• Mina

Vilken är er familjs mest irriterande leksak?

Dom finns i alla hem tror jag. De där leksakerna som någon släkting antingen med ett stort, sadistiskt flin eller med en lika oskulsdfull som missriktad välvilja gett till ert barn. De där leksakerna som driver er som föräldrar fullkomligt till vanvett men som ni inte har hjärta att ta undar från ert barn som bara ääääälskar leksaken i fråga.

I vårt hem är topplistan följande:
    På plats nummer tre: Den självläsande sagoboken från Disney med sagan om Askungen. Den här versionen av Asungen är fullkomlig brain-drain. Jag är uppvuxen med den brutala Grimm-varianten, ni vet den där styvsystrarna kapar av sig valda kroppsdelar i försöken att få ned foten i glasskon som inte passar, i jakten på drömprinsen, som de i slutet ändå inte får. En betydligt pedagogiskt bättre version i dessa tider av snevridna skönhetsideal och plastikopperationer. Den självläsande boken från Disney är fullkomligt sockersöt. Rösten som läser den är messnäll och tokgullig och den inte jättebra tekniken i boken gör att berättaren dessutom läspar gravt. Men vår treåriga dotter älskar den. Hon har med sig den överallt och svarar lyckligt på de "pedagogiska" frågorna om "...Athkungenth bjölloppthdag är den lyyykligathte i hela henneth liv?". Som förälder känner jag för att springa skrikande därifrån. Men tösen älskar sin bok. Jag får helt enkelt stå ut och lida...

Plats nummer två: The terror ducks from hell. Tre stycken färglada ankor som drags i ett snöre. Varje gång barnet drar i snöret kvackar ankorna en lika lång som lycklig som irriterande melodi. Vår 7-månaders son har nästan lärt sig nynna melodin nu...

Plats nummer ett: De irakiska pipsandalerna. Ett par strandsandaler i plast som inköptes av våra grannar i present i samband med en semesterresa förra sommaren. Sandalerna är av flipp-floppmodell i färgglad plast. I hälen på vaje sula är en pipleksak inmonterad så att sadalerna piper vaje gång barnet som har dem på sig sätter ned foten. Sätt dem sedan på en en glad och aktiv treåring... Tja resten förstår ni väl skälva...

Så vilka är era fullkomliga hatobjekt bland era barns leksaker?

• Svar på tråden Vilken är er familjs mest irriterande leksak?
  • Tjej 83

haha jobbigt läge. o mankan ju itne ta bort dem heller
    n'r vår 9 mån dotter leker med sina leksaker o inte allt annat som hon inte får leka med
    så är nog de jobbigaste alla dessa ljudleksaker som hon slår på så maninte hör ljuden utan bara skriiiiiiiiiiiiiii för hon trycker så mycket så melodierna inte hinenr spelas innan nästa komemr fram haha..
    men inge så jättejobbigt ändå...

• Cheera

Hade en skallra som spelade en melodi som var så hög och tog aldrig slut nångång! Men när batteriet tog slut så satte jag inte i nå nytt. Skönt när det är tyst.

Sambons son har ett flipperspel i plast som låter skyhögt. Man ska ha batterin till den så att den låter ännu mer, säger hela tiden att vi inte har sådanna batterin (vilket vi inte heller har och lär aldrig köpa).

Alla dessa skrällande saker får barnen av sin farmor, vet inte vad hon vill för jag har sagt att vi INTE vill ha saker som låter skyhögt. Men likväl så får dom just de sakerna som låter allra mest!

• LillaLulla

Jepp, vi har också en topp 3-lista.

På tredje plats: En stackars liten speldosa som vägrar dö. Den har varit nära slutet många gånger och låtit lite krasslig, men den ger på lik förbannat. Dududududidudidu-du-du....

På andra plats: En kossa som spelar 60 olika melodier. Om man trycker på nosen åstadkommer fanskapet ett högljutt MUUUU. Problemet är bara att ibland fastnar trynet och kossan får rabies och muar ända tills maken (dvs den enda som vet var hushållets verktyg finns) kommer hem och behagar skruva loss batterierna.

På första plats: Helt klart ratten som Kevin fick i 1-årspresent av sin morfar. Jag har alltid känt på mig att pappa har nåt emot mig, och nu har jag fått det bekräftat. Om man vrider på nyckeln så brummar bilen igång, däcken ylar så fort man rör ratten och om man lägger i backen så uppstår ett elakt tjutande läte - som såklart också hakar upp sig. Och så står jag där med en av köksknivarna i högsta hugg och hotar att slakta bilen när maken kommer hem.

Jag önskar mig en egen verktygsback i födelsedagspresent.

• Hemma hos oss

Här har vi också en del riktigt vidriga leksaker.

Plats nr 3:
    Den f.d. snälla dockan Skrållan.
    Numer en ond varelse som TJATAR dagarna i ända:
    "Berätta en saaaga mamma! Berätta en saaaga mamma! Jag är villinte sova! Jag villinte sova!"
    (Skrållan, shut up!)

Plats nr. 2:
    En fullständigt vidrig bil vars däck SKRIKER när man kör med den på golvet. Dessutom VRÅLAR den "Vroooooom!".
    Vi har TVÅ sådana bilar.
    (Tack syrran...)

Plats nr. 1:
    Återupptäckten av hemska, spelande "vovvarna" gör hemlivet till tortyr. Två-åringen har hittat denna gömda, irriterande leksak igen.
    Två hundar i plast (fula) som sitter ihop med ett koppel, som kan dras. Trycker man på mammahunden spelar och blinkar den. Trudelutterna tar ALDRIG slut.
    Hela hunden blinkar hysteriskt och ljudnivån är HÖG.
    (Det enda som gör det hela någolunda uthärdligt är att jag tycker mej tyda "Helan går" när den spelar som värst.)

Jag är för övrigt djupt tacksam för att:
    -batterier kan ta slut.
    -batterier behöver inte införskaffas om inte mamma vill.

• Dävvil

LillaLulla- Den där Mu-burken hade definitivt galna-ko-sjukan!

Jag har ju inga barn än, men delar gärna med mig en annan liten leksak som min yngsta syster hade, det var en sån här docka som kunde gråta, skratta, säga mamma å sånt. MEN när batterierna höll på att ta slut, så lät dockan som en gammal alkis som garvade rått å sa Maaaaåååååmmmaaa. Hysteriskt kul.

• jtoao

Vi har "slut" batterier i varenda leksak som låter! (dom flesta fick aldrig några)

Det är aldrig för sent att bli bättre...
  • mammacatta

*skrattar HÖGT och rått*
    Det är inga nådiga leksaker ni/vi har...
    Jag har inga direkta listor, det är mera en samling ljudliga grejer som det är ransonering på...

En bil som man kan "snurra på" så den byter skal, men den har automatisk framdrivning och låter HYSERISKT högt. Den åkte undan direkt när svärmor gått.

En puh-bil med 7 melodier och tuta och motor och flippflopp-ljud. *grrr*

En snigel med sääääkert 20 melodier som blinkar och låter.

En hammare som blinkar och låter HÖGT.

En gitarr som låter DO DO DO DOOO om man drar i en spak. Den åkte batteriet ur efter 15 minuter. (Den hade fler ljud åxå, men spaken var SÅÅÅÅÅ kul. )

En apa som vibrerar och sjunger boom boom boom boooom, i want you in my room osv. Den fick brorsan tillbaka i en påse med leksaker för underhållning på besöken. *hehe*

Alla utom gitarren och apan har svärmor gett. Hon TÄNKER inte tanten..

• YokohamaNr2

Rolig trad!!
    Sonen ar bara 4 manader men vi har redan en hog med latande leksaker, hans favorit for tillfallet ar en riktigt ful docka fran en kompis i USA....den heter Leap Frog och ska lara oss alfabetet sa nar man trycker pa magen sjunger den pa riktigt hemsk amerikanska ABCDEF.....next time won't you sing with me och sa avslutas det med ett riktigt aluminium fnitter grrrr

• mamich

Plats nr 3
    Ankan som kvackar 30 melodier jag hatar den dottern älskar den

Plats nr 2
    Spargrisen som räknar när man lägger i polletterna. och sjunger hurtiga visor när man trycker på trynet

Plats nr 1
    Den pedagogiska nallen från helvetet ursäkta från Fisher Price
    Hatar den förbannade nallen -blå hand, det kittlas, jag älskar dig osv
    jag hatar denna nalle som kvittrar i ett. Om det gick skulle den vara nerspolad i toaletten för länge sen

Svar på tråden Vilken är er familjs mest irriterande leksak?