• mamatobe81

järnbrist? hjälp snälla

var hos bm igår på rutin, hon sa åt mig att jag skulle köpa järntabletter.
    lite seare på dagen somnade jag o när jag vaknade var jag rätt borta i skallen jag blev yr o fick ont i huvudet, hade nästan lite kräkkänningar.

har inte haft så förr, kan det vara järnbrist? bm sa inte att jag hade det el så (vet inte ens om dom ser det med ett litet fingerblodprov) men nu på morgonen börjar jag känna mig lite dålig igen...nån gissning?

• Svar på tråden järnbrist? hjälp snälla
  • nasselina

Ring till din bm och kolla vad du hade för värde. Jag började äta Niferex ganska tidigt och sen kompletterar jag med Mitt val kvinna samt försöker äta mycket frukt och grönt. En ny favorit är frysta hallon, som man tinar och äter med mjölk! hallon innehåller järn.
    Man blir trött och kan bli illamående av järnbrist.

• Vicke

Ja kolla upp det du. Jag har (anemi) mitt hb ligger på 93 men jag har fått upp det lite nu. Det är inte roiligt att ha det så där. Domkan kolla hb med ett fingerprov men det är bättre dom kollar med ett stick i armvecket.

Nasselina;
    Järn ska inte tas tillsammans med mjölkprodukter te eller kaffe. Så ät dina hallon utan mjölk så ger det bättre effekt ...

• nasselina

jaha, för det stod att mjölk innehåller just järn? hm kanske läste fel då. Tack.

• Miasnuttan

Ont i huvudet, yrsel, illamående, trötthet är ofta tecken på järnbrist.
    Köp Niferex på apoteket och ät mycket leverpastej, jordgubbar, broccoli, spenat och annan järnrik kost.

Mamma till Axel o5o92o * Pyret i magen bf o7o83o
  • Ipomea

Köp Blutsaft! Mycket efektivt på kort tid! Har själv haft väldans lågt båda gångerna och detta hjälper bra. Inte gott men ack så bra! Finns på ICA och hälsokost

• hoppsan87

Jag har varit trött/svimmfärdig länge, men mitt värde visade ingen järnbrist. Med lite efterforskning visade det sig att man kan ha uselt järnvärde utan att det syns på de prover som tas. Äter nu Niferex sen 2 veckor tillbaka och tröttheten är borta! :) Glöm inte att äta C-vitamin, annars kan inte kroppen tillgodose sig järnet.

• Lindisen75

Det kan det nog vara, men om BM sa till dig att köpa järntabletter varför gör du inte det då? Prova också att äta en rejäl köttbit, eller i alla fall nötkött. Det kan nog ge en kick!

• Rosie Nielsen

Din bm kanske inte tänkte på att säga just att du har järnbrist,hon tänkte nog att du skulle lista ut det själv genom att be dig att köpa just järntabletter.
    Jag tar 2st Niferex(järntabletter)/dag och dom finns att köpa på Apoteket.
    Tror att dom kostar ca 120kr/paket och det är 50st i dom.

• zasata

är det mycket järn i jordgubbar och hallon?
    har 100 i hn värde inte så bra och inte klarar magen någon tablett eller blutsaft.

• gbgumman

Hade 107 i hb och det var visst inte ok. Men jag mår som en prinsessa. Mycket piggare än när jag vänte sonen och då hade jag som lägst 120. Konstigt. Gillar inte att äta niferex (vilket jag gör) särskillt inte då jag mår så jätte bra.

• oxytocin

Det låter som järnbrist, och bm kan se ditt Hb-värde med fingerblodprov, ja.

Kollade själv igår och jag har för högt Hb. 147 är inte nyttigt för bäbisen. Men nu vet jag ju om det så jag ska minska på järntillskottet (som även gör mig lite obstiperad ;o)).

• zasata

vad är det egentligen som kan hända om man har jätte dåligt järnvärde? mer än att man bli trött och yr?

• gbgumman

Hört att det inte bra att ha för lågt med tanke på att man ska ta sig igenom en förlossning. Men det är inte bra annars heller.

• oxytocin

Hemoglobinet består mest av järn, som fostret behöver. En 1/3 av den gravida kvinnans järnreserver går över till barnet så därför måste man äta järnrik mat då man är gravid, eller ta järn i tablettform.

• Pinotti

zasata,
    Jag har också haft problem med att magen inte vill ha varken tabletter el. blutsaft. Fick rådet att göra avkok på persilja.
    Koka vatten häll det över en liten hand full persilja, låt det dra i ca 10 min, sila bort persiljan och sen drick. Kanske inte så jätte gott men man vänjer sig.
    På hälsokosten finns det järn tabletter som är snälla mot magen samt nässelte.
    Varför BM bara rekomenderar Niferex är för att det inte får tala om alternativ medicin, som om nu nässelte och persilja skulle vara alternativ medicin.
    Jag kämpar fortfarande med mitt järnvärde på alla håll och kanter, men det går uppåt.

• zasata
    Pinotti skrev 2007-04-19 13:10:08 följande:
    zasata,Jag har också haft problem med att magen inte vill ha varken tabletter el. blutsaft. Fick rådet att göra avkok på persilja. Koka vatten häll det över en liten hand full persilja, låt det dra i ca 10 min, sila bort persiljan och sen drick. Kanske inte så jätte gott men man vänjer sig. På hälsokosten finns det järn tabletter som är snälla mot magen samt nässelte. Varför BM bara rekomenderar Niferex är för att det inte får tala om alternativ medicin, som om nu nässelte och persilja skulle vara alternativ medicin. Jag kämpar fortfarande med mitt järnvärde på alla håll och kanter, men det går uppåt.
    tack
  • UllaBella

Man kan kolla både blodsocker och Hb med ett stick i fingret, men det ger inte lika exakt värde som ett vanligt blodprov.

Du kan ha fått ett blodtrycksfall också, då är det rätt vanligt med illamående och yrsel. Får man ett kraftigt blodtrycksfall kan man även bli alldeles kallsvettig, väldigt obehagligt!!

Svar på tråden järnbrist? hjälp snälla