• Liloot

Råd vid valpköp! (Bichon Frisé)

Hallå där!

Jag tänkte bara höra om nån klok människa kan hjälpa mig!

Vi några bekanta som har Bichon Frisé valpar, och har en valp kvar som inte är tingad, och vi är ju såklart sugna.

Nu är det så att den här valpen är mycket mycket mindre än dom andra valparna. Den föddes sist i kullen och kom tydligen inte åt lika mycket mat som dom andra gjorde.

Min fråga är vad det finns för risker med att köpa en sån "utstött" valp? Kan det påverka hundens hälsa som vuxen? Fysiskt och psykiskt?

Thea 060514
  • Svar på tråden Råd vid valpköp! (Bichon Frisé)
  • Polysperma

klart det kan ha satt sina spår men man måste se valpen för att veta, sen är det ju nu man formar dom så antingen uppfostrar ni han som en hund å han blir en hund eller så uppfostrar ni han som stakars liten utstött å han blir det

*Jag och endast jag ansvarar för det jag skriver, mao mitt eget fel om jag får varningar*
  • jessca

Min kusin har två valpar från två olika kullar där de har varit minstingarna, utstötta och retade av sina syskon. Detta har dock gett dem deras härliga personligheter. De är hur goa som helst.

• Jacqueline
    Polysperma skrev 2007-04-17 13:30:41 följande:
    klart det kan ha satt sina spår men man måste se valpen för att veta, sen är det ju nu man formar dom så antingen uppfostrar ni han som en hund å han blir en hund eller så uppfostrar ni han som stakars liten utstött å han blir det
    hur man uppfostrar hunden har väl inte med hälsan att göra????
    Fråga va ju faktiskt

" Min fråga är vad det finns för risker med att köpa en sån "utstött" valp? Kan det påverka hundens hälsa som vuxen? Fysiskt och psykiskt?"

och hälsan kan mani nte påverka med uppfostran !!!
  • Liloot
    Jacqueline skrev 2007-04-17 13:32:19 följande:
    hur man uppfostrar hunden har väl inte med hälsan att göra????Fråga va ju faktiskt" Min fråga är vad det finns för risker med att köpa en sån "utstött" valp? Kan det påverka hundens hälsa som vuxen? Fysiskt och psykiskt?"och hälsan kan mani nte påverka med uppfostran !!!
    Men den psykiska hälsan måste man väl kunna påverka med genom uppfostran?
    Thea 060514
  • KickStart

Det behöver inte betyda att valpen är utstött bara därför att den är minst och sist född
    Vår dvärgschnauzer tikvalp är minst i kullen och också född sist men rackarns vilken tuffing
    Hon är framåt och otroligt nyfiken. Nog den som är mest aktiv i kullen och om inte ranghögast så på en god tvåa

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Jacqueline

ja givetvis ha uppfostringen en inverkan på psyket men det har det på alla hundar oavsett om det är "minstingen" i kullen eller ej.

• Polysperma

psykiskhälsa har ju med att göra hur man är som hundägare mot hunden.
    den fysiska med hur man ger den mat, motion och medföda fel osv.....

nej den fysiska hälsan är inte beroende av att den är minst och utstött, för självklart är den vetrinärsbesiktad innan du köper den och dolda fel kan även finnas på den största och tuffaste valpen.

du är helt säker på att du vet vad du ger dej in på när du inte vet att den psykiska hälsan beror på uppfostran och bemötande..... bara undrar neutralt så där utan att va spydig eller ngt i röstläget.

*Jag och endast jag ansvarar för det jag skriver, mao mitt eget fel om jag får varningar*
  • Polysperma

ooooooooooooooooj såg nu att det inte va ts som komenterat.....
    *skäms och hämtar glasögonen*

• Rickeby

Jag har en hund som var bara hälften i storlek jämfört med sina syskon och dessutom enögd...

Nu är han en frisk och livlig hund som under sina fem levnadsår bara varit hos veterinären för vaccinationer och efter en fest på järntabletter men i övrigt helt frisk. Han är fortfarande lite mindre än sina kullsyskon men inte anmärkningsvärt.

Ofta har kullar en valp som är mindre och svagare och vad jag vet så har de bara överlevt de första kritiska veckorna så ska det inte vara risk för ngra bestående "men". Har valpen fått alldeles för lite mat så att den inte ökat rätt i vikt, vilket seriösa uppfödare håller koll på, så borde den ha stödmatats.

Svar på tråden Råd vid valpköp! (Bichon Frisé)