• tjubanna

Havrebollar-recept

Recept sökes på havrebollar. Alltså inte vanliga chokladbollar utan den ljusare varianten som man brukar kunna köpa i en del godisaffärer, tobaksaffärer och kafeér. för bara några kronor. De är ganska små och nästan lite fyrkantiga. Fluffiga innuti och de är rullade i kokos. Jag har googlat och letat runt men inte hittat något recept. Det jag kommit fram till är att de innehåller vispad äggvita, därför blir de fluffigare än vanliga chokladbollar.

Är det någon som har det hemliga receptet till dessa små godbitar? Tack så mycket på förhand!

Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you
  • Svar på tråden Havrebollar-recept
  • AnnaK

Du behöver:
    2 äggvitor
    1 msk grädde
    200g smör
    6 dl havregryn
    ca 2 dl cocos
    4 dl strösocker
    ½ dl vanillinsocker
    2 tsk kakao

!!! Mängden havregryn och cocos kan variera, om smeten blir väldigt lös så kan du få blanda i mer!!!

vispa två äggvitor fluffigt, massan ska stanna kvar i bunken när du vänder på den.
    Häll i grädden och vispa ihop med äggvitan.
    Blanda sedan ihop resten av ingredienserna som när du bakar vanliga chokladbollar. Recept brukar finnas på havregrynspaketet.

Rulla bollar i valfri storlek och rulla i cocos (ja, det går bra med pärlsocker eller annan garnering också ;). Förvara kyligt, bör gå att frysa!

• AnnaK

Vita vaniljbollar

--------------------------------------------------------------------------------

100 g margarin
    1 dl socker
    3 dl havregryn
    1 tsk vaniljsocker
    Kokosflingor

Bland de torra ingredienserna först.
    Arbeta in margarinet väl och rulla små bollar av dem.
    Avsluta med att rulla dem i kokosflingor.
    In i kylen ett par timmar.

• AnnaK

Ingredienser:
    4 dl havregryn
    110 g margarin
    0,5 dl socker
    0,3 dl kakao
    0,7 dl vit sirap
    0,4, tsk vaniljsocker

20-30 chokladbollar beroende på storlek.

Blanda ner samtliga ingredienser i en bunke i valfri ordning, margarinet bör inte vara smält.
    Kör sedan hela satsen i en assistent med vinge så att havregrynen krossas, forma bollar av chokladsmeten och rulla dom i kokosflingor eller pärlsocker.

• En Saga

Attans det där lät gott med havrebollar, jag har allt hemma men inget grädde, går det bra med mellan mjölk?

• tjubanna

Åh, tack AnnaK! Det första receptet verkar vara det jag söker, det måste jag testa i morgonRäcka ut tungan

Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you
Svar på tråden Havrebollar-recept