• Empo

Sprucken mjälte?!

Har sedan ett dygn tillbaka haft ont i mjälten. Känns som ett knivhugg. Dock bara ont när jag spänner mig, går, eller vrider mig. Alltså, inte konstant ont.

Läste att en sprucken mjälte är väldigt farligt, men det har jag ju inte. Men kan man på något sätt få en spricka eller något i den?

Kom bara helt plötsligt. Har ingen aning vad det kan vara..
    Men varför har jag ont?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sprucken mjälte?!
  • Slarva

Sprucken mjälte uppstår nog bara om du får en smäll eller ramlar och slår dig ordentligt tror jag... Min mjälte sprack när jag ramlade av hästen och eftersom att allt blod går genom mjälten så läker blodet ut i buken om mjälten är sprucken. Om det är mjälten så borde du vara trött och yr och sånt också...

Kan inte vara blindtarmen?

• Empo

Blindtarmen blev jag av med för 14 år sedan, så den är det iaf inte :) Den sitter väl dessutom inte i närheten ens?

Näe, men det är nog inte en sprucken mäljte..Trodde jag egentligen inte heller. Men nånting är det ju. Magkatarr har man väl jätte ont?

Näe..Vet verkligen inte vad det kan vara. Och är ju som så lustigt att det bara gör ont ibland...

Tack för era svar!

• Magglo

En mjälte spricker inte bara av sig själv utan det måste till något trauma för att den ska börja blöda. Den är väldigt blodfylld och det är farligt om den spricker. Jag kan nästan garantera att det inte är mjälten som du har obehag av.

• Empo

Men om det inte ät mjälten, vad kan det då vara?
    Det är på vänster sida, just nedanför där revbenen slutar.
    Någon som vet??

• carola1977

tror också att du kan ha sträckt någon muskel. om det gör ont när du rör dig. skulle det vara något invärtes skulle det ju göra ont även om du var still.

• Empo

haha.. Jag vill inte ringa.. Dom säger bara att man ska uppsöka vårdcentralen och det har jag inte alls någon lust till.

Hmm... Ja, men om det är någon som har någon annan teori så tar jag tacksamt emot det!

• Empo

Det gör ont när jag är still också. Men bara inte lika ofta.
    Men magkatarr, har man inte fruktansvärt ont då?
    Eller kan det vara en början till makatarr??

• carola1977

På mig svider magkatarr i magmunnen som sitter i mitten en bit nedanför revbenen (inte så bra på anatomi ). Det gör inte jätteont men det svider till lite extra om man tänker på olämplig mat som gröna äpplen.

• carola1977

Var sitter mjälten förresten?

• mammacatta

Mjälten, den sitter på ryggsidan, strax under revbenen på vänster sida.

Tror jag

• mammacatta

Kan sitta lite längre upp åxå, bakom revbenen, men vä baksida vet jag att det är.

• carola1977

Tack mammacatta. Tror ändå på sträckning. Typiskt sträckningsställe där man kan få ont utan att veta vad man gjort.

Svar på tråden Sprucken mjälte?!