• Anna m Hampus och liten i magen

När e det "farligt" att träna om man e förkyld?

Konstig fråga kanske men det jag menar är att är det farligt över huvudtaget att träna om man e förkyld? Jag är bara lite förkyld, näsan rinner lite o så...Vill ju så gärna träna men så vet jag ju samtidigt att det inte är så bra...

• Svar på tråden När e det "farligt" att träna om man e förkyld?
  • dexterswife

Träna lugnt men absolut inte om du har halsont.

• Jacqueline

en jag vet dog för han va ute och joggade och tränade när han hade en infektion i kroppen..de va enda svaret dom fick ifrån obduktionen

• Engeln

Känner till 3 som gått, cyklat och dött vid förkylning.

• Anna m Hampus och liten i magen

Men kära nån, nån som har dött för att dom var ute och gick? Det måste ju ha legat nåt annat bakom det med? 3 st? jisses...så tragiskt...

• Engeln

En som gick hade hjärtfel, den andra som gick är jag lite osäker på om hon hade å den tredje som cyklade, vet jag inte.
    Problemet är ju att när sånt här händer så ser man efteråt att ett hjärtfel fanns. Jag har för mig jag läste att man borde göra en enkel test på barn tidigt för att konstatera sånt men att det inte görs idag.

• MissMys

Vad jag hört ska man aldrig träna om man har ont i halsen eller om man har feber (även fast det bara är lite och man nog orkar träna...)
    Men jag skulle ta det lugnt även fast bara näsan rinner, man vill ju inte chansa...

• midnightstorm

Jag tränade när jag var förkyld för några år sen och fick till följd av det hjärtmuskelinflammation.
    Men en skön och lugn promenad tror jag inte skadar vid en lätt förkylning.
    Ut och njut i det sköna vädret!!

Kram och krya på dig!!

• Magglo

Generellt sett brukar vi råda att ta det lungt med träningen och kanske bara gå lite lätt om man har en väldigt kraftig ÖLI(övre luftvägsinfektion) eller om man har fått ner det i lungorna. Vi lite lätta besvär som nästäppa brukar det gå bra med lågintensiv träning. Risken med att träna är att man kan; som någon ovan skrivit; få hjärtmuskelinflammation. Det är inte helt ovanligt och kan ge bestående skador på hjärtmuskulaturen. De som dött vid anträngming har oftaste drabbats av en svår arytmi som legat latent.

• lilla bebis

Min kusin dog efter eb innerbandymatch med feber

• valkyrian

Men usch, var ju ute och sprang just och har ont i halsen Trodde det inte var ngn fara eftersom förkylningen inte brytit ut än

Svar på tråden När e det "farligt" att träna om man e förkyld?