• Anonym

Varför har jag ont i magen?

Visst det finns så många saker det kan vara när man har ont i magen, men jag tänkte om någon kände igen detta?

Symptom: Intervallsmärtor i övre delen av buken, aptitlöshet, snurrig, yr, trött och svag i kroppen.

I lördags efter kaffet på kvällen fick jag lite ont i magen.
    Trodde det berodde på för mycket kaffe.
    På kvällen vart det värre, då trodde jag det var ägglossning
    som jag har haft lite ont av förut.
    Men nu har jag haft ont i magen i 1½ dyng!
    Just nu gör det inte ont, men det känns lite "ostabilt" i magen.
    Har haft svårt att äta ordentligt.
    Värktabletterna tycks inte hjälpa mycket.

Någon som känner igen sig?
    Funderar på om det kunnat varit kraftig och utdragen "innan-menstruation-smärta"?

• Svar på tråden Varför har jag ont i magen?
  • Millimina

Magkatarr? Smärtan känns högt upp nära revbenen i närheten av solar-plexus. Går över om du äter receptfritt novalucol, rennie el. dyl. Tveksamt dock att du skulle kunna blanda ihop den smärtan med mens.

Graviditet kan börja med smärtor, alltså innan mens uteblir, men den här teorin sparas till sist, för den går inte att kolla hur tidigt som helst.

Gaser i magen kan vara så elaka att man mår som du beskriver, men då brukar smärtan flytta sig över ganska stora ytor under ett dygn, alltså förflytta sig i höger-vänsterled.Testa att ligga på höger sida och se om det kommer ut lite luft. Kan be någon klappa dig på ryggslutet lite försiktigt uppifrån och ned, kan lätta då.

Om det är blindtarmen får man ofta mer ont om man trycker hårt på nedre delen av buken lite åt sidan mot höften till och sen släpper snabbt, men symptomen kan variera väldigt mycket och det behöver inte göra ont just så som jag skriver. Kräkningar och illamående förekommer, men måste inte förekomma.

Om det är gallan så brukar det inte göra ont om du inte ätit något på ett tag. Det gör också väldigt krampartat ont koncentrerat till en punkt. Kommer ofta efter att man ätit fet mat, lök eller äpplen.

Summerar; Värsta scenariet är blindtarmen. Ring sjukvården är det bästa råd man kan ge dig. Svårt att ställa självdiagnos så att man kan vara trygg. Men dör lätt gör man inte! =)

Hör av dig med om hur det går!

• Anonym (snarlikt)

jag känner igen mej precis. Man jag blir i dessa intervaller illamående och svettig också. Vet inte vad det kan vara men det är väldigt jobbigt, för man blir lite socialt handikappad (iallafall jag) Det är ju inte så kul att åka och typ ahndla när man vet att när som helst kan man bli yr och illamående....

• Anonym

Jag tror jag hade ont i nedre delen av magen först och sedan förflyttade det sig upp, då gjorde det ondare.
    Har också svettats och mått illa, trodd ejag skulle bli sjuk ett tag. Kanske bara är gaser. Känns bättre nu. Får vänta och se.
    Tack för svar =)

Svar på tråden Varför har jag ont i magen?