• Vitvå

Kan man ärva lån?

Jag har en undran.
    Säg att mina svärföräldrar (bara för att ta ett enkelt exempel) båda skulle dö på en gång, de har en som som ärver allt.
    De har en lägenhet värderad till 1.5 miljoner, en stuga värderad till ca 1 miljon, en bil för ca 200.000 plus diverse konst och annat dyrbart "krafs".
    De har ett lån på ca 1 miljon.
    Vad händer med det när de dör. Ärver min man lånet, avskrivs det eller betalar man det med arvet?

Inte för att detta är aktuellt, vi kom bara att diskutera det och kom fram till att vi inte hade en aning...
    Nån som vet?

• Svar på tråden Kan man ärva lån?
  • ebben

mina föräldrar sa att man aldrig ärver skulder.
    om det är så eller ej vet jag inte-men de lät säkra på det!

• Vitvå

Låter ju iofs bra...
    Trodde att man var tvungen att betala med arvet. Min man sa också att man inte ärver skulder.

• kidA

alla lån o skulder o sånt löser de ju åt en vid bouppteckningen.
    så har de tillgångar för 2 miljoner o en skuld på 1 miljon så blir det 1 miljon kvar att dela upp. förrutom begravningskostnader mm mm.

• Miss Lau

Man ärver inte skulder men självklart används den avlidnes tillgångar till att lösa skulderna innan något betalas ut till några arvingar.

• Vitvå

kidA:
    Då hade jag rätt ändå.
    Fast när min mormor dog så avskrevs en del lån fast morfar lever, det är ju konstigt isåfall.

• snissi

Så har jag förstått också... Då är det alltså upp till mig om jag väljer att sälja mitt barndomshem för att betala bort lånen, eller behålla huset, så jag själv betalar lånet.

• Birgitta2

Dödsboet betalar skulderna och det som blir över ärvs sedan. Om dödsboet har tillgångar på 4 miljoner, så betalar man skulderna (säg 1 miljon). Begravningsavgifter betalas också ur dödsboet om pengar finns. Likaså sena betalningar såsom el, värme, sophämtning etc.

Om dödsboet har skulder som inte täcks av tillgångarna så avskrivs dessa.

• Emmies mamma

Man kan ta försäkringar som löser lån vid dödsfall. Inte helt ovanligt på bolån. T ex om jag dör så löser försäkringen "min" halva av våra bolån så maken får lite lägre skuld och kan bo kvar.

• Nathalia

Du ärver inte skulder.

Men om det har lån på Huset och inte äger det, så skall banken först ha sina pengar innan man får rätten till arv.

Är lånet på annat, så funkar det inte så.

• Vitvå

Men mormor och morfar hade kapital som skull täckt dessa skulder men de avskrevs i alla fall. Hur kommer det sig i så fall?

• Namnam

Låntagaren har rätt till värdet som finns i dödsboet men resterande skuld går inte vidare.

• Birgitta2
    Vitvå skrev 2007-04-16 14:07:20 följande:
    kidA:Då hade jag rätt ändå. Fast när min mormor dog så avskrevs en del lån fast morfar lever, det är ju konstigt isåfall.
    Det var nog för att det var lån som stod på din mormor.
  • Baronessan
    Vitvå skrev 2007-04-16 14:07:20 följande:
    kidA:Då hade jag rätt ändå. Fast när min mormor dog så avskrevs en del lån fast morfar lever, det är ju konstigt isåfall.
    Dte är säkert som Emmis mamma skriver att de tagit en försäkring som täcker hennes del av lånet. När hon dog avskrevs hennes del av lånet. Så har jag och maken på vårt bolån för att täcka upp så att man har råd att bo kvar om en går bort.
    Man MÅSTE inte alltid säga vad man tycker även om man FÅR...
  • brokig

Till det som sagts ovan kan också tilläggas att csn-lån alltid avskrivs direkt vid dödsall. Halva sommarstugan måste alltså inte säljas för att den avlidne har en studieskuld. Värt att tänka på om man planerar att ta banklån för att betala av sin studieskuld. Banklånet betalas ju av ur dödsboet.

• kärleksbarn 05

de din mormor å morfar hade låter som anntingen en bolåne försärking via banken då täcker de halva lånet vid dödsfall.

en vanlig livförsäkring väljer man beloppet å de gör man som man vill me om man vill lösa lån eller ha till annat.
    man e inte tvingad å lösa lån å man kan täckna på mer än man har lån på till skillnad från bankförsäkringen.

bankförsäkringen e oxå dyrare per år än en vanlig livförsäkring.

vill du veta mer om livförsäkringar kontakta mig via min inbox så kan ja berätta mer
    jobbar me försäkringar.

å skullder betalas me tillgångarna i dödsboet innan nånting betalas ut till arvingar.
    man har rätt till att välja hur skulderna ska betalas med vilka tillgångar så man kan behålla de som man verkligen vill ha kvar.
    men dödsboet ska inte ha några skulder kvar när allt e klart å man börjar dela upp skaer arvingar emellan.

Svar på tråden Kan man ärva lån?