• Busförälder

Hundar som bor ute

Anser att en hund kan ha lika bra ute OM den har gott om utrymme,issolerad boning gärna med en skön soffa/fottölj,värme m.m och stor rast/hundgård om den ska bo ute men skall kunna få komma ut dagligen,men vissa man ser då man är ute och kör har sina stakars hundar i en minimal liten hundgård och ruskit litet bo som ser fallfärdigt ut där dom ska bo hela tiden.
    Det är ju tillåtet att en hund kan bo ute hela tiden men finns det inte regler som säjer HUR bra den ska ha då som jag beskrev innan?
    Synd om dom hundarna som bor ruttet litet.

• Svar på tråden Hundar som bor ute
  • wajl

vill man ha en hund som inte är så social av sej så visst klarar den sej ute, men observera att de beror själklart på vilken hundras detta gäller..

• LillaLulla

Åtminstone i Finland får man en tillsägning om man har hunden att bo ute året runt utan isolerad hundkoja. Sen ska de väl också ha ett visst antal kvadratmeter att röra sig på också, samt nån slags aktivering... Vet inte så mycket om det där, hade bara en bekant som för några år sen blev skitsur när han blev tvungen att isolera hundkojan. Märkligt, i mina ögon är hundar flockdjur och jag tror att de allra flesta mår bäst av att bo med sin familj!

• wajl

va ska man ha hund för om den inte ska bo inne med husse eller matte??

• Mammanseko

Men de behöver juh ändå sällskap?

• Ningla

Klart att en hund kan ha det lika gott ute som inne : ) Men jag vill ha min inne , skulle inte klara mig uten min Nisse. Däremot har min sambo en moster ute i åre hon har alaskan huskeys, dom är ute hela året om och där trivs dom abssolut bäst : ) men som sagt, det beror ju lite på ras och annat om man ska ha dom ute kan jag tycka : )

♥ v.38 - Vår ♥
  • Cammmie

Håler med wajl varför ha hund om den inte får bo inne med husse o matte?

• Ningla
    Cammmie skrev 2007-04-16 11:48:39 följande:
    Håler med wajl varför ha hund om den inte får bo inne med husse o matte?
    Håller också med, men som sagt hennes draghundar i åre, 8 st typ, ne dom ska inte vara inne dom vill vara ute. Hon försökte en gång med en liten valpis att ha inne, gick fint ett tag men sen ville han va med dom andra vovvarna ute ju : )
    ♥ v.38 - Vår ♥
  • Cammmie
    Ningla skrev 2007-04-16 11:49:39 följande:
    Håller också med, men som sagt hennes draghundar i åre, 8 st typ, ne dom ska inte vara inne dom vill vara ute. Hon försökte en gång med en liten valpis att ha inne, gick fint ett tag men sen ville han va med dom andra vovvarna ute ju : )
    Okej men bor man så att man kan ha dom ute så är det väl okej om man har massa hundar... Men i fjälen är det väl mer vanligt att man har massa hundar som är i burar ute när dom då inte "jobbar". Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha min hund ute... Jag blir bara knäpp om han är ute för länge med husse eller sover borta en nat.... Jag måste ha honom hos mig.
  • Busförälder

Men även om en hund bor ute ska den ju få komma ut och umgås med familjen anser jag.
    Att bara sitta i en hundgård 24 timmar dygnet nej det funkar inte.
    Komma ut dagligen och var med familjen då kan det gå.

• Cammmie

Busförälder

ja det kan funka....

• Busförälder

Det finns faktist många raser som kan bo ute och mår lika bra med det.

• Prinsessorna

En hund är ett flockdjur och trivs inte ensam. Varför skaffa hund om man inte vill ha den boende hos sig. Tycker det är avskyvärt att låta en stackars hund bo helt själva ute året om och det kvittar hur "bra" och hur "fint" den har det i utehuset.
    Jenny

Superstolt mamma till min fina familj
  • nublu

Svärfars hund vägrar bo inne. Första valptiden bodde hon så klart inomhus men när hon var 6 månader ungefär så flyttade hon ut i sin hundkoja. Hon är en korsning mellan rysk owcharka (kaukasisk vallhund) och S:t Bernhard så hon är både stor och välpälsad.

• Gnista

Jag tycker inte att det är fel om man låter en hund bo ute i hundgård. Men inte själv! Det är djurplågeri. (Minst) en kompis och dagliga promenader, aktivering och samvaro med resten av familjen samt hundgård är helt ok. Verkar som många tycker det är helt ok att lämna hunden inomhus 8 timmar per dag medan man jobbar, men att det är hemskt att hundar bor ute. Det är ISOLERINGEN som är hemsk, inget annat.

Jag har en samojed/husky/grönlandshundsblandning (bla) som man får locka in med godis på kvällarna. Han VILL vara ute jämt.

• Busförälder

Håller med kompisar är ett måste för att en hund skall vara ute

• Ningla
    Busförälder skrev 2007-04-16 12:02:14 följande:
    Men även om en hund bor ute ska den ju få komma ut och umgås med familjen anser jag.Att bara sitta i en hundgård 24 timmar dygnet nej det funkar inte.Komma ut dagligen och var med familjen då kan det gå.
    Jo men som det sagts, dom är ju ute när dom jobbar . När hon kör dom i spannet och så, hon tar ju inte direkt in 8 hundar och umgås med dom inne , hon umgås med dom ute : ) Går precis lika bra!
    ♥ v.38 - Vår ♥
Svar på tråden Hundar som bor ute