• Lotten

Äta samma mat varje dag

Min son äter spagetti och köttfärssås burkarna från 6 mån helst 1-2 ggr om dagen. försöker jag ge nån annan eller nåt med bitar i så vill han inte ha. Nån som har varit med om desamma att barnen vill äta det samma varje dag och hur länge höll det i sig? tycker att han borde bli less på den maten. ibland går det bra att äta samma mat som vi äter men för det mesta vill han inte ha. har snart provat allt känns det som. han äter välling morgon och kväll och gröt nångång under dagen om jag har tur. Tycker han borde kunna tugga bitar när han snart har 12 tänder att använda. Han är 13 mån. Hoppas att hans matvanor blir ändrade när han börjar dagis om en månad

• Svar på tråden Äta samma mat varje dag
  • AmandaPitkänen

menar du att du har gett honom spaghetti och köttfärssås på burk från 6 mån från att han var 6 mån varje dag??

Hmm, ja han kommer säkert att lära sig äta annat på dagis eftersom där får han ju äta det som ställs fram.

• Lotten

han har fått det sen han var runt 8 månader. har testat att ge honom annan mat för att han ska lära sig att äta nåt annat men har vägrat fullständigt. har lyckats få i honom nån sked bara sen bara spottar han ut det och försöker man igen så stänger han munn. har testat att lägga på lite fruktpuré men det har heller ej funkat. ibland får man i honom mat som vi äter men oftast inte då äter han heller smörgåsrån eller nån liten bit från en smörgås med ingenting på

• One Love

Vi har nästan samma problem med vår dotter snart 12 månader. Hon äter iofs 4 olika burksorter. Annat hon äter är blodpudding, ugnspannkaka, omelett, pannbiff.
    Potatis, ris, pasta och grönsaker är äckligt... Hur ska det gå när hon börjar på förskolan?
    Det här har hållt i sig sen 7 månader ungefär.
    Jag pratade med bvc om detta och frågade om man ska vara hård och låta henne gå från bordet om hon inte äter det som serveras (som alla säger åt oss att göra). De tycker hon är för liten för det ännu så hon får det hon vill ha. Givetvis provar vi annat också.
    Lotten: jag har dessvärre inget svar på din fråga men du ser att andra har det ungefär likadant.

• eyry

På dagis lär de sig för eller senare annars, där ser de att de andra barnen äter och gör likadant

Älskar mina 2 prematurer
  • marsipangrisen

det spelar ingen roll om så små barn i nte får variation på maten, det kommer sedan i vilket fall..

Svar på tråden Äta samma mat varje dag