• VeronikaK

Hur gör ni som har barn som bits vid amning?

Jag har en 6-månaders som började få sina tänder vid 5 månader och nu har de varit utväxta en bit sedan ca två-tre veckor. Två tänder i underkäken är det än så länge.

Tyvärr har han börjat bita ihop tänderna då och då vid amning. Inte varje gång men man sitter ju och spänner sig och nästan kallsvettas vid varje amning nu för det gör ju så ont!! Är rädd att han ska bita av bröstvårtan!

Jag vill verkligfen inte sluta amma pga detta men samtidigt känns det inte hållbart om han fortsätter bitas. Jag har vid några tillfällen skrikit till när han bitit till och då har han blivit jätterädd och ledsen och man får trösta en lång stund efteråt. Tycker synd om honom för han förstår inte varför jag låter så konstigt helt plötsligt..

Finns det någon chans att han slutar bitas efter ett tag tror ni? Vad är era erfarenheter? Tycker att han är för liten för att sluta ammas helt...

• Svar på tråden Hur gör ni som har barn som bits vid amning?
  • puffipuff

jag tog bort bröstet och ropade AJ!! för man blir så överrumplad, är ju inte beredd på smärtan... han blev ledsen men jag tror att dom "förstår"

• Ankissen

Hrm, jag slutade amma när Elliot fick fyra tänder (två uppe, två nere) och bet mig ofta. Då var Elliot 8 månader, så han var ju lite äldre än din bebis.

Mamma till världens sötaste Elliot
  • VeronikaK

Ankissen: Ja, med FYRA tänder förstår jag att du slutade! Om det gör så här vidrigt ont med två så vill jag inte ens tänka på om lillen skulle få två till!!

Men det verkar ju hoppfullt att en del barn slutar att bitas då. TYcker bara så synd om min lille skrutt för han blir så förvirrad och ledsen när jag hojtar till. Usch, tycker amningen bara är jobbig just nu. Sitter som på nålar hela tiden...

• Whintra

Jag slutade amma.
    Alvin (nyss fyllda 7 månader då) bara skrattade när jag la honom där och om jag trugade så bet han till och flinade. Jag antog han hade fått nog...kändes inte som mitt val att sluta, hade nog tänkt fortsätta några månader till men det var ingen idé.

• VeronikaK

Whintra: Ja, det var ju tydliga besked. Självklart måste det vara OK att sluta när barnen säger ifrån. Det skulle jag inte ha några problem med.

Men min son verkar vilja fortsätta amma och hans bitande är nog inte medvetet. Han biter ihop lite då och då och verkar inte fatta det själv på ngt sätt. Och när jag ropat till en gång verkar han tveka att ta bröstet igen.

Inte så konstigt när mamma beter sig så underligt. Usch, tycker synd om honom...

• Livshlädje

Man kan prova att trycka barnet närmare intill sig så att det inte får luft o måste släppa taget - det rä ju oxå lite obehagligt och förhoppningsvis undviker barnet att bitas för att slippa det..

• Ninette

MIn yngsta fick sina två första tänder vid 2,5 månader och hade vid 5 månader 6 tänder. Varje gång hon bet till så tryckte jag henne mot bröstet (för då släpper dom instinktivt taget, annars kan det göra ännu ondare att få bort bebisen). Så AJ högt. La tillbaka henne (fick ju trösta ibland innan hon kunde läggas tillbaka till bröstet), bet hon igen så tog jag bort henne på en gång.
    Det tog bara några dagar så slutade hon bitas helt, men varje gång det kom nya tänder så bet hon lite igen men det tog nån dag med att jag tog bort henne, sa aj och la tillbaka henne så slutade hon bitas igen.

Jag ammade henne tills hon var 16 månader (och många tänder )

• VeronikaK

LeAnna: Åh, 16 månader, det låter hoppfullt! Inte för att jag har satt något "amningsmål" eller så men jag hade hoppats på att kunna amma lite mer än 6 månader i alla fall.

Hoppas min lille Toker fattar då såsmåningom också. Han verkar bara bli förvirrad tyvärr. Men han kanske också lär sig. Hoppas det!

• ahola

Jag skrek till varje gång han bets, han blev ledsen och rädd men gick snabbt att trösta. Efter tre dagar kopplade han vad det var jag skrek åt och sedan ammade vi fem månader till utan att han bets en enda gång. Jag tror att han fattade så snabbt för att jag var konsekvent, skrek naturligtvis inte vrålhögt, men tillräckligt för att han skulle fatta att något var fel. Att ta bort bröstet gör bara mer ont, som någon skrev ovan, dra in barnet närmre istället.

• Solvarm

Min skrutt har också börjat bitas ibland. Nu verkar det som att det var övergående, han har inte gjort det på ett par dagar. Jag gjorde så att jag satt beredd mot slutet av amningen (oftast bet han när han inte var hungrig längre) så att jag snabbt kunde lossa hans grepp. Jag försökte undvika att ropa till och har klarat mig ganska bra genom att koncentrera mig på andningen (förlossnings-deja-vu). Här finns lite fler tips:
    www.amningshjalpen.se/radgivning/biter.htm
    Lycka till!

Svar på tråden Hur gör ni som har barn som bits vid amning?