Hoppas att lite prat om vårat bröllop (som går av stapeln i sommar) kan vara lite inspirerande;
Vårt bröllop kommer vara fantastiskt (såklart). ;)
Vi satsar på att kunna bjuda så många av våra nära och kära som det bara går, och istället dra ner på "standarden" - det viktiga för oss är att få ha en trevlig dag&kväll med de vi tycker om, inte att kunna bjuda på hummer och oxfilé på silverfat, serverat av 32 välutbildade servitriser som dessutom steppar sig igenom matsalen... (Fast jag måste erkänna att nu när jag hittade på det, lät det ganska roligt). ;)
Vi har varken bestman/marskalk eller tärna - ingen av oss kunde bestämma EN vardera vän som stod så mycket närmare än många andra, och vi klarar oss lika bra själva. ;)
Vi har dock två töser som sjunger & spelar i kyrkan, och den ena av dem är dessutom vår "toastmaster".
Prästen är en gammal vän till mig, och det var han som tipsade om den fina kyrkan vi ska vara i.
Vi har smörgåstårta+plockmat (allt gott vi kan komma på i princip) som middag. Smörgåstårtorna har vi beställt klara, men plockmaten ordnar vi själva.
Istället för bröllopstårta har vi ett antal "vanliga" tårtor av olika smak och utseende, som beställs med utkörning från bageri.
Vad gäller alkohol så är vi ganska sparsamma. Vi ser inte varför ett bröllop skulle vara ett tillfälle att supa sig full, så vi håller oss till öl och cider-nivå på alkolholen.
Framemot natten kommer det också komma fram till ost, kex och frukt..
Vi har festen i en fin bygdegård, som ligger mindre än 100m från den söta kyrka vi ska vigas i. Musiken kör vi via min dator (en spellista på över 4000låtar lär ju ge viss variation), och genom det ljudsystem som finns i lokalen.
Tre ungdomar (vänner till min ena syster) kommer ha hand om att ställa fram, hålla snyggt och plocka av "taborden", under överinseende av en vuxen med viss serveringsvana (kompiskompis).
"Schemat" ser ut som följer
Vigsel
Mingel (~30min)
Middag med (ev) tal och sånt
Pardans, inleds med brudvals, (~30min)
Tårta & Kaffe samt presentöppning
Dans under mer fria former, samt mingel osv... tills folk tröttnar och åker hem. Eller tills vi vill vidare till bröllopsnatten. ;)
Min klänning syr jag tillsammans med min pappa. Den blir ljusgrå och stilen är inspirerad av mina medeltida klänningar, men ändå inte riktigt som dem - helt unik faktiskt, eftersom jag designar den själv... Underkjolen (som kommer synas i nederkant) är klarblå och också självsydd. Alltihop blir dessutom i ett fint bomullstyg, eftersom jag inte gillar så många andra material än bomull och linne.
Till detta tänkte jag ha ett par låga, blå skor (om jag hittar några vill säga). Jag tänker också ha mitt krucifix (ärvt och kärt för mig), ev. något armband, ett diskret örhänge och så förlovningsringen (och senare vigselringen också).
Karln ska ha ljusgråa "kostymbyxor" och en klarblå skjorta, samt svarta skor. I smyckesväg har han inte bestämt sig för mer än ringarna ännu.
Borden till middagen dekoreras med murgröna och ljus (både vanliga värmeljus och specialgjorda geléljus (som min mamma gör) blir det), men annars håller vi det ganska rent. Ljusblå servetter och grå heltäckande duk blir det iofs.
Ringarna är egendesignade, en knut i vitt och gult guld, och en "fortsättning" på förlovningsringarna.
Vi sover hemma i vår lägenhet, så vi kan ta ordentlig sov- och mysmorgon, och ingen får låna nyckeln innan (har hört allt för mycket om "roliga" bus folk haft för sig).
Inbjudningskort, tackkort, "festhäften" och bordsplaceringslappar går i samma stil, och är alla hemma-tillverkade av ett blått grövre papper och/eller ett vitt tunnare.
Transporten sker utan publik, så den har vi inte lagt någon energi på. Min bror ställer upp som chaufför, och har lovat att få bilen städad lagom till bröllopet, det duger gott. ;)
Fotografering står alla våra gäster för... 80-90% av dem har varsena digitalkamera, och åtminstone 50% av dem är riktigt flitiga med fotograferandet i vanliga fall så vi blir inte förvånade om det kommer in några tusen bilder...
Hoppas som sagt det har lett till lite inspiration, och fråga gärna annars...