Hur gör ni med blodpudding?
Fick rådet av bvc att börja ge min dotter(6 mån) blodpudding för små barn gillar tydligen det o då sa dom att jag skulle värma den i micron med lite mjölk.
Då försvinner väl järnet?
Hur gör ni?
Fick rådet av bvc att börja ge min dotter(6 mån) blodpudding för små barn gillar tydligen det o då sa dom att jag skulle värma den i micron med lite mjölk.
Då försvinner väl järnet?
Hur gör ni?
va? jag steker den och skär upp den i små bitar så dom kan tugga den i sig/mala i munnen...
funkar jättebra sålänge den inte är alltför hårt stekt..
Jag steker oxå!
Jaha.Till mig sa dom att jag inte skulle steka men det kanske funkar.Gillar era barn det?
Inte första gången men nu gillar han det sådär
Funkar iaf!
mina barn ääääääääälskar det.. men en liten klick lingonsylt på..:)
Ha ni något till det?
som ankizen skrev: Lingonsylt
Man ska inte äta blodpudding och dricka mjölk till!!
Man ska inte äta blodpudding och dricka mjölk till!!
men det är ju socker i det.Hur gamla är era barn?
Till små barn kan man koka det i mjölk just för att få bort järnet. Det blir visst lite för mkt för dom. Men att steka den är väl inte hela världen det heller så länge du inte steker den hårt.
vera: socker är inte farligt...det är saltet som är det. Men det är så lite salt i den maten att det inte är nån fara.
Klart man ska steka den! Min mamma har alltid stekt blodpuddinegn både åt oss barn och åt alla dagbarnen, å vi har ätit med glatt humör!
jummie:ok va bra Hur länge ska jag koka den i mjölken o hur mkt mjölk kan jag ha i.Går det i micron?
Man "tar inte bort" järn med mjölk, däremot bidrar kalciumet i mjölken till ett försvårande för kroppen att utvinna järnet i blodpuddingen. Järnet man får i sig går alltså mer eller mindre rakt igenom kroppen utan att kroppen kan bryta ner järnet och tillgodogöra sig det.
Man kokar det väl i mjölk för att ta bort lite av järnet för att barnet inte ska bli så hårt i magen. Jobbigt för de små att ha en sådan liten magen och vara hård. Det är vad jag har hört i alla fall.
vera: jag skulle hälla på så att det täcker bitarna o värma så det blev varmt. Det är ju inget som är rått i den bemärkelsen så det ska ju bara bli varmt. Micron eller på spisen kvittar, ta det som blir bäst för dig. Sen är det bara att hälla bort mjölken.
tack så mkt allihopa.
Hoppas hon gillar det nu
örk...
Micron bara värm. Eller stek lite lätt.
kan man ge dta till en tjej som är 9mån?
skär jag den i bitar och kokar i mjölk då eller?