• sheeba

Tvätta en matta utan att lämna in på kemtvätt,går det?

Vi hade behövt tvätta vår matta, jag har försökt med ett medel pust eller host eller jag vad det nu hette, men det funkade inte.
    Någon som har något bra tips på hur man kan tvätta sin matta utan att lämna in den?
    Vi har verkligen inte de pengarna.

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • Svar på tråden Tvätta en matta utan att lämna in på kemtvätt,går det?
  • Fidelis ad urnam

Köp textiltvätt, säljs på de flesta bensinstationer, i skumform.
    Spraya på, låt verka enligt flaskan och skrubba sedan.
    Fungerar väldigt bra på fläckar och ger en fräsch doft.

I disagree with what you have to say but will fight to the death to protect your right to say it
  • Silverkatten06

Vad är det för sorts matta? Jag brukar tvätta en del mindre mattor i maskin här hemma, men det funkar inte om de tex har en gummerad baksida. Skulle inte heller testa om det var en dyr, matta jag var riktigt rädd om...

• Näckrosen

Det finns textiltvätt i skumform som man gnor in, låter torka och sedan dammsuger bort. Tror det finns i Coop forum och liknande affärer.

• SeTa

Min mamma har en kirby.Den funkar ypperligt på stora mattor. Du kanske kan kolla runt om någon känner någon som har... osv..

• sheeba

Det är ju en vardagsrums matta så ingen som går in i tvättmaskinen.
    Ja jag får kolla runt lite vad som finns, något medel som INTE luktar jätte mycket?
    Jag är rätt så känslig när det kommer till sånt.

• Birgitta2

Det beror ju på vad det är för sorts matta. EN äkta orientalisk matta kan du inte ens kemtvätta. Det är Orientaltvätt som måste till. Trasmattor går i tvättmaskinen, stora trasmattor tar man i badkaret och hänger ut.

Wiltonmattor, bomullsmattor (typ "äkta" matta) osv måste kemtvättas för att inte bli förstörda.

• Fidelis ad urnam
    sheeba skrev 2007-04-16 14:14:00 följande:
    Det är ju en vardagsrums matta så ingen som går in i tvättmaskinen.Ja jag får kolla runt lite vad som finns, något medel som INTE luktar jätte mycket?Jag är rätt så känslig när det kommer till sånt.
    Jag är parfymallergiker men fick inga problem av Turtles Textiltvätt.
    Luktade bara friskt.
    I disagree with what you have to say but will fight to the death to protect your right to say it
  • sheeba
    Fidelis ad urnam skrev 2007-04-16 14:19:49 följande:
    Jag är parfymallergiker men fick inga problem av Turtles Textiltvätt.Luktade bara friskt.
    Tack, ska kolla det då.
  • Silverkatten06

Jag får in vår vardagsrumsmatta (200*140cm) i tvättmaskinen. Fast den är iof inte så tjock...

Svar på tråden Tvätta en matta utan att lämna in på kemtvätt,går det?