• Caninah

Fler som skriver D-uppsats just nu?

Håller på för fullt med att författa min D-uppsats i psykologi. Ibland känns det motigt, finns det fler härinne i samma sits så kanske vi kan peppa varandra när motivationen tryter?

• Svar på tråden Fler som skriver D-uppsats just nu?
  • Cailleach Beine Bric

Sitter själv med en E-uppsats i religionshistoria och skulle också behöva lite peppning! Känns extra motigt att sitta inne vid datorn när solen skiner, det är 22 grader varmt ute och barnen har picnic på gräsmattan! Antar att du känner detsamma?

• Mint

Jag! Eller rättare sagt, CD-uppsats på 20p. Det känns svindlande att den kanske måste vara färdig om fyra veckor för att komma upp på slutseminarium den här terminen! Och ännu mer; att det faktiskt verkar som om vi har god chans att bli färdiga!
    Det här som jag våndats för och verkligen aldrig trott att jag skulle kunna komma att lyckas med...

• myskatt

Iof är det "bara" en C-uppsats jag håller på med, men den är ordentligt omfattande *pust*. Handlar om ISO 9001:2000 i elektronisk form.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Mint

Hur skiljer sig en D-uppsats från en C-uppsats? Ställs det högre krav? Är den svårare?

Ni som skriver C- och D-uppsats i stället för en kombinerad CD-uppsats - skulle ni föredra en uppsats på tjugo poäng i stället för två på tio? Jag tänker på att det ofta tar en ansenlig mängd veckor att ens utforma sitt forskningsproblem, en process som torde upprepas på båda uppsatserna.

• Caninah

Va skönt att vi är några stycken som sitter i samma sits! Uppsatsen känns både otroligt rolig och otroligt jobbig att skriva på samma gång. Man vill ju att det ska bli bra! Känner också lite smått panik av tidspressen, inte så långt kvar på terminen..

Skillnaden mellan C och D här på Högskolan säger dom är dels mer omfattande statistiska beräkningar på D än på C och D ska kännas mer "genomarbetad" som proffessorn sa, va han nu menar med det är väl en tolkningsfråga antar jag...

• Cailleach Beine Bric

Av erfarenhet ( har två c-uppsatser och en d i bagaget) verkar det som om en c-uppsats ses med lite blidare ögon eftersom det är många som skriver en uppsats för första gången då. Det är en försöksperiod och det är meningen att man ska lära sig alla "tekniska" bitar.

D-uppsatsen ska, som Caninah är inne på, vara mer genomarbetad och även till viss del "djupare". Tolkningsfråga, javisst! Det beror ju på handledare och examinator, men även på kurs och ämnesval skulle jag tro.

Min E-uppsats är på 20p men sidantalet "bör" iaf inte överstiga 40 - vilket även var riktlinjen på D. Min handledare sa att genom att skriva C och D lär man sig använda de verktyg som finns. I E ska man kunna detta och i den färdiga uppsatsen ska det framgå genom att den är mer spetsad, allt onödigt strukits och att den ska kuna publiceras som en " forskningsrapport" eller nå't åt det hållet.

Hur det är exakt med en CD- uppsats vet jag inte. Blandning av båda? Någon annan med erfarenhet kanske kan svara?

Om jag fick välja 2 10p uppsatser eller 1 på 20p skulle jag välja 2! Men inte för att jag tror att det blir mindre arbete, snarare tvärt om (precis som Munt säger). Utan för den skull att jag har så många frågor jag skulle vilja titta närmare på och 2 uppsatser ger möjlighet till fler ämnensoråden att forska kring. Men det är jag det:)!

• Niccolina

Å hjälp vad ni gör det bra ! Jag sitter med examensarbete 10 p och jag tycker det är skitjobbigt. Går mest bara och tycker synd om mig själv hela tiden !

• myskatt

Som tur är innehåller min uppsats nästan bara kul grejer . Just nu sitter jag och gör en redesign på en kvalitetsmanual.

Men jag går en rätt flummig grafisk utbildning med inriktning på design. Det blir en del om tryck också. Även om det inte är lika kul.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Mint

Cailleach - jag skriver nu en CD-uppsats på 20 poäng (det här är min D-termin) och har tidigare bara skrivit en B-uppsats. På B-uppsatsen var det som jag upplevde väldigt låga krav; vi blev inte klara med vår teori till exempel och var helt förberedda på att vi skulle komplettera med det, men vi blev godkända med orden "god ansats". Magisteruppsatsen som vi gör nu ska i princip vara "perfekt". Skriver man C-uppsats på min utbildning är det för att man nöjer sig med kandidatexamen och kraven på den är nog nästan lika höga som på CD-uppsatsen. Vår tjugopoängare ska förresten vara på max 70 sidor om man som vi skriver två och 50 för de som skriver själva.

Jag kan förresten känna igen mig i det du säger att man upptäcker mer att forska kring. Det känns lite snöpligt att det blir det här som blir slutprodukten från min akademiska utbildning - det snuddar nämligen bara lite lätt vid det jag brinner för.

• Cailleach Beine Bric

Munt - Har också skrivit B-uppsats tidigare och håller med dig!
    Skrev C-uppsatsen tillsammans med en annan tjej och vi fick också rådet om 50-70 sidor. Tror den slutade på 55. D-uppsatsen har hela 70 sidor, men det är för att jag gjorde en fältstudie och fick sammanfatta hela uppsatsen på franska också! ( jag gjorde inte översättningen - kan inte franska - men jag fick skriva en sammanfattning på svenska först eftersom uppsatsen var på engelska *puh*)
    Är så glad att den är i hamn!

På HS-institutionen på min högskola har jag inte hört någon som skrivit en CD-uppsats - men varför inte egentligen!? Är kanske olika mellan olika högskolor. Jag vet att det är olika mellan olika institutioner här - har läst under N-institutionen också och de har helt andra förhållningsregler. Läste Engelska C (under HS-I) och de hade ytterligare andra regler gällande uppsatsen - fastän det är samma institution!

an ska tydligen inte vara alltför säker på att man vet vad man gör som student :)

Nu kan sidantalet på E kännas snävt eftersom den ska vara djup och koncis likväl som "felfri"! Önskar jag fick skriva mer, men enligt min handledare är det poängen med skrivandet.
    Ja, ja det är bara att ta tjuen vid hornen...

Längtar till Juni då allt är klart!

Svar på tråden Fler som skriver D-uppsats just nu?