstor garageport..
Tack så jättemycket för era svar Är din man mycket händig 700523, som jag förstår det så gjorde ni det mesta själva? Det där med dränering var bra att det nämndes..två av sidorna på huset fixades något år innan vi flyttade hit så fixar vi garagenerfarten så tänker vi göra det på den sidan också. Vi har en dörr nån meter i från garagenerfarten som vi funderar på att lämna kvar och bygga en trappa till, dels för att det kan vara praktiskt och dels för att vi har andra projekt som går före ett nytt garage för tillfället. Men smart det där ni nämnde med att jorden sätter sig, då är det väl inte så smart att asfaltera eller lägga stenar heller förrän efter nåt år?
700523: Finns så mycket jag vill fixa med huset, men min man är inte direkt så praktisk när det gäller sånt tyvärr. Min pappa är däremot snickare men han har varit sjukskriven mycket på sistonde så honom vill man helst inte be Det där med färdiga trappor låter väldigt smidigt. Vad är det för material då? Du har ingen aning om vad er trappa kostade?
300 låter ju väldigt billigt när det "bara" var ett sånt fel så ni hittade nog ett fynd Ska höra mig för lite efter sådana färdiga trappor. Var köpte ni er?
700523: Låter som min mamma det. Ibland har man lyckats få tag på väldigt bra saker billigt, men ibland är det bara riktigt pinsamt
Nån mer som vill komma med råd?
*puff*
Smart idé OZgirl
*puff*