• Levi

Ni som har Barnflicka / au-pair

Ni som har barnflicka, är ni nöjd med det? och hur gick ni till väga för att hitta just henne? Jag vet att det finns många olika förmedlingar. Men vad tycker ni att vi ska tänka på och veta innan vi tar kontakt med en förmedling? och vilken förmedling är bäst?

mvh malin

• Svar på tråden Ni som har Barnflicka / au-pair
  • Lilla Skruttans mamma

Jag har själv jobbat som au-pair. Familjen jag jobbade hos annonserade i DN. Vi brevväxlade ett tag innan de och jag bestämde oss. Den familjen brukar annars främst gå på rekommendationer från sina egna tidigare au-pairer.

• lexa

Vilket land pratar vi om?Jag kan bara svara för London
    Jag kan rekommendera följande
    Lappar i svenska kyrkan,
    londonsvenskar.com/
    och Svenska arbetsförmedlingen.

Londonsvenskar och Svenska kyrkan har den fördelen att många som du hittar där är redan på plats.

Annars är det nog bara att tänka på VAD DU VILL ha, en städerska, någon som passar dina barn vad har du för krav. Vad förväntar du dig. Att vara tydlig när man söker efter någon så att man båda två har samma inställning. Men visst det är alltid ett stort steg att ha någon boende hemma hos sig själv. Lycka till / Malin

• Levi

vi bor i england. vi vill ha en tjej som passar vår son de dagar vi jobbar, dvs inte speciellt mycket.
    tusen tack

• Aktris

Jag kan rek. att sätta ut lappar på universitet där du vet att det går många svenskar. Så fick vi våra barnflickor. Vi har två tjejer som delar på 30 timmar i veckan.

• Levi

bor dom hos er också?  isåfall hur?
    vi hade tänkt att vår ev barnflicka ska bo i en egen liten lägenhet brevid oss (ett rum, toa, litet kök)

• Levi

hur länge har ni haft barnflicka?

• Aktris

De första månaderna hade vi barn flicka ca 15 timmar i veckan, så att vi fick tid för oss själva, för att kunna träna eller för att få egentid. Sen började jag jobba halvtid och nu har vi hadt det 30 timmar i veckan i ca 2 år. Vi umgås med barnen fast än att barnflickan är med. Men det är otroligt skönt att slippa ha uppsikt till 100% då det blir hennes jobb.

• Aktris

Jag lade ut en sådan här tråd för ett par år sedan men fick inget svar. Verkar inte so om FL gillar barnflickor, även om nästan alla jag känner har det så. (Även svenskar)

• Levi

Vi ska låta barnflickan vara med oss så mycket hon vill de dagar vi är ledig. Vårt mål är att hon ska bli en del av familjen, följa med oss på resor om hon vill och inte se det som ett jobb

• Nillax

Jag jobbade som mother's help i 2 ar nar jag forst bodde i London. Jag bodde hos familjen och jobbade ca 40-45h i veckan. Jag var en del av familjen och akte med pa resor etc men jobbade da. Hittade denna familjen genom en formedling men kommer inte ihag namnet pa den.

Har aven jobbat extra som barnflicka och tog da hand om 2 barn da och da ca 15 timmar i veckan pappan jobbade och mamman gjorde arenden etc. Jag akte ofta med dem pa olika grejor pa helgen etc men bodde inte dar och akte inte heller med dem pa resor. Kom i kontakt med dem genom Svenska Kyrkan.

Om det inte spelar nan roll om barnflickan ar svensk sa kan ni kolla pa www.gumtree.com. Finns alltid mycket nanny etc ads.

• nämenhej

Vi har haft flera aupairer sedan vi kom till Nya Zeeland. Det har funkat jättebra för oss och har inneburit att barnen har fått gå direkt hem efter skola och kindy istället för att gå på aktiviteter. Eftersom dom går i skolan sex timmar om dagen från att dom är fem år har vi tyckt att detta har varit viktigt.

Vi har bara haft svenska aupairer eftersom vi vill kunna prata svenska obehindrat hemma. Barnen pratar ju engelska hela dagarna i skolan så vi tycker att det är bra att prata svenska hemma. Vi har fått tag på alla aupairer genom att höra oss för bland släkt och vänner i Sverige, har alltså aldrig använt förmedling.

Visst var det lite ovant i början att ha någon som bodde hos oss men man vänjer sej snabbt. Och vi har haft superbra tjejer här som har träffat kompisar och hittat på mycket själva, dom har inte varit hemma med oss särskilt mycket på kvällar och helger.

Just nu har vi en paus i "aupairandet" eftersom det funkar utan men jag skulle inte tveka att ta hit en ny om vi behöver. Det är otroligt skönt att ha den hjälpen när man bor långt ifrån släkten. Det är viktigt dock att vara tydligt redan från början med vad det är man förväntar sej att aupairen ska göra.

• Zixi

Håller med i tidigare inlägg att gumtree är ett jätte-bra ställe att hitta au-pairer på! Lägg in en annons där.

Hittade själv mina jobb som nanny där när jag bodde i London.

Fördelen med förmedling är dock att det är en trygghet för au-pairen så om ni skippar förmedling så se till att ni har ett riktigt bra kontrakt! =)

Och tänk på att au-pairer inte får ha ensamt ansvar för barn under 2 år!!!!

=)

• TingTing

Jag jobbar som aupair i USA just nu, ska börja plugga till hösten. Jag hittade min familj på www.greataupair.com och de är jättebra! Där kan man söka på vilket land man vill att aupair är ifrån.

Svar på tråden Ni som har Barnflicka / au-pair