• Ceridwen

Är det farligt att ha halsfluss och förkylning när man är gravid?

Alltså, jag vet inte om det är halsflus jag har. Men igår eftermiddag började det göra lite ont, samt snuva och rinniga ögon. Inatt var det förjävligt. Fick gå upp och knapra Vicks och dricka vatten, snyta mig. Nu har jag mindre ont, men inte så som inatt. Jag är VÄLDIGT snorig och funderar på om det är snuvan som sätter sig som halsont. HUr vet jag att det är halsont. Vägrar gå till läkaren och betala 140 :- (de skickar inte räkning här) och att de säger att det inte är halsfluss utan bara vanligt halsont.

Sen är jag gravid i v.20 och skitnojjig för att detta kan skada barnet, med detta virus. Vad det nu är för virus. Kanske rejäl förkylning jag har.

• Svar på tråden Är det farligt att ha halsfluss och förkylning när man är gravid?
  • summer06

Tycker du ska kolla om upp d ä halsfluss... d ä aldrig bra att gå me det...kan bidra till reumatism.

Älskar sina pojkar!
  • sheeba

Under min första graviditet så fick jag som dig var i slutet då. Men jag hade gått i ca 2 veckor med jätte ont och gav aldrig med sig.
    Jag fick antibiotika utskrivet bara för att förhindra så/om inte en halsfluss skulle bryta ut, men detta var för jag var i slutet och skulle orka med förlossningen.
    Så jag tycker du ska kolla upp det, har du vita fläckar/prickar på mandlarna så är det ju säkert halsfluss.

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • sheeba

Fast jag tror manbrukar ha feber vid halsfulls är inte säker.

• Ceridwen

Hur ser jag om jag har vita prickar?

• sheeba

Du får gapa stort Sedan så brukar det vara vita prickar/fläckar på sidorna i halsen där mandlarna sitter.

• Ceridwen

sheeba:

Syns det tydligt eller kommer jag få kramp i munnen av allt letande?

• Ceridwen

Men kan detta skada bebisen?

• SysterHedvig

Om du vill läsa mer om infektioner och graviditet är

www.infpreg.se

en sida som kan hjälpa. Bakteriell halsfluss orsakas av grupp A streptokocker (GAS) vanligtvis och är främst farliga om de skulle kolonisera underlivet.

• Ceridwen

Men det står ju att OM det är halsfluss så KAN det gå över av sig själv. Inatt kändes det som att jag hade feber,då det var som värst, nu är jag avrm och tung i huvudet, snorig, täppt, lite hostig och lite ont när jag sväljer. Inatt hade jag skitont när jag svalde. Har haft halsfluss förr, men då blev det bara värre och värre, inte som nu, bättre.

Svar på tråden Är det farligt att ha halsfluss och förkylning när man är gravid?