• Mymlann

salt i diskmaskinen

Varför står det i bruksanvisningen att man ska hälla salt i ?
    Har aldrig gjort det, men idag frågade mamma varför och jag har inget svar på det.
    Vet du varför ??

• Svar på tråden salt i diskmaskinen
  • Sunflower

Om man har hårt vatten ska man hälla salt i diskmaskinen.

Kolla på din kommuns hemsida om hur hårt vatten ni har

• sunny day

avkalkar vattnet så det blir mjukare, det finns diskmaskinssalt att köpa på vanlig livsmedelsaffär som tex ica

• Mymlann

Ah ! tack så jättemycket

• April Mamma

Har vi då aldrig använt, men det finns ett slags salt (dock inte "vanligt" salt ) som man kan  ha i, skall visst motverka kalk..

• Qliana

Jag har köpt sånt salt, men det står inte på paketet hur mycket salt man ska häll i hålet. Någon som vet?

• Fru J

Vi hade en gammal diskmaskin. Hade aldrig någe salt eller spolglans. Funkade skitbra.
     Sen gick den sönder och vi köpte en ny. Då var vi tvungna att använda både salt och spolglans. För maskinen använde så lite vatten så diskmedlet frösvann inte.

Min stilla undran är:
    Vart finns miljövinsten? Mycket vatten=lite kemikalier. Lite vatten=mycke kemikalier.
    Kan någon vettig göra mig klokare?

Ja lite OT... Sorry!

• Fru J
    Qliana skrev 2007-04-16 18:55:55 följande:
    Jag har köpt sånt salt, men det står inte på paketet hur mycket salt man ska häll i hålet. Någon som vet?
    Det beror på vad du har för maskin. Det står i bruksanvisningen på vår maskin.
  • Kålrot

Vi använde så´nt i början när vi köpte diskmaskinen. Men då blev det korrision på glasen. När vi slutade med saltet blev det bättre.

• skorpionen80

Vi har 3 i 1 & 4 i 1 tabletter, då slipper man sånt ;)
    Men annars ska vi fylla påså mycket som får plats.

Svar på tråden salt i diskmaskinen