• Anonym (besviken)

Jag misstänker att min "vän" har snokat i min journal, hur går jag vidare??

jag misstänker att min f.d mkt nyfikna vän har varit inne och snokat i mina sjukhusjournaler utan lov, då hon ställer frågor som känns väldigt pålästa. (t.ex så visste hon när min sista mens var osv...)
    hon är utbildad sjukvårdspersonal.
    hur ska jag gå tillväga för att ta reda på om mina aningar stämmer? hur allvarligt anses detta? är det "mer sekretess" på journaler från gyn eller de ställs likvärdiga med t.ex en journal från en medicinavdelning?

• Svar på tråden Jag misstänker att min "vän" har snokat i min journal, hur går jag vidare??
  • Anonym

Det där är väldigt allvarligt. Du bör kontakta avdelningschefen med dina misstankar.
    Det förs loggfiler över vilka som kollat i journalerna.

• Flygfotogen

De ställs lika mig veterligen.

Men alltså, om hon är utbildad så är det kanske inte så konstigt om hon ställer dig adekvata, pålästa frågor?

• Rebekah84
    Marsch skrev 2007-04-16 23:19:03 följande:
    De ställs lika mig veterligen. Men alltså, om hon är utbildad så är det kanske inte så konstigt om hon ställer dig adekvata, pålästa frågor?
    eh är man påläst om man vet exakt dag någon senast hade mens??
  • Rebekah84

TS: det där är iallafall borttsligt och så får mn inte göra. Om det kommer fram får hon sparken.

• Grodan Soda

Kontakta patientnämnden så kan de råda dig. Det är MYCKET allvarligt om det är så att hon har snokat.

• Anonym (fy!)

oj!

Låter inget vidare alls..... Jag oroar mej också för sånnt...... inte just nu men käns som att jag inte har privat liv för jag käner och har bekanta i vården!

• Flygfotogen

Eh, kanske?
    Eller så har TS berättat och glömt? De kanske har diskuterat sina cykler förr? Vad vet jag... Medger att det låter udda att hon kunde det dock.

Jag hade pratat med henne innan jag gått vidare. Kanske ger det mer kött på benen.

• Anonym (besviken)

Vi har inte så bra kontakt att jag har nämnt när jag har mens sist... dessutom så har jag väldigt oregelbunden mens, så även om jag skulle sagt till henne för typ 1 år sen när jag hade mens sist, så hade det inte stämt idag! fattar ni hur jag menar?
    Hon har sårat mig otroligt mkt genom att bryta löften osv, så jag säger inget alls till henne. försöker ha så lite med henne som möjligt att göra. därför tycker jag att det är ytterst märkligt att hon kan ha så bra koll...
    hennes mamma jobbar inom vården, så jag skulle inte bli helt förvånad om hon tagit reda på det åt henne.
    Men det känns ju pinsamt om jag skulle ha fel, och hon inte har varit inne i min journal... får hon reda på att jag misstänkt henne eller hur ska jag göra?
    ska man ringa växeln om sitt ärende eller?
    Jag behöver kanske inte nämna några namn utan fråga vilka som varit inne och läst min journal? har man som patient rätt att veta det?

• Grodan Soda

Tycker fortfarande att du ska ringa patientnämnden. De hjälper dig och du behöver ju inte presentera dig.

• Asil1

För dom pappersjournal eller för dom den på datorn? Är det på datorn kan chefen eller någon ansvarig lätt se om hon har varit inne och snokat!

• kärleksbarn 05

så vida du inte legat inlagd på den avdelningen eller besökt den klinik hon jobbar på så har hon inget i journalerna att göra.

• kärleksbarn 05

och de förs logg filer så man kan se vilka som varit inne å kollat på en journal...man måste va inloggad i systemet för att kunna söka patienter.

ring patientnämden så hjälper dom dig rätt.
    eller avdelningsföreståndaren på den avd där hon jobbar.
    avdeöningsföreståndaren behöver itne säga något till henne såvida inget är fel.

• moster R

Detta är ett MYCKET allvarligt brott. Arbetar själv inom sjukvården med patientjournaler men på min arbetsplats sker journalskrivning på dator och där kan man se vilka som varit inne och tittat i journalen. Vad jag förstår är din journal en s k pappersjournal och då kan tyvärr denna ibland komma i orätta händer. Anmäl och beskriv dina farhågor med detsamman .
    M v h Moster R

• Ningla

jag hörde av en sjuksköterska att hennes kompis som också är sjuksköterska vart inne och snokat i hennes mammas journal det är absolut förbjudet vad jag förstått. Tråkigt att höra sådant.

♥ v.38 - Vår ♥
  • Anonym (***)

Vin mamma som jobbar på gyn i min hemstad säger att alla som går i i journaler blir loggade. Att det syns vilka som varit inne i vilka journaler och vilka tider.

Detta gör att om någon varit inne i en journal som inte har rätt till så kan man se det i loggningen.

Så jag tycker att du ska anmäla din "kompis" Hon har ingen rätt över huvud taget att gå in i din journal.

Anledningen till att jag vet detta är för att jag är livrädd att min mamma ska "kolla" upp mig. Så jag frågade henne rakt ut om hon kan och om hon får eller hennes möjligheter att läsa min journal.

• Lindur

har hon inget att göra med ditt fall, så har hon inte rätt att läsa din journal....pluggar just nu, så jag har läst om det

• Lady Gaga
    Lindur skrev 2007-04-19 21:46:20 följande:
    har hon inget att göra med ditt fall, så har hon inte rätt att läsa din journal....pluggar just nu, så jag har läst om det
    precis, det är väl en typ av tjänstefel.
    ~Planerat Snitt 3e Maj pga sätesbjudning~
  • Anonym

Kan tillägga , ,,,

Som Lindur säger har hon inget med ditt fall att göra så gör hon fel i att läsa den.

Även om denna person råkar jobba just på den avdelningen , hon har inte rätt att läsa den pga att det är sekretessbelagt.
    Endast de få som har hand om dig får läsa den.

Jag har råkat ut för något liknande.

Min väninnas ex läste min och blev busted.
    Han hade nämligen gått in o läst den , när jag fött min dotter .
    Jobbade på kk men inte med mitt fall.
    Blev avstängd och fick nog svårt att få ett nytt jobb där sedan.

Så prata med dem om din misstanke, för de kan lätt och snabbt kolla upp det .. lycka till ..

Svar på tråden Jag misstänker att min "vän" har snokat i min journal, hur går jag vidare??