När blir en honkatt könsmogen?
Vår lilla kattflicka på 4,5 månad har börjat vara ute en hel del. Vi ska kastrera henne, men det görs först vid sex månader. Finns det någon risk att hon blir dräktig nu?
Vår lilla kattflicka på 4,5 månad har börjat vara ute en hel del. Vi ska kastrera henne, men det görs först vid sex månader. Finns det någon risk att hon blir dräktig nu?
Ett år har jag hört. Tror det stämmer.
Det kan komma innan ett år, du märker när hon löper.
AnnaKotte- Det finns risk! Jag skulle inte låta henne springa ute okastrerad nu. En honkatt jag hade när jag var yngre blev dräktig just vid 4 månaders ålder. Är det en bondkatt är risken stor att hon blir könsmogen tidigt. Min katt var inte redo för att bli mamma, hon skötte bara ungarna i ca 3 veckor sen rymde hon från dem.......
Det är väldigt individuellt. Vissa honkatter kan börja att löpa efter 6 månader, vissa efter 1½ år. Men det är ganska ovanligt att de börjar vid 6 mån eller tidigare så risken att din hona hinner bli dräktig är ganska så liten. Annars får du väl hålla henne inne så mycket som möjligt innan kastreringen...
Lycka till
/Emma
VI märkte inte att vår katt löpte! Det är jätteolika hur mycket det märks.
Hon kan mycket väl börja löpa nu. På våren är det många katter som börjar löpa tidigare än normalt, precis som det på vintern kan dröja lite extra innan första löpet.
Man kan kastrera tidigare än vid 6 månader, det gäller bara att hitta en veterinär som gör det. I usa är det vanligt att kattungar kastreras innan dom flyttar från uppfödaren, och man har inte sett några tecken på att det skulle vara skadligt. Det skadar ju iofs inte heller att vänta tills den blir könsmogen eller tills den är ca. 6 månader, men om hon skulle vara en "smyglöpare" kan hon ju bli dräktig innan utan att ni märker det. Jag tycker du ska ringa veterinär och fråga. Eller så håller ni henne inne en månad tills ni kastrerat.