• Tussen07

Svullna fötter - vätskedrivande?

Upptäckte ikväll att mina fötter svullnat till astronomisk storlek! Har en längre tid varit svullen i handleder och händer, men igår och särskilt idag har vristerna blivit som tjocka stuprör och fotknölarna syns inte alls. Jag kommer knappt i mina skor, enda paret som passar (ända tills nu vill säga...).

Nu undrar jag - kan jag på egen hand köpa vätskedrivande receptfritt på apoteket eller bör jag ringa och rådfråga bm innan jag gör något åt detta? För jag klarar verkligen inte av denna vätskemängd i kroppen. Dels för att det gör ont, dels för att vikten börjar bli alldeles för hög för att jag ska orka rent fysiskt... Någon som kan komma med tips?

• Svar på tråden Svullna fötter - vätskedrivande?
  • Tigertofflan

Drick mycket vatten! Vatten driver vatten!

Undvik salt i alla dess former, salt binder/håller kvar vatten.
    -Köp inte vätskedrivande själv.

Mamma till Leo -02♥Tim -04♥Sam -05
  • Tussen07

Jag dricker litervis med vatten redan, men kanske att jag borde försöka tänka på saltet... Varför ska man inte köpa vanligt vätskedrivande utan att fråga bm? För att det kan vara skadligt i sig, eller för att vattenansamlingen kan bero på något man måste kolla upp?

• jennsans

finns vätskedrivande receptfritt??
    tittade i fass på ett vanligt vätskedrivande. där står det att det kan vara farligt för fotret och att rådgöra med läkare innan. kan det inte driva ut fostervatten med?? *gissning*
    om det var jag skulle jag vilja veta varför jag svullnat så mycket med. dvs kolla upp innan.
    socker binder också vätska.

• Tussen07

Jag har för mig att det finns nåt som heter Echina Forte eller nåt som ska vara vätskedrivande? Eller blandar jag ihop med nåt annat? Jo du har rätt i att man borde kolla upp varför svullnaden uppkommit. Det är bara det att jag vet ju att det är rätt så vanligt att man gör det, går in i vecka 39 imorgon. Men jag bör nog kanske ringa bm imorrn för att få råd. Det är ju det barnmorskorna är till för.

• mammika

Du kan också köpa stödstrumpor på tex apoteket . Det tipset fick jag av min BM när jag var gravid och hade mycket vätska i kroppen . ( mina ben såg ut som stockar hela vägen ner i skorna ) .
    Prata med din BM innan du provar vätskedrivande tycker jag .

• jennsans

Echina Forte finns inte med i fass iallafall. naturläkemedel?
    yes det är det dem är till för!

• slovenly

ja va toksvullen i slutet av min graviditet å läkaren sa att dom aldrig gav vätskedrivande till gravida!!

• KickanAnnika

Vätsedrivande ska man väl inte ta som gravid har jag för mig. Det driver ut en hel del av de ämnen som man behöver också s.a.s.
    Jag var hemskt svullen redan från mitten av graviditeten och helt krasst så är det inte så mycket att göra åt det mer än de tips du redan fått.
    Nu är du ju dessutom i v.39 och vem är inte svullen då?
    Håll ut bara!

• Hanna36

Du får absolut INTE ta något vätskedrivande då du är gravid!! Det tar bort ALL vätska, inkl. fostervatten.. inte så bra mao!!

• Hanna36
    jennsans skrev 2007-04-15 22:41:20 följande:
    Echina Forte finns inte med i fass iallafall. naturläkemedel?yes det är det dem är till för!
    Det är naturläkemedel vilket man inte heller ska ta som gravid!!
  • timberhochmandie

Jag blev toksvullen redan i mitten av graviditeten, men enligt min BM gick det absolut inte för sig att få nåt vätskedrivande. Du får nöja dig med huskurer som te... Bort med saltet, försök röra på dig så att cirkulationen blir någorlunda, använd stödstrumpor och vila mycket med fötterna i högläge om du får ont i dem av svullnaden. Se också till att de kollar äggvita i urinen nästa gång du är på mvc så att det inte är havandeskapsförgiftning omdu nu har märkt av en markant ökning jämfört med tidigare.

• mammastitch

Echina Forte är ett naturläkemedel mot förkylning och har immunförsvarshöjande genskaper = inte äta när du är gravid!!!!
    Det finns andra naturläkemedel som är vätskedrivande men man skall aldrig underskatta naturläkemedlens påverkan på kroppen = ät inte när du är gravid (utan att fråga en läkare/bm först)!

Däremot kan du undvika att äta sådant som gör att du samlar vätska. Ex pasta och salt (har hört att även bananer gör att man samlar på sig vätska). Sedan kan du äta vätskedrivande kost. Exempelvis: drick massor av ickekolsylat vatten (kolsyra binder vatten). Man kan piffa upp kranvatten med citron eller gurka, så blir det inte så trist. Även olika typer av meloner och jordgubbar är vätskedrivande (gör smoothie på frysta jordgubbar + vaniljyoghurt+ valfri annan frukt. MUMS!). Sallader är alltid bra.

• SofiaD

Vill också tipsa om stödstrumpor! Vätskedrivande läkemedel äter man inte under grav.

♥♥♥Älskar mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean! BF 21/7 -07♥♥♥
  • Lepa

Jag e i v.38 och har bara varit svullen om händerna tills i helgen då fötterna o benen blev groteskt svullna. De är bara att leva med det i några veckor till...dricka mycket vatten och använda stödstrumpor. Gick dock ute i flip flop och det är inte så varmt som igår o svullnaden har gått ner. Värmen sätter ju sina spår...

• Roos 76

Hej!Lider med dig för det e ju enormt jobbigt att bli så där svullen.Jag blev de då ja va gravid,stödstrumpor säger jag bara det var som en skänk från ovan!Men be personal på apoteket om hjälp för du ska mäta anklar & så innan du vet vilken storlek du ska ha.Vätske drivande ska du ej ta!se till att du får ordentlig hjälp så du ej får lika jobbigt som jag hade jag kunde knappt gå tillslut & va tvungen & ha handskenor på nätterna.Lycka till!Kram

• Gunilla75

Frågade min BM idag om jag skulle dricka mycket vatten på grund av svullnaden. Nej, svarade hon. "Du ska dricka dig otörstig på vanlig vatten, drick ingen läsk och undvik salt mat.Dricker du för mycket så samlar du bara på dig".

• Tussen07

Jag har pratat med min bm nu och hon sa förstås samma sak som alla ni säger - inga vätskedrivande läkemedel! Däremot bad hon mig vara vaksam på huvudvärk och ont i mellangärdet då detta kan vara tecken på havandeskapsförgiftning i samband med att man sväller upp väldigt mycket. Ska dit imorrn och kolla blodtryck och eventuell äggvita i urinen.

Jag har tagit till mig andra av era tips också, har införskaffat stödstrumpor som är skööööna att ha på sig, proppat i mig ananas och jordgubbar, druckit ganska mycket vatten. Tycker att det blivit lite bättre, men visst är man svullen fortfarande. Men men, som sagt så är det väl bara att stå ut och hoppas på att bebisen är på gång snart

Kan ju tillägga att jordgubbar i stora mängder inte bara är vätskedrivande utan också kan ha en viss laxerande effekt...

• mammastitch

Hej igen Tussan!
    Vet inte om det stämmer men har läst här på FL att annanas kan ge hemska förvärkar/sammandragningar (det påstods även att det kan sätta igång förlossningen sent i graviditeten). Så du skall kanske vara försiktig med just annanas. Åt själv mängder av annanas innan jag läste om detta, och fick så mycket sammandragningar att jag ringde en kompis som är gynekolog för att fråga om det hon tyckte att det var som det skulle. Hon trodde att det kunde vara UVI men sen när jag läste om annanas blev jag lite misstänksam mot annanas...

Svar på tråden Svullna fötter - vätskedrivande?