• JoanBaez

Hur gjorde ni när era barn skulle sluta med napp?

Har en tjej på tre år och nu är det dags att sluta med napp tycker vi. Hon har den nästan bara när hon ska sova på kvällen och nån gång när hon är ledsen på dagen.
    Var det svårt för era barn att somna utan napp i början?
    Förberedde ni barnen innan att t.ex på fredag ska du sluta med napp? Gav ni dem nån present?
    Nyfiken på hur ni andra har gjort.

• Svar på tråden Hur gjorde ni när era barn skulle sluta med napp?
  • CaLi

Vi gav alla nappar till tomten, min son var helt förkrossad, men han bara nämde tutten på kvällen och då sa jag att vi gett dom till tomten och sen var det inget mer med det!
    Det gick verkligen smärtfritt 

Mamma till Liam och Noah
  • maalisen73

vi pratade med dottern i god tid att vi skulle ge napparna till kattungarna på skansen, så bestämde vi en dag när vi åkte dit, en present fick hon också som hon hade önskat innan.

• MammaMariaH

Vi är där ni är  men jag märker att min son kan somna på dan utan napp så då borde det snart gå på natten det med!
    Vi funderar på att åka till skansen och lämna nappen till kattungarna som man kan göra där,då får det va slut med nappen!

Felix & Ludwig är våra prinsar
  • Kajee

nr 1 (knappt 5 år) övertalades att ge napparna till kattungarna på Skansen (som "behövde dom bättre"). Det gnälldes i två nätter - sen var det bra.
    nr 2 (knappt 4 år) brukade inte sakna nappen förrän efter ca en halvtimme i sängen. Så en dag sa jag bara att nu blev det ingen napp mer. Så var det bra med det och inget gnäll blev det. Samma kväll gick jag in till
    nr 3 (knappt 1 år) och tog hennes nappar också. Inga problem alls.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Pyrethölö

min dotter slutade efter besöket som görs hos tandläkaren. Då pratade tandläkaren med henne om napp och att det ska man bara ha när man är liten. Efter det besöket slängde hon alla nappar och tjatade inte om dem mer!

• JoanBaez

Det där med tomten har man ju hört talas om men det går ju bort av förklarliga skäl. Kattungarna på Skansen går också bort eftersom vi inte bor i närheten av Sthlm. Nån som har nåt tips på vad man kan göra med napparna när man bor i en vanlig liten stad? Eller är det bättre att bara ta dem?

• Kajsa1

Vi gjorde så här; när Hanna var 3½ så tyckte vi att de räckte med napp. Tomten ville hon inte ge dem till, tomten var hon rädd för. Inte heller blev djuren på djurparken så populärt heller. Till saken hör att hennes lillebror hade fortfarande napp,så vi undrade hur detta skulle gå.
    En dag sa Hanna att hon ville ha en skrållandocka, hon hade sett den en del i leksaksbutikerna och kataloger. Jag sa att om du vill ha en sån skrållan så vill mamma att du slutar med napp både på dagen o natten.
    Samma dag handlade jag en skrållan. Hanna plockade sina favoritnappar i en glasburk och satte dom högt upp i sitt rum. På natten när hon skulle somna gick de hur bra som helst utan napp. Sedan dess har hon inte pratat om dem. Och napparna är fortfarande kvar i sitt rum orörda. De är bara bebisar som har de mamma.
    Så för oss gick de bra. Lycka till!

• mamma87a

STOPP OCH VÄX.....grymt men det funkade!! gjorde det på killens son, mina egna har aldrig haft napp...

• KottarnasMamma

Min son vill alltid höra mig berätta en saga innan han ska sova. Jag berättade om Lukas, som min son heter, som en kväll lade napparna i brevlådan så tomten kunde ta hem dom och spara dom till julklapp till bebisarna. När pojken sedan gick till baksidan hade tomten lagt en present som tack för napparna. Jag berättade samma historia flera kvällar i rad och en kväll sade jag åt honom att berätta för pappa om historien. När han satt där och berättade samma historia slog det honom att han också ville göra som i sagan Så han lade napparna i brevlådan och när han sedan öppnade altandörren låg där en present från tomten.
    När det var dags att sova så pep han lite och sade "Jag älskar mina nappar" Sedan somnade han utan problem. Inga problem sedan dess.
    Som sagt, ett bra sätt att förbereda på är att berätta det som en saga, så säger de inte blankt nej för att de förstår att man pratar om dom och deras nappar, utan det blir en kul grej istället

• CeeJay

JoanBaez: Ni kan ju gå ut i skogen och "ge" napparna till ekorrungarna eller så! Om ditt barn har något annat favoritdjur som finns i någon skog nära er kan ni lägga nappen i en liten låda och ställa ut till rådjurskiden eller andra djurbebisar.

Svar på tråden Hur gjorde ni när era barn skulle sluta med napp?