Hur ofta byta vatten i akvarium ?
Hej hopp !
Undrar bara hur ofta man bör byta ut vattnet i ett akvarium ?
Jag vet att man byter en del av vattnet (ca 60%?) men hur ofta ???
Tacksam för svar!!
Hej hopp !
Undrar bara hur ofta man bör byta ut vattnet i ett akvarium ?
Jag vet att man byter en del av vattnet (ca 60%?) men hur ofta ???
Tacksam för svar!!
Beror på hur stort akvariet är, hur bra filter man har, och tja, hur skitigt vattnet blir helt enkelt.
Har för mig att ca 30% varannan vecka är att rekommendera..
Akvariumet är 560 liter & vi har 2 pumpar/filter i det som är "halvbra" om jag har fattat det rätt...
sarge: Jag hade ett 450l akvarium med ett ytterfilter som bara pumpade 540l/h. När jag fick som bäst balans i det gick det ganska många månader mellan mina vattenbyten. Jag fyllde mest på det som dunstade bort och rensade botten/gruset lite.
Nu har jag ett 540l som varit igång en knapp månad. Lär dröja minst nån månad till innan jag byter vatten.
Vi har tänkt att skaffa ett ytterfilter så snart ekonomin tål det...har hört en massa folk som rekomenderat det
tills dess får vi nöja oss med dessa två halvbra filter som man måste bada efter såfort dom ska göras rent....(nackdelen med stort akvarium ..)
Vad tror Ni om att byta typ 50% en gång/månad ? är det lagom tro ?
Sarge: "Vad tror Ni om att byta typ 50% en gång/månad ? är det lagom tro ?"
Det tycker jag låter väldigt mycket och ofta.
Hej igen!
Nu blir jag alldelles snurrig.....på zoopet.se som är en akvariesida står det:
Lämpligt är att man byter mellan 15 och 35% av vattnet varje vecka. Hur mycket man skall byta beror på hur mycket fisk man har i akvariet och hur stora dessa är, hur stort akvariet är, samt om det är syrekrävande fiskar.
vårt är på 560liter & vi har totalt ca 100 fiskar (neontetra, platy, molly & liknande)
jag vet inte vad jag ska göra..hjääääääääälp
Mitt akvarium (just nu...) är på 150 l, jag brukar byta ca 30 liter varannan (ibland varje) vecka. Har funkat bra för mig i många år!
Jag har två akvarium, ett på 93 liter och ett på 375 liter. Det lilla städar jag en gång i veckan, byter ca 20 liter vatten då. Det stora städar jag varannan vecka och byter då ca 60 liter. Som jag har fattat det så bör man inte byta så mycket vatten vid varje tillfälle då balansen i akvariet kan förstöras. Behöver man byta mycket vatten bör man göra flera delvattenbyten istället.
aaahhh....ok.....då ska vi nog byta en mindre mängd oftare istället, som Ni skriver
TACK för all hjälp !