Vilken är er familjs mest irriterande leksak?
Dom finns i alla hem tror jag. De där leksakerna som någon släkting antingen med ett stort, sadistiskt flin eller med en lika oskulsdfull som missriktad välvilja gett till ert barn. De där leksakerna som driver er som föräldrar fullkomligt till vanvett men som ni inte har hjärta att ta undar från ert barn som bara ääääälskar leksaken i fråga.
I vårt hem är topplistan följande:
På plats nummer tre: Den självläsande sagoboken från Disney med sagan om Askungen. Den här versionen av Asungen är fullkomlig brain-drain. Jag är uppvuxen med den brutala Grimm-varianten, ni vet den där styvsystrarna kapar av sig valda kroppsdelar i försöken att få ned foten i glasskon som inte passar, i jakten på drömprinsen, som de i slutet ändå inte får. En betydligt pedagogiskt bättre version i dessa tider av snevridna skönhetsideal och plastikopperationer. Den självläsande boken från Disney är fullkomligt sockersöt. Rösten som läser den är messnäll och tokgullig och den inte jättebra tekniken i boken gör att berättaren dessutom läspar gravt. Men vår treåriga dotter älskar den. Hon har med sig den överallt och svarar lyckligt på de "pedagogiska" frågorna om "...Athkungenth bjölloppthdag är den lyyykligathte i hela henneth liv?". Som förälder känner jag för att springa skrikande därifrån. Men tösen älskar sin bok. Jag får helt enkelt stå ut och lida...
Plats nummer två: The terror ducks from hell. Tre stycken färglada ankor som drags i ett snöre. Varje gång barnet drar i snöret kvackar ankorna en lika lång som lycklig som irriterande melodi. Vår 7-månaders son har nästan lärt sig nynna melodin nu...
Plats nummer ett: De irakiska pipsandalerna. Ett par strandsandaler i plast som inköptes av våra grannar i present i samband med en semesterresa förra sommaren. Sandalerna är av flipp-floppmodell i färgglad plast. I hälen på vaje sula är en pipleksak inmonterad så att sadalerna piper vaje gång barnet som har dem på sig sätter ned foten. Sätt dem sedan på en en glad och aktiv treåring... Tja resten förstår ni väl skälva...
Så vilka är era fullkomliga hatobjekt bland era barns leksaker?