• Little

Sonen tappar/flagnar hud under fingarna??

Såg precis på sonens fingrar att han har stora hudflikar som är borta.
    Ser nästan ut som när man bränt sig.
    Bara det att vi inte har haft någon spis el. ugn på så det finns inget han kan ha bränt sig på.
    Kollat genom huset då tankarna for att han kanske fått tag i nån insekt, typ humla eller nått men hittar inget där heller.
    Pratat med vårdguiden på tele. och hon sa att när man haft sharlakansfeber så är det vanligt att man flagnar under fötter och i handflaterna och det ska komma efter ca 1-2 veckor MEN han har inte haft sharlakanasfeber.
    Har ringt till Bvc som hon rekommenderade så nu väntar jag bara på att dem ska ringa tebax..
    Om det blev värre så skulle jag ta kontakt med barnakuten..
    Har inte heller något frätande framme som han kan få tag på..
    Det är undersidan på båda tummarna och 2-3 fingar till på varje hand som huden lossnat och är rött på.
    Inget på fötterna..

Någon som vet vad det kan vara??

• Svar på tråden Sonen tappar/flagnar hud under fingarna??
  • Little

Han är 1 år, fyllde för 3 veckor sedan..

Simon är mammas goding!
  • ebben

aha-tänkte att nyfödda kan ju ha lite så där.Då de varit i vatten i magen......

• Little
    ebben skrev 2007-04-16 14:26:07 följande:
    aha-tänkte att nyfödda kan ju ha lite så där.Då de varit i vatten i magen......

Han kanske är lite sen
    Simon är mammas goding!
  • Silverkatten06

Alltid bäst att låta en läkare titta på det, för att vara på den säkra sidan.

När jag var liten trodde läkarna ett tag att jag hade kronisk scharlakansfeber eftersom jag flagnade på handflator och fotsulor med jämna mellanrum. Efter ett tag la de ner den teorin och jag flagnar fortfarande på handflator och fotsulor mellan varven. Ingen aning om vad det beror på, men det är inget jag lider av...

• ebben

hehe,ja det skulle vara det då ,nä......kan jag inte tro.

• Little
    Silverkatten06 skrev 2007-04-16 14:29:43 följande:
    Alltid bäst att låta en läkare titta på det, för att vara på den säkra sidan.När jag var liten trodde läkarna ett tag att jag hade kronisk scharlakansfeber eftersom jag flagnade på handflator och fotsulor med jämna mellanrum. Efter ett tag la de ner den teorin och jag flagnar fortfarande på handflator och fotsulor mellan varven. Ingen aning om vad det beror på, men det är inget jag lider av...
    Konstigt att dem inte vet vart det är.

Väntar fortfarande på att Bvc ska ringa tillbaka..............................................
    Simon är mammas goding!
  • Löööv

Scarlakansfeber? (kan ej stava...beklagar)

• Little
    Löööv skrev 2007-04-16 14:43:27 följande:
    Scarlakansfeber? (kan ej stava...beklagar)
    Han har inte haft scharlakansfeber och det är 1-2 veckor efter man haft det, som huden kan börja flagna..... sa dem iallafall..
    Simon är mammas goding!
  • Löööv
    Magdis79 skrev 2007-04-16 14:50:30 följande:
    Han har inte haft scharlakansfeber och det är 1-2 veckor efter man haft det, som huden kan börja flagna..... sa dem iallafall..
    Min första hade det utan att jag märkte det . När den andra tappade huden fattade jag som först. Vissa blir inte sjuka synligt.
  • mimmipigg

Har för mig att min man flagnar på fingrarna ibland, tror det är nån vitaminbrist av nåt slag, men kommer inte ihåg vilken vitaming det var... men det är inte rött då, bara hud som flagnar.

• kissemjao

Scharlakansfeber kan vara alldeles smygande...

• Little

hmm...vitaminbrist bör det ju inte vara då han få mest barnmatsburkar och även en hel del frukt&grönt utöver det..

vad är det för symtom när man har scharlakansfeber?? tänkte om det är kräkningar och diarre..

Simon är mammas goding!
  • kissemjao

Sjukvårdsguidens hemsida säger såhär:

"Scharlakansfeber orsakas av bakterier av typen streptokocker och är en ganska vanlig men oftast ofarlig barnsjukdom. Smittan sprids genom hostning eller nysning. Först får barnet feber, halsont och mår illa, så kommer småknottriga utslag, senare fjällar huden. Behandlas med antibiotika och febernedsättande medel vid behov. Klä barnet i luftiga kläder, håll rummet svalt. Glass brukar lindra halsen".

• Little
    kissemjao skrev 2007-04-16 15:11:40 följande:
    Sjukvårdsguidens hemsida säger såhär:"Scharlakansfeber orsakas av bakterier av typen streptokocker och är en ganska vanlig men oftast ofarlig barnsjukdom. Smittan sprids genom hostning eller nysning. Först får barnet feber, halsont och mår illa, så kommer småknottriga utslag, senare fjällar huden. Behandlas med antibiotika och febernedsättande medel vid behov. Klä barnet i luftiga kläder, håll rummet svalt. Glass brukar lindra halsen".
    Nä det stämmer ju inte med när han va dålig för 2 veckor sedan, tänkte om det fansn nån likhet med magsjukan.
    Feber hade han aldrig och några utslag har han inte haft heller..
    Simon är mammas goding!
Svar på tråden Sonen tappar/flagnar hud under fingarna??