• HeddaBigBum

Sista minuten-resa? Era erfarenheter!

Hej!
    Vi har det lite tight i kassan (som många andra) och funderar på att ta en sista minuten-resa om det går.

1. Hur hittade ni er resa?
    2. Vad kostade det?
    3. Om ni rest med barn, hur funkade det? Pris för barn? Boende?
    4. Hur nära inpå resedatumet beställde ni?
    5. Vart åkte ni?
    6. Vilket resebolag använde ni? Nöjda?

Jätte-tacksam för alla svar och tips!`

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Sista minuten-resa? Era erfarenheter!
  • Crazy Baby

Ska börja med att säga att de flesta researrangörer avråder at resa sista-minuten när man har barn.

Du kan hamna på hotell som ligger utanför ordinarie utbud, typ källaren hos tant Berta, eller i en stad som ligger flera mil från där alla andra är!

Om du ska resa sista-minuten med barn så se till att resan är specifierad så ni vet var ni hamnar.

• mammiz77

Vi åkte till Zakynthos i sept-03 på en sista minuten och hamnade i Argassi,Laganas hade väl varit bättre men men. Lägenheten var väl ok,lite halväckliga,sällan varmvatten osv.Ibland kunde vi inte duscha av våran tjej som var 1½ år för att vattnet var för kallt. .Åkte med Apollo. Billigt var det iaf.men jag kommer inte ihåg hur mycket vi betalade men det var betydligt mindre än resan vi gjorde på våren till Mallis,men det lägenhetshotellet var superfräscht och med pool också.man får nog lite vad man betalar för.

• mammiz77

Sen beror det väl på hur kinkig man är,man kan ju hamna var som helst på resemålet,man kan ju alltid hyra en bil för att se sig om och kunna ta sig om man bor avsides.Vi hyrde bil på Zakynthos och det kan jag verkligen rekommendera.

• enlitenbitkaka
    www.fritidsresor.se
    2. Vad kostade det?
    3500:-/pers
    Inte rest med barn tyvärr
    Bokad ett par veckor innan, kanske 1-2v
    5. Vart åkte ni?
    Chania, Kreta
    Fritidsresor

Vi hade jättetur och hamnade på ett 4-stjärnigt hotell, strax utanför Chania, med restaurang, pool och nära till stranden. I området låg många restaranger och andra "europa"-hotell. Om ni reser sista minuten med barn, kan det vara värt att lägga några extra kronor på att säkra att man får ett rum med egen dusch/WC och pentry/kök/kokskåp. Jag är lite anti Apollo som researrangör, standarden på deras hotell lever sällan upp till deras betyg....så satsa på Ving eller Fritidsresor.
    .?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • HeddaBigBum

aahh... ok... Synd att flera som rest med barn verkar haft negativa erfarenheter.

• HeddaBigBum
    enlitenbitkaka skrev 2007-04-17 08:57:16 följande:
    1. Hur hittade ni er resa?På www.fritidsresor.se
    Finns det en sida för sistaminuten-resor? Jag hittar inte...
  • Crazy Baby

På startsidan under bilden finns en stor röd klocka, där är sista minuten "knappen"

• HeddaBigBum
    Crazy Baby skrev 2007-04-17 09:09:21 följande:
    På startsidan under bilden finns en stor röd klocka, där är sista minuten "knappen"
    duh! och jag som hade lasik eye surgery! Räcka ut tungan
  • hotten

kan inte rek någon resa på sista minuten med barn, reser mycket själv och har sett många av extrahotellen researrangörerna använder sig ut av vid sista minuten.. inte så kul...
    själv skulle jag aldrig chansa med barn framför allt!

men visst det beror på vart å när man åker, åker man på våren sen hösten till grekland så kan man hamna ok, medans mitt i vintern till canaris, eller mitt i sommaren till medelhavet kan mycket väl vara katastrof...
    eller med tu så hamnar man bra på deras egna hotell, där de råkat ha ledigt redan betalt rum,

sen kanske man måste flytta både 1-2 ggr under veckan inte så kul eller bra med småbarn...

barn kostar oftast likamycket som vuxna när det är sista minuten..

kolla hellre på specialpriser, specad sistaminuten, prisnedsänkta resor osv...

• Fru Fröken

Jag har åkt på sista minuten många gånger men sen jag fick barn har jag blivit lite feg. Men jag har i princip alltid haft tur och mest tur med Apollo (så jag håller inte med luscious där) och hamnat på 4-stjärnigt hotell för 1800:- . Med apollo kan man lägga till ett par hundralappar för att bli garanterad hotell med pool, då blir det ju oftast lite bättre standard.

• Augusti Blomman

Jag har åkt ospec flera gånger, 2 gånger till Turkiet, hamnade i Alanya båda gångerna på **** hotell, med stora fina rum. För 2 veckor från Karlstad betalade vi 2999 per person. Kommer inte ihåg vilken resebyrå, men bodde på blue wave.
    Tidigare åkte jag en vecka till Alanya och tror jag betalde runt 2000 kr från Stockholm.

Åkte ospec till Mallorca en annan gång o hamnade på ett stort hotell komplex i Alcudia med en massa pooler o betalade 1500 kr för en vecka, kan inte komma ihåg bolaget.

Så jag har bara positiva erfarenheter. Men jag tror att man har bättre ur om man åker i början på sommaren, när allt inte är fullt, eller i slutet. O ofta så hamnar man en bit från centrum.
    Hittade resorna i dagstidiningar o bokade några dagar innan, kanske en vecka.

• Elli47

Detta gäller en resa till Mallorca som vi gjorde maj 2002:

- på nätet tror jag det var

2. Vad kostade det?
    - minns inte exakt men det var kanske 5000 för hela familjen (jag, sambo och en 2½-åring)

- det funkade jättebra, vi bodde i lägenhet, Fritidsresors egen anläggning med Bamseklubbar och sånt

- ett par veckor innan

5. Vart åkte ni?
    - Alcudia Mallorca

- Fritidsresor. Vi var jättenöjda!

• MERlight

Vi åkte på sista minuten resa då sonen var 1,5 år med fritidsresor. Det funkade hur bra som hellst! Vi hamnade på ett helt ok hotell som var som en lägenhet och alla var jätte justa och trevliga. De ordnade med barnsäng fast vi inte beställt det osv.

På flyget ordnade de så att vi fick ett tre säte för oss själva trots att sonen var under två och vi bara betalat för två vuxen platser.

Jag tycker inte att det var någon skillnad mot att resa "vanligt", förutom att det var mycket billigare!

• nesslan

Har rest på sista minuten med barn och det är inga problem alls, tycker jag. (men sen är jag resvan och inte så petig)

Har rest ospec med barn till Bulgarien, Turkiet, Egypten samt Spanien. Fått bo på bra hotell med pool osv.

Priset har legat på ca 1000- 1500:- och vi har bokat i sista minuten några dagar innan avresa.

Svar på tråden Sista minuten-resa? Era erfarenheter!