• mysmamman2

hur gör/gjorde ni? pumpa-frysa in.....

jag och killen ska bort en helg i juni.. 2 mån dit..och min mamma ska vara
    barnvakt..

hur ska man göra

först måste jag skaffa en pump, flaska.. men vad fryser man in
    mjölken i?

kan man frysa in i små iskuber och sen när dom e fryst lägga dom i
    en plastlåda i frysen att samla dom i så man kan ta fram några i taget..

man kan ju inte köpa hur många mjölk behållare som hellst..såna som man kan köpa på barnenshus och sånna stället, det blir ju svindyrt..... och hur ska man veta hur mycket man ska spara ihop :)

OCH när ska  man pumpa ur för måste ju börja spara nu..om jag börjar pumpa och spara så kanske det inte finns tillräckligt för henne på dagarna.... HM!!

Mamma till världens vackraste varelse - Indra född 28 feb -07
  • Svar på tråden hur gör/gjorde ni? pumpa-frysa in.....
  • Såpan

Pumpa redan nu och bara lite itaget. På så sätt får hon ändå tillräckligt nu. Frys i islådor och lägg över i lådor eller plastpåsar.

• Såpan

Ett annat alternativ är små glasburkar typ barnmatsburkar attt frysa i.

• masso1

man ska vara försiktigt med hygienen när det gäller bröstmjölk. Jag har själv köpt fryspåsar från Medela (de är steriliserade) 20 st för 149 sek hos Babyland. Jag sparar mellan 100-150 ml i varge påse.

• mysmamman2
    masso1 skrev 2007-04-17 15:28:33 följande:
    man ska vara försiktigt med hygienen när det gäller bröstmjölk. Jag har själv köpt fryspåsar från Medela (de är steriliserade) 20 st för 149 sek hos Babyland. Jag sparar mellan 100-150 ml i varge påse.
    okej.. men hur ska man veta hur mycket hon äter varje måltid..hur mycket man
    ska värma varje gång!??
  • Moder2

Vi pumpar varje dag och samlar det jag läcker...fryser i påsar ca 100-150 ml ivarje.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Lin80

Vi fryste i iskuber, knackade sedan ur dom och packade ca 4-5 st i varje fryspåse som vi skrev datum på.
    Sedan tog vi bara ut en påse och la kuberna i en flaska där dom fick tina i kylen = klart att värma.

• mysmamman2
    Lin80 skrev 2007-04-17 16:25:16 följande:
    Vi fryste i iskuber, knackade sedan ur dom och packade ca 4-5 st i varje fryspåse som vi skrev datum på.Sedan tog vi bara ut en påse och la kuberna i en flaska där dom fick tina i kylen = klart att värma.
    så du menar att 4-5 kuber räcker för en måltid??
  • Sprall78

Ni är inte inne på att använda ersättning istället? Min erfarenhet är att det, precis som du säger, är jättesvårt att avgöra hur mycket som krävs för att det skall räcka. Det kan ju iallafall vara bra att pröva ersättning någon gång innan så att det funkar i nödfall, om ni inte vill köra på det helt och hållet!

• mysmamman2
    Sprall78 skrev 2007-04-17 16:34:59 följande:
    Ni är inte inne på att använda ersättning istället? Min erfarenhet är att det, precis som du säger, är jättesvårt att avgöra hur mycket som krävs för att det skall räcka. Det kan ju iallafall vara bra att pröva ersättning någon gång innan så att det funkar i nödfall, om ni inte vill köra på det helt och hållet!
    menar du ersättning bara för en helg?
    blir dom inte knas i magen då??
  • Lin80

Ja 4-5 kuber var lagom till en måltid när han var runt 3-5 mån ca.
    Då ammade jag varannan timma, pumpade ur om jag skulle bort och pappan var hemma och skulle mata.
    Kan tänka mej att det är ganska individuellt hur mkt dom äter..

• AnnaS82

Går att frysa in i vad som helst nästan. Jag har små plastbyttor, ser ut som de man får pizzasallad i...
    Jag fryser in 100-250 ml/burk.
    Fryst mjölk klarar sig ett dygn i kylen, så man behöver ju inte dela upp det exakt i en-portions-förpackningar.
    Hur mkt de äter är väl väldigt individuellt. Kan du inte fråga på BVC vad de tror...

• eval

Pumpade ur och hade ersättning som back-up, de gånger det behövdes blev det inget knas i magen. Prova en gång innan så märker ni, det var rejält skönt att veta att det funkar om det kniper.

• mysmamman2
    AnnaS82 skrev 2007-04-17 22:55:22 följande:
    Går att frysa in i vad som helst nästan. Jag har små plastbyttor, ser ut som de man får pizzasallad i...Jag fryser in 100-250 ml/burk. Fryst mjölk klarar sig ett dygn i kylen, så man behöver ju inte dela upp det exakt i en-portions-förpackningar.Hur mkt de äter är väl väldigt individuellt. Kan du inte fråga på BVC vad de tror...
    mm jag tror jag ska göra det... alltså fråga på bvc istället
  • AnnaS82

Annars kan du kolla på förpackningarna till ersättning. Där står det hur mkt man ska ge i olika åldrar...borde väl vara ungefär det samma, även om man ger bröstmjölk...

• Plutterhulda

de små runda burkarna man får pizzasallad i är bra annars.....

• Anne69

Vi frös också i iskuber och när maken tog dottern för en hel natt (så att jag fick sova) plockade vi upp så att det motsvarade 150 ml per måltid. Det räckte gott o väl och hon var då ca 2½ månader gammal.

Men....i efterhand så hade jag skippat pumpandet och köpt ett par tetror med ersättning istället. Det går precis lika bra!

• Sprall78

TS: Jag har inte hört något barn runt mig som blivit knasig i magen av att äta ersättning tillfälligt, men det är mycket möjligt, jag törs inte svara på det. Min dotter och de barn som vi umgås med har klarat sig jättebra, det är klart att det märktes lite på avföringen, men inte på något onaturligt sätt!

Svar på tråden hur gör/gjorde ni? pumpa-frysa in.....