• maskrosen77

rakad katt? hur länge innan pälsen kommer.

har en norsk skogskatt med mycket tjock päls.. för två månader sen var han inne och blev rakad då han hade fått för mycket tovor i pälsen. Han har kattlucka så ibland är han aldrig inne så att man kan kamma honom.. Blev halv om halvt rakad. Men fortfarande två månader efter har inte pälsen börjat växa ut!!

Ska det verkligen ta så lång tid. Stackaren ser ju inte klok ut. Lång fyllig päls och sen ställen där han är helt kal. Är rädd för att någon ska tro att det är något fel på honom och skjuta honom eller något.

• Svar på tråden rakad katt? hur länge innan pälsen kommer.
  • Ebbiz

Alltså...förlåt mig...men nu höll jag verkligen på att skratta ihjäl mig ! Jag ser nämligen din katt framför mig....stackarn! Men trött som man är så här på måndag eftermiddag så måste jag erkänna att min första rekation var att skratta så tårarna rinner !

När jag var liten hade vi en massa perserkatter som vi rakade ibland! Nu har jag en blandning mellan NS och perser själv, men jag har aldrig rakat honom så tyvärr har jag inget svar att ge dig!

Och förlåt mig än en gång för att jag skrattade så ! Hoppas du tar det på rätt sätt !

• maskrosen77

ingen fara. Garva du på. Kan lova att du kissat på dig om du sett honom.. Stackaren. :)

Men efter två månader tycker man att det borde börja komma lite hår i alla fall...

• ming

Varför i hela friden skulle någon skjuta din katt för att den är rakad? Du får väl sätta halsband på den då eller ID-märka den, så ingen tror att den är en vildkatt som inte får veterinärvård vid behov.
    Det är nog med största sannolikhet ingen fara att pälsen inte växer så fort som du vill.

• maskrosen77

han har både idmärkning och halsband.. Men det finns skumma folk överallt. Och han ser konstig ut.. Han är ju inte helrakad, utan bara fläckvis här och var..

tycker bara att det är konstigt. 2 månader och ingen päls..

• ming
    salla77 skrev 2007-04-16 16:48:51 följande:
    han har både idmärkning och halsband.. Men det finns skumma folk överallt. Och han ser konstig ut.. Han är ju inte helrakad, utan bara fläckvis här och var..tycker bara att det är konstigt. 2 månader och ingen päls..
    Jag vet inte hur lång tid pälsen växer på en katt, men på människor växer det ju bara ett par millimeter per månad. Är fläckarna helt kala eller finns det lite, lite päls där?
  • maskrosen77

man kan skymta något hår, men det är ytterst lite.... har kollat honom nu i ett par veckor och det verkar inte bli mer. :) Får kanske vänja mig vid att han kommer se för jäklig ut ett bra tag till..

• majzzan

Köpte en perser..... våren 06.... fortfarande nu i januari 07 så hade hon inte lång päls.... så det tar tid.......

Hej hopp!!!!!!
  • majzzan

glömde skriva att hon var rakad...... när jag köpte henne...

Hej hopp!!!!!!
  • maskrosen77

ok.. Tack så mycket. då är han kanske inte helt onormal då pälsen inte växer.

• lindac77

Min ena långhåriga katt fick ett par rejäla tovor vid halskragen för ett par månader sedan (jag avmaskade henne med droppar man tar i nacken på katten och pälsen tovade ihop sig av det) och pälsen har fortfarande inte vuxit ut särskilt mycket där, så hon ser också ganska rolig ut för tillfället. Men nu börjar hon fälla även övrig päls, så jag skulle tro att den nya pälsen växer ut sen när fällningen är klar.

• fjällblomma

Den 27 februari raka jag min katt hos vetrinären pga tovor. Det har börjat växa ut så smått nu..Men han ser fortfarande ut som en gubbe med flint och krans...För övrigt hade han legat på gullfiber varav tovorna...

Svar på tråden rakad katt? hur länge innan pälsen kommer.