• Sommarlycka

Tryck över struphuvudet- graviditetsåkomma?

Hej allihopa! Jag har de senaste veckorna haft en konstig känsla i halsen. Det känns ungefär (svårt att beskriva) som om någon trycker mig på struphuvudet. Det är inte konstant men kommer ganska ofta och är väldigt obehagligt. Någon som känner igen det här. Tillhör det graviditeten och i så fall hur länge brukar det hålla i sig?

Sommarlycka i v. 24

• Svar på tråden Tryck över struphuvudet- graviditetsåkomma?
  • Miao

Du har inte struma i släkten. Det kan bryta ut vid graviditet. Ett tips är att söak läkare för att få ett riktigt ulåtande. lycka till Mia

• Sommarlycka

Nä, inte vad jag vet. Men det låter som det är bäst att jag kollar upp det. Tack för tippset.

• Ia Lia

Är det inte halsbränna då? För mig kändes inte det som jag hade föreställt mig utan mer bara som ett obehagligt tryck.

• Mumu

Hej Sommarlycka!

Jag har haft samma tryck som du beskriver till och från i flera år. När det var som värst, för kanske sex-sju år sedan så höll det i sig i flera, flera veckor. Jag gjorde ett strumaprov (tas genom blodprov i armen) eftersom min mamma har struma, men det var inte det. Genom åren har känslan kommit tillbaka kortare perioder, men sällan.

Men till saken; När jag blev gravid kom trycket tillbaka i ett par veckor, men har nu försvunnit igen! Det var bara alldeles i början. Så du är inte ensam i alla fall!

Gör ett strumaprov för säkerhets skull, det skadar ju inte, särskilt som nån skrev här att det kan bryta ut vid graviditet. Kanske dags för mig att göra ett igen också!

Lycka till!

• Knytets mamma

Ang. sköldkörteln och graviditet
    "Thyroidea, sköldkörteln, genomgår stora förändringar under graviditeten och tiden närmast efter förlossningen. Några förändringar som sker är att sköldkörteln producerar mer sköldkörtelhormon och att kroppens sätt att ta hand om hormonet förändras
    Lite drygt 7% av alla kvinnor får en inflammation i sköldkörteln efter förlossningen."
    www.9manader.nu/

• Sommarlycka

Tack för alla svar!
    Det känns bättre nu men jag ska ändå ta upp det med BM nästa gång jag ska dit.

Svar på tråden Tryck över struphuvudet- graviditetsåkomma?