• Mamasita 07

Grillkorv

Dum fråga kanske, kan man äta grillkorv är såååå himla sugen 

• Svar på tråden Grillkorv
  • Kaiserdom

varför inte??

~Rebecca~
  • Lotlas

Ja, det kan du. Du måste bara se till att hetta upp den ordentligt (70°).

• Kristin24

ja

Go och glad Kexchoklad
  • Mamasita 07

Ok bra =) shit jag har blivit så orolig för allting..

• principisessan
    Lotlas skrev 2007-04-16 16:00:21 följande:
    Ja, det kan du. Du måste bara se till att hetta upp den ordentligt (70°).
     varför ska man inte kunna äta den kall.. det är väl samma sak som att äta kalla köttbullar eller falukorv?
  • tiniz

Har inte hört nåt om att man inte kan äta den rå. Det är ju dessutom det godaste som finns!!

• principisessan

det är väl saker som är tex lufttorkade som man inte ska äta utan att ha hettat upp det föst, eller saker som är opastöriserade...

• Eelle

alltså har du inte fått info av din barnmorska va du kan eller inte kan äta??? vanlig mat är ju inte farlig direkt, om du itne äter en massa rå mat så klart. fråga din barnmorska så får du nog en broschyr om va som kan va farligt... iaf om du nu e gravid..... ananrs e de väl klart du kan äta va du vill.

• Mamasita 07

Eelle

jo jag är gravid i v 22 men man har blivit så himla hjärntvättad av allting som inte får äta...och det är med vaccumförpackad osv...

• principisessan
    Mamasita 07 skrev 2007-04-16 16:17:55 följande:
    Eellejo jag är gravid i v 22 men man har blivit så himla hjärntvättad av allting som inte får äta...och det är med vaccumförpackad osv...
    har ätit vakumförpackat nån gång ibland, om det inte funnit s nåt annat. det är en rekommendation men inget förbud..
    man ska nog inte stirra sig helt blind på vad man får och inte får heller.
  • Mamasita 07

Nej precis...det är mycket och tänka på...

• HelenaMaria

Det är väl bara till att äta och använda sunt förnuft. Jag orkar inte bekymra mig över maten, det skulle bli alldeles för mycket oro då. Jag äter vacuumförpackat och igår tog jag en klunk av min sambos starköl. Det var gott!

• FlickaMedGuld

Grillkorv e inte rå =)

• Mamasita 07

Men vad menas det  att man ska äta helt kött och inte vaccumförpakad? hajar inte riktigt!?

• Alle
    Mamasita 07 skrev 2007-04-17 10:47:43 följande:
    Men vad menas det  att man ska äta helt kött och inte vaccumförpakad? hajar inte riktigt!?
    Vad menar du med "helt" kött?
    Man kan visst äta vaccumpackad smörgåsmat (för det är vad som avses) bara man har koll på bäst-före-datum och tillverkningsdatumet. När halva tiden eller mer mellan tillverkning och bäst-före har gått så ökar bakterietillväxten i produkten och du bör undvika den.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Lotlas

Angående om man kan äta grillkorven kall:

Så här står det på slv:s hemsida angående korv:

"Hel korv är att föredra framför vakuumförpackad skivad korv, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Risk finns för skadliga mikroorganismer. Kokt eller varmrökt korv är säker ur parasitsynpunkt men ej alltid säker ur bakteriesynpunkt. Ordentlig upphettning av korv avsedd att värmas, som t ex varmkorv och falukorv, rekommenderas därför."

...alltså ska även grillkorv värmas ordentligt innan man äter den.

Svar på tråden Grillkorv