• Enkiteng

Hur uttalas rooibos?

Ja, te-sorten alltså. Ro-i-bos? Eller Rojbos? Eller nåt annat vis?

• Svar på tråden Hur uttalas rooibos?
  • Enkiteng

Tack för svaren! Vet inte om jag blev så mycket klokare, men de flesta verkar ju luta åt något råjbos-aktigt.

Fast om alla säger olika slipper jag ju skämmas för att jag är den enda som inte uttalar "korrekt"! Kanske ska köra på råjbos, de flesta borde i alla fall fatta vad man menar, eller?
    Inte för att jag säger det så ofta, men...

• Zäta

hmm.. jag ar ingen aning, men allt låter så löjligt så jag såger [Roabå] alt [Rojbå] ibland. Det första låter så franskt.. haha

• Enkiteng

Igår så jag flera ggr till sambon "råjbos eller rooIbos eller hur det nu uttalas" men det blir så långt...

• Enkiteng

JeaJea - Bra idé!

Det är afrikaans för "röd buske" i alla fall, enl. Wikipedia. "Rooibos-buskens blad används ofta på samma sätt som te-blad. Den dryck som bereds på detta sätt kallas ibland felaktigt för "rött te" trots att det inte handlar om blad från teplantan." Så då är det inte te heller, får väl säga "röd brygd" om man ska vara helt korrekt

• AnneSophie
    Enkiteng skrev 2007-04-16 14:08:28 följande:
    Tack för svaren! Vet inte om jag blev så mycket klokare, men de flesta verkar ju luta åt något råjbos-aktigt.Fast om alla säger olika slipper jag ju skämmas för att jag är den enda som inte uttalar "korrekt"! Kanske ska köra på råjbos, de flesta borde i alla fall fatta vad man menar, eller? Inte för att jag säger det så ofta, men...
    Jag utalar det av självklar anledning på holländska (det var så jag försökte beskriva det också). Afrikaans låter ju väldigt likt men lite "yxigare". Jag ska nog inte ens ge mig på en fonetisk beskrivning på afrikaans.
    Hur står det till med moralen? www.familjeliv.se/Forum-5-74/m19482368.html
Svar på tråden Hur uttalas rooibos?