• annry

Möglig bilbarnstol

Behövde en andrastol till min sambos arbetsbil då han ska vara föräldraledig snart istället. Fick en Britax two-way 96 som legat lite fuktigt och därför har det blivit lite mögel på överdraget och bältena. Nu är det tvättat och det värsta mögelfläckarna bortklippta på innerfodret men hur ohälsosamt kan det bli tro? Stolen är ju ur säkerhetssynpunkt bra men jag vill ju inte utsätta lillan för mögel. Försvinner sånt när miljön är torr igen och när man tvättat eller är stolen förstörd för alltid?

• Svar på tråden Möglig bilbarnstol
  • Dofilus

Hmmm, är stolen från 96? I så fall är den för gammal och ska inte användas.

• Ninette

Säger dom inte att bilbarnstolarna är okej i 10 år sedan räknas dom inte som säkra längre? I så fall är den ju inte ok ur säkerhetssynpunkt...

Men jag skulle nog inte sätta mitt barn i en stol oavsett som det kan finnas mögel i, jag själv skulle inte vilja sitta i stol med mögel och då vill jag inte sätta mitt barn i en. Men det är bara min tanke, om det är farligt eller inte vet jag inte.

• annry

Vet inte men den heter så i alla fall...tidigare modell till two-way plus. Vad är det som åldras då? Blir hårdplasten så dålig på några år?

• annry
    Ninette skrev 2007-04-15 21:48:41 följande:
    Säger dom inte att bilbarnstolarna är okej i 10 år sedan räknas dom inte som säkra längre? I så fall är den ju inte ok ur säkerhetssynpunkt...Men jag skulle nog inte sätta mitt barn i en stol oavsett som det kan finnas mögel i, jag själv skulle inte vilja sitta i stol med mögel och då vill jag inte sätta mitt barn i en. Men det är bara min tanke, om det är farligt eller inte vet jag inte.
    Nej jag är rätt tveksam jag oxå men min sambo tycker den är OK. Får väl försöka övertyga honom...
  • Dofilus

Man bör inte börja använda en stol efter att den är ca 5 år gammal. Både plasten och "frigoliten" blir dålig med tiden. Dessutom säger du att bältena var mögliga och det gör det omöjligt att veta hur mycket av hållfastheten som är borta. Hur mycket vet dom om stolen för övrigt? Kan den ha varit med i en krock? Blivit tappad flera ggr?

Jag skulle inte sätta mitt barn i en sådan stol iaf.

• Ninette
    annry skrev 2007-04-15 21:50:41 följande:
    Nej jag är rätt tveksam jag oxå men min sambo tycker den är OK. Får väl försöka övertyga honom...
    Fråga honom om han skulle vilja sitta i ett mögligt säte i bilen ;)

Men kolla upp om den är från 96 för i så fall är den för gammal, bilbarnsstolarna brukar vara märkta med tillverkningsår.
  • Ninette

5 år som Dofilus skriver gäller babyskydd, bilbarnsstolar brukar dom säga (om jag minns rätt, finns info på ntf annars) 8-10 år.

• annry

Nä nu har jag läst på NTF:s hemsida och där står att en stol kan hänga med i 10 år men att ett nytt barn inte bör börja använda en stol som är mer än fem år? Fattar inte riktigt skillnaden men nu är jag övertygad om att det nog blir en ny stol.

Dofilus: Håller helt med om att man inte kan veta hållfastheten på bältena heller nu.

Tack för era synpunkter!

• annry
    Dofilus skrev 2007-04-15 21:57:18 följande:
    Tycker det låter som att TS stol hör hemma på tippen faktiskt.
    Tippen nästa!
  • Ninette
    annry skrev 2007-04-15 21:58:19 följande:
    Nä nu har jag läst på NTF:s hemsida och där står att en stol kan hänga med i 10 år men att ett nytt barn inte bör börja använda en stol som är mer än fem år? Fattar inte riktigt skillnaden men nu är jag övertygad om att det nog blir en ny stol.Dofilus: Håller helt med om att man inte kan veta hållfastheten på bältena heller nu.Tack för era synpunkter!
    Jag tror att dom menar att man ska kunna använda den några år innan den hinner bli tio år gammal, därför ska man kanske inte köpa en stol som är äldre än 5 år.
  • ciccielv

bara att kasta,den är inte godkänd,bilstolen är godkänd max 8 år pg att plasten torkar o spricker

Svar på tråden Möglig bilbarnstol