• Angie83

Resa till Portugal med 3 månaders, lite frågor..

Jag och min sambo tänker åka till Algarve kusten i portugal i slutet på augusti och hälsa på min farmor. Vi väntar tillökning till familjen, bäbis kommer att vara ca 3 månader när vi flyger då. Vi tänker flyga med Sterling.
    Vad ska man tänka på, vad ska man ha för vagn, ska man ta med sig babyskydd, eller kan man hyra det där? Är det ok att flyga med en så liten? Har hört att man inte ska ta med sig sin "vanliga" vagn för att de blir så misshandlade på flyget.. Ska man köpa en liten rese vagn bara för resans skull? Vad ska man mer tänka på när man ska resa med en 3 månaders?
    Behöver massor av tips!!

• Svar på tråden Resa till Portugal med 3 månaders, lite frågor..
  • Lalune2

Kika in i mitt krypin, jag har en packlista och lite tips.

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • Kati

Jag brukar resa till Lissabon ofta för att hälsa på familjen. Första gången var min son 3 månader och det gick bra. Viktig är att bebisen sväljer vid avgången och när man landar. Du kan t ex amma eller ge flaska.

Eftersom det är så otroligt mycket man behöver till en bebis har vi gjort så att vi har fått låna saker från kusiner som har barn.
    Kanske din farmor känner ngn som har barn och kan låna ut grejer under en kort period?
    Blöjor och barnmat är det inga problem att köpa i Portugal.

Lycka till!

• Angie83

Tack för tipsen! Men vad ska man ha för vagn med sig, ska man köpa en paraply vagn/sulky med fullt liggläge?
    *Undrande*

• Sleeping Beauty

Mitt tips är att köpa en begagnad vagn på Blocket som ni kan ta med er... Den kan ni ju även sälja när ni kommer hem igen om ni inte har något behov av den...

Jag reste med vår son när han var 5 mån och då tyckte jag att han var för liten för en sulky... Vi köpte en Carena Sprint Lux som har bakåtvänd sittdel (kan ju vändas framåt också förstås) och fullt liggläge. Denna vagn köpte vi för en tusenlapp på Blocket och då var den verkligen i nyskick!!

Babyskydd hyrde vi från bilfirman, men kolla upp innan ni reser att det finns och att de är bakåtvända!! Det är inte alltid det finns nämligen... Dock gäller ju samma sak med babyskydd på flyget - att de hanteras lite si pch så :-S

• potatis

Vi åker oxå till Portugal i sommar, fast med en 2 åring...
    Vi tänkte ta med vår Carena Easy, men det har endast vilo-läge, inte plant liggläge...

Kati: Hur är deras blöjor? Innehåller de en massa lotion osv?
    (dottern har rätt könslig ny, så...)

• Kati

Finns hur mycket som helst att välja. Min systersdotter är en prematurbebis (som är nu 2 månader) och har inte haft några problem med blöjorna. Jag rekommenderar Huggies eller Dodot.
    Viktigt att använda lite lotion på rumpan när man byter blöja osv och t.o.m. solskyddslotion på kroppen. Finns jättebra produkter här på apoteket. Min son använder Mustela, men för känslig hud är det bättre att använda Uriage.

• potatis

Kati:
    Ok, så bra!

Ska skriva upp namnen annars har jag glömt det när man är där nere!

Svar på tråden Resa till Portugal med 3 månaders, lite frågor..