• mammaanna79

vad tjänar man som leg.redovisningskonsult el kval.redovisningsekonom?

Funderar p att läsa t ngt annat,e florist å d e ju ingen toppenlön.Dessutom har man ju aldrig råd å åka p semester m familjen å man jobbar ALLTID när alla andra e lediga,dvs helger å högtider!!!Undrar bara om d e en bra lön f ovanstående jobb eftersom d e i stort sett d ende jag kan tänka mej att lägga ner tid å studieskulder p att läsa till.....Tackar i förskott f alla eventuella svar!!!

• Svar på tråden vad tjänar man som leg.redovisningskonsult el kval.redovisningsekonom?
  • Stroja

Jag jobbar som redovisningsekonom på ett medelstort företag och tjänar 24 000 i månaden som ingångslön. Räknar med en löneförhöjning på ca 2 500 nu efter första året.

• mammaanna79

Stroja;Tack f ditt svar!!!D va ju väsentligt mkt bättre bet än jag hade räknat med!!!Men hur e d m arbetstiderna?Hinner man träffa sin familj ngt eller e d perioder där man jobbar över mkt?Vad har du för utbildning?Har hittat en KY-utb i min hemkommun t red.ekonom,funderar om den har ett bra värde när man söker jobb.....

• Stroja

När det är bokslutsperioder så hinner man inte mycket annat än att jobba. Det blir lätt 60 timmarsveckor för mig. Företag har olika många periodbokslut så det är väldigt olika med arbetsbelastningen över året.

jag vet inte hur generell min lön är. jag har kompisar som har mer och kompisar som har mindre. via uthyrningsföretag ligger lönen på ca 22 000. jag bor dessutom i göteborg och i större städer ligger lönerna högre än i mindre.

Jag har läst på universitet diverse ekonomikurser, kanske inte så mycket just redovisning.

• mammaanna79

stroja:Mitt nuvarande jobb e övervägande praktiskt,funderar mkt p kontrasten d blir m stillasittande(?) kontorsjobb.Undrar också om jag verkligen klarar pressen,d verkar så ansvarsfullt.Egentligen har jag nog inte riktigt fattat vad man har för uppgift,tror du att du kan förklara?Har alltid varit intresserad av ekonomi,tanken p en egen blomsteraffär har alltid funnits så jag har ju läst företagsekonomi A+B å rättskunskap.D viktigaste f mej är lönen+att få vara mer m min familj vid t ex jul å påsk,kanske resa oftare.....60 timmarsveckor låter ju inte så kul mer än möjligtvis när man får lönebeskedet,men d e kanske lugnare p en mindre firma?Generellt sett p din arbetsplats,e d 9-5 må-fre eller e d mer ett undantag att du har dom tiderna?
    Tack så hemskt mkt f att du tar dig tid att svara p mina frågor,tycker d e ett stort steg att byta yrkesinriktning så man e ju rätt nervig......!!!!

• Stroja

Det är MYCKET stillasittande framför datorn och det är jobbigt. Du har heller inte så hemskt mycket kontakt utåt mot kunder etc. Så se till att ha en aktiv fritid. Man måste vara ganska nogrann och tålmodig som person.

Helt klart är det lugnare på ett mindre företag där de kanske bara har bokslutet som är det enda med deadline under hela året. Då kommer januari, februari och mars vara stressiga månader. I övrigt borde vanliga arbetstider räcka (8-5). För mig är varannan månad lugn och varannan stressig.

Arbetsuppgifterna består främst av löpande bokföring och skapa rapporter till ledningen, avstämningar, kontakt med bank och revisorer, moms och kontakt med skatteverket. Om du är enda ekonomen får du förmodligen även ta hand om posten, registera fakturor, fakturera kunder.

Hoppas du har nytta av mina svar.

• mammaanna79

Tack så hemskt mkt f att du svarar å förklarar,d gör mej bara mer intresserad av yrket!!!Tror minsann att jag skickar in ansökan t utbildningen nu!!!!!Kram!!

Svar på tråden vad tjänar man som leg.redovisningskonsult el kval.redovisningsekonom?