• Pluppas

Tips inför bröllop

Jag ska bli fru!!!
    Åh, är så lycklig.

Har nu upptäckt att det är väldigt mycket att tänka på....

Så nu söker jag inspiration!

Hur var erat bröllop, eller hur vill du att det ska vara?

Vilken klänning, tårta, blommor, inbjudningskort,ringar  mm.....?

Vill ha tips och råd, vad ska man tänka på, och vad behöver man inte tänka på

Allt inom bröllop är intressant, gärna bilder!
    Även sidor där man kan hitta bl a kläder och liknande!

Ha det jätte bra!!!

• Svar på tråden Tips inför bröllop
  • Smurfan JM

Hoppas att lite prat om vårat bröllop (som går av stapeln i sommar) kan vara lite inspirerande;

Vårt bröllop kommer vara fantastiskt (såklart). ;)
    Vi satsar på att kunna bjuda så många av våra nära och kära som det bara går, och istället dra ner på "standarden" - det viktiga för oss är att få ha en trevlig dag&kväll med de vi tycker om, inte att kunna bjuda på hummer och oxfilé på silverfat, serverat av 32 välutbildade servitriser som dessutom steppar sig igenom matsalen... (Fast jag måste erkänna att nu när jag hittade på det, lät det ganska roligt). ;)

Vi har varken bestman/marskalk eller tärna - ingen av oss kunde bestämma EN vardera vän som stod så mycket närmare än många andra, och vi klarar oss lika bra själva. ;)
    Vi har dock två töser som sjunger & spelar i kyrkan, och den ena av dem är dessutom vår "toastmaster".

Prästen är en gammal vän till mig, och det var han som tipsade om den fina kyrkan vi ska vara i.

Vi har smörgåstårta+plockmat (allt gott vi kan komma på i princip) som middag. Smörgåstårtorna har vi beställt klara, men plockmaten ordnar vi själva.

Istället för bröllopstårta har vi ett antal "vanliga" tårtor av olika smak och utseende, som beställs med utkörning från bageri.

Vad gäller alkohol så är vi ganska sparsamma. Vi ser inte varför ett bröllop skulle vara ett tillfälle att supa sig full, så vi håller oss till öl och cider-nivå på alkolholen.

Framemot natten kommer det också komma fram till ost, kex och frukt..

Vi har festen i en fin bygdegård, som ligger mindre än 100m från den söta kyrka vi ska vigas i. Musiken kör vi via min dator (en spellista på över 4000låtar lär ju ge viss variation), och genom det ljudsystem som finns i lokalen.

Tre ungdomar (vänner till min ena syster) kommer ha hand om att ställa fram, hålla snyggt och plocka av "taborden", under överinseende av en vuxen med viss serveringsvana (kompiskompis).

"Schemat" ser ut som följer
    Vigsel
    Mingel (~30min)
    Middag med (ev) tal och sånt
    Pardans, inleds med brudvals, (~30min)
    Tårta & Kaffe samt presentöppning
    Dans under mer fria former, samt mingel osv... tills folk tröttnar och åker hem. Eller tills vi vill vidare till bröllopsnatten. ;)

Min klänning syr jag tillsammans med min pappa. Den blir ljusgrå och stilen är inspirerad av mina medeltida klänningar, men ändå inte riktigt som dem - helt unik faktiskt, eftersom jag designar den själv... Underkjolen (som kommer synas i nederkant) är klarblå och också självsydd. Alltihop blir dessutom i ett fint bomullstyg, eftersom jag inte gillar så många andra material än bomull och linne.
    Till detta tänkte jag ha ett par låga, blå skor (om jag hittar några vill säga). Jag tänker också ha mitt krucifix (ärvt och kärt för mig), ev. något armband, ett diskret örhänge och så förlovningsringen (och senare vigselringen också).

Karln ska ha ljusgråa "kostymbyxor" och en klarblå skjorta, samt svarta skor. I smyckesväg har han inte bestämt sig för mer än ringarna ännu.

Borden till middagen dekoreras med murgröna och ljus (både vanliga värmeljus och specialgjorda geléljus (som min mamma gör) blir det), men annars håller vi det ganska rent. Ljusblå servetter och grå heltäckande duk blir det iofs.

Ringarna är egendesignade, en knut i vitt och gult guld, och en "fortsättning" på förlovningsringarna.

Vi sover hemma i vår lägenhet, så vi kan ta ordentlig sov- och mysmorgon, och ingen får låna nyckeln innan (har hört allt för mycket om "roliga" bus folk haft för sig).

Inbjudningskort, tackkort, "festhäften" och bordsplaceringslappar går i samma stil, och är alla hemma-tillverkade av ett blått grövre papper och/eller ett vitt tunnare.

Transporten sker utan publik, så den har vi inte lagt någon energi på. Min bror ställer upp som chaufför, och har lovat att få bilen städad lagom till bröllopet, det duger gott. ;)

Fotografering står alla våra gäster för... 80-90% av dem har varsena digitalkamera, och åtminstone 50% av dem är riktigt flitiga med fotograferandet i vanliga fall så vi blir inte förvånade om det kommer in några tusen bilder...

Hoppas som sagt det har lett till lite inspiration, och fråga gärna annars...

• VIP

Vi hade ett väldigt stort bröllop, "känner" alldeles för många människor som vi inte trodde vi kunde säga nej till. Så vi hade en middag för de närmsta och mottagning för alla andra. Grejjen var att det vart svårt att välja vilka som skulle komma på middagen och inte så några nära vänner försvann i folkhavet på mottagningen.

Nu i efterhand skulle jag ha velat ha en större middag med mottagning i samma lokal och att då kunna bjuda alla på båda. Det skulle säkert gått om vi haft mer tid på oss att hitta rätt lokal där det skulle varit möjligt.

Sen kände jag att jag bara stod och hälsade på folk hela mottagningen, såg inte ens hur det var dekorerat i lokalen och att fika hann vi inte ens tänka på så när vi kom till hotellet var vi hungriga som tusan. När en kompis till mig gifte sig, och hade samma typ av bröllop som mig, så skickade jag med fika i en påse till dom att avnjuta i lugn och ro.

Jag önskar också att vi hade varit tydligare med att barn inte var bjudna. Trodde det var underförstått när vi bara skrev föräldrarnas namn på korten men så är det tydligen inte.

När vi skulle fotograferas ville jag inte ha studiokort men ändå nån som var duktig. Råkade ha 4 såna vänner och tänkte "varför inte alla?", tror inte vi kollar in i samma kamera mer än typ 2 gånger även om jag kommer ihåg att vi sa att vi bara skulle kolla i en av kamerorna så blev det liksom inte så. Vet inte varför.

Nu låter det som om jag var missnöjd med allt men så var det verkligen inte men det är såna där småsaker man skulle gjort annorlunda om man gjorde om det.

Vi hade många bra och positiva grejer också men en av de bästa var att vi hade presentöppning dagen efter hemma hos mina föräldrar och då var bara närmsta familjen bjuden (både jag och min man har många syskon). Då åt vi också bröllopstårta som blivit över. Jättemysigt och så slapp 300 pers stå och kolla på minst lika många presentöppningar.

• Pluppas

Smurfan JM: ha ha. kul med steppande servitriser

Nä, vill inte heller att festen ska bli till en Fylle-kväll...

Kul att ni gör kläderna själv, men jag är ju helt inne på den "traditionella" brudklänningen.

Tack för tipsen!

VIP: Ja, det blir nog lite jobbigt, när man känner att man inte riktigt hänger med i svängarna.. en dag som denna vill man ju umgås med alla!

Och det där med barn, vi är bjudna på bröllop i juni och det var adresserat till mig och min pojkvän, så vi förstod att barnen skulle lämnas bort... trodde alla förstod det, men men...

Det verkade ju sluta bra för er i alla fall

Och presentöppning hemma..... absolut!!!

Tackar även dig för tips och inspiration.

• Linelus

Hej och grattis!

Det finns nog lika önskemål om bröllop som det finns bröllopspar!! Det är jättesvårt och man måste nog sätta sig ned och gå igenom vad som är viktigt för er båda...typ många gäster och klackarna i taket, "the more the merrier" eller färre gäster men lite mer exklusivt och så.

Man kan säkert ha jättemånga gäster och exklusivt...men då går det väldigt mycket pengar...och det är ok det också om man vill och har råd. Skrattande

Jag har bara några små tips....lägg ned tid, pengar och energi på sådant som ni kommer att minnas! En bra fotograf, kanske någon som videofilmar, ringarna, album och sådant som gör att det blir en kul fest!! Det är sådant som ni kommer att kunna se tillbaka på, bläddra i och sådant som era kompisar kommer att prata om länge! Och ringarna ska ni ju ha hela livet Skrattande

Strunta i att lägg ned allt för mycket tid på mat, vin, jätte-avancerade program (både till fest och kyrka). Vem kommer ihåg vad man åt för mat eller drack för vin på en bröllopsfest???

Och mitt sista tips........Håll sams!! Jag vet allt för många par som nästan skiljs innan de gift sig pga oenigheter om bröllopet Bestäm er för "nä, den här helgen är vi ledig från bröllopssnack!"

Lycka till!!

Och mitt sista tips

• Linelus

Oj! Det kom ett extra "Och mitt sista tips" Du slipper fler sista tips från mig ha ha ha

• Humminggirl

Vi hade ett ganska speciellt bröllop. Vi gifte oss i medeltida stil. Kolla bilder i mitt galleri och läs historien längst ner i min presentation.

• Pluppas

Humminggirl: Nä, men guud vad roligt... verkligen speciellt!
    Inte riktigt jag, då jag är mer åt det traditionella

• rakastan

Hej. Här kommer lite inpriration från lilla mig. Gifte mig förra sommaren och det var helt underbart. SÅKLART ha ha

Gifte oss i kyrkan. Jag hade 2 tärnor och min man 1 best man som dessutom sjöng. En annan kompis sjöng oxå i kyrkan. Vår best man är även trubadur och karaokevärd så han skötte musik och dyl under hela kvällen. Min klänning hittade jag på en utförsäljning så den fick jag för ½ priset, ren tur... Maten ordnade vi själva (smörgårstårta, kassler m potatissallad, pastasallad och farskpotatis och sill, mm)och dek till bord och övrigt i lokalen fixade vi från ikea. Nästan alla gäster hade med sig kameror så bilder fick vi i överflöd. En av gästerna är även hobbyfotograf och av honom tog vi bilder brevid kyrkan och det blev hur bra som helst. Vi hade glass och jordgubbar till efterrätten istället för tårta och det var mycket uppskattat. Alkoholen åkte vi och köpte på finlandsfärran och så gjorde jag en beställning av en kompis som skulle till Tallin. Ena tärnan stod för sin klänning själv, den andra betalade jag.
    Vi hade presentöppning hemma och det var ingen som klagade. Skönt att få göra det i lugn o ro... Tackkort beställde vi via Onoff och fick allt hemskickat, billigt o bra.
    Inbjudningskort och festprogram gjorde vi själva och en kompis trykte upp ett 50-tal ex på sitt jobb.
    Alla blev fulla och glada och inga direkta skandaler... Bodde på ett hotell den natten och sen åkte vi till Åland och sov i 4 dar ha ha... Man är helt slut efter men det är värt varenda svettdroppe. Hoppas det går bra på ditt bröllop... /Linda

• Henax

brollopstorget.se har de världens smidigaste och smartaste planeringsverktyg! Suveränt bra! Allt är uppdelat i den ordning som sakerna bör göras inför bröllopet, typ 3 månader innan/dagen före.
    Den planeringen hjälpte oss massor!

Ett annat tips... ha inte säckpipa i kyrkan om det är bebisar med på vigseln!  Våra minsta syskonbarn blev alldeles förtvivlade av oljudet och skrek hejdlöst! Stackarna!Ledsen Men annars var det pampigt och fint säckpipa! Kyss

Lycka till med allt! Och njut av planeringen, som enligt mig var otroligt kul!! Glad

Kom på en grej till, se till att bestämma med fotografen innan vad ni vill fota, t.ex. detaljer som brudbuketten eller om ni vill ha gruppbilder. Hade vi inte gjort det så hade det säkert glömts bort i det lyckorus man befann sig i efter vigseln... Flört

Svar på tråden Tips inför bröllop