• ming

Vad för golv är billigt och bra (till källare)?

Vi ska inreda vår (just nu) oinredde källare. Mest betonggolv och betongväggar där nere, för tillfället. Golvet ska upp lite grann, så själva golvet kommer att vara spånskivor.
    Det ska inte vara något superfint eller så, utan bara mest för att det ska bli lite trevligare och livligare där nere, så något som är billigt men bra. Klinkers känns lite onödigt, det är mycket jobb för att inte spendera så mycket tid där, laminatgolv känns som en kandidat eller kanske plastmatta.
    Alltså letar vi efter något som är billigt men ser okej ut, och som man kan lägga på spånskivor.

• Svar på tråden Vad för golv är billigt och bra (till källare)?
  • flixflax

Lägg laminat. Glöm inte plast under spånskivorna vad ni än skall göra.

• ming

Va, måste man lägga plast under spånskivorna?
    (Märks det att vi inte har kollat upp nånting ännu? )

• Venusmannen

Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga några spånskivor på golvet i källaren. Det är som att hälsa fuktproblemen välkomna med öppna armar..

Allt annat än klinker på ett källargolv kräver ett rejält underarbete med platonmatta m.m.

• ming
    Venusmannen skrev 2007-04-18 11:12:16 följande:
    Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga några spånskivor på golvet i källaren. Det är som att hälsa fuktproblemen välkomna med öppna armar.. Allt annat än klinker på ett källargolv kräver ett rejält underarbete med platonmatta m.m.
    Vi ska lägga rör och vill dölja dem på något sätt, och tänkte att man kunde göra det med hjälp av golvet.
    Om vi nu inte skulle dölja rör så har jag fattat det som att man kan lägga klinkers direkt på betonggolvet.
    I en annan tråd fick jag svaret att man måste tänka på att det ska vara en luftspalt mellan betongen och det nya materialet som ska vara till golv eller vägg så att fukten i betongen ska kunna andas och undvika mögel och sånt.
  • vinterdrottning

Plastmatta brukar väl vara det billigaste men inte så tåligt. Linoleum skulle jag därför föreslå.

• principisessan
    ming skrev 2007-04-18 11:29:19 följande:
    Vi ska lägga rör och vill dölja dem på något sätt, och tänkte att man kunde göra det med hjälp av golvet.Om vi nu inte skulle dölja rör så har jag fattat det som att man kan lägga klinkers direkt på betonggolvet.I en annan tråd fick jag svaret att man måste tänka på att det ska vara en luftspalt mellan betongen och det nya materialet som ska vara till golv eller vägg så att fukten i betongen ska kunna andas och undvika mögel och sånt.
    nu är inte jag så insatt men min chef lade billigt ikea golv "tundra" som är klickgolv. Hon hade yrfkersmän som lade golvet åt henne men antar att det inte ska bli nåt problem med fukt eftersom de kan sin sak, däremot sa de att hon absolut inte ska tapetsera i källaren utan bara måla för att inte få fuktskador.
  • ming
    vinterdrottning skrev 2007-04-18 11:31:24 följande:
    Plastmatta brukar väl vara det billigaste men inte så tåligt. Linoleum skulle jag därför föreslå.
    Men är linoleum verkligen billigare än tex laminat? Har för mig att det är dyrare än man tror.
    m u m i n skrev 2007-04-18 11:32:48 följande:
    nu är inte jag så insatt men min chef lade billigt ikea golv "tundra" som är klickgolv. Hon hade yrfkersmän som lade golvet åt henne men antar att det inte ska bli nåt problem med fukt eftersom de kan sin sak, däremot sa de att hon absolut inte ska tapetsera i källaren utan bara måla för att inte få fuktskador.
    Eftersom vi vill göra så lite jobb som möjligt (Räcka ut tungan) hade vi tänkt att bara måla väggarna vita eller så (om det är godkänt och okej att göra så, så klart), så det låter ju bra!
  • principisessan

linolem är väl dyrare än laminat men håller väldigt mkt längre.. ofta därför hyresvärdar går över till det så de slipper byta golv lika ofta.

• vinterdrottning

Så är det kanske... har inte undersökt det så noga... men laminat borde ju vara mer avancerat att tillverka men jag kan ju ha fel...

• ming
    Venusmannen skrev 2007-04-18 11:35:59 följande:
    Ts,Vad är det för rör ni skall lägga?
    Vi ska lägga rör till en toalett i källaren.
  • Venusmannen

Ts,
    Avloppsrör?
    Ovanpå det befintliga betongen alltså?

Det skulle väl innebära ett rejält dubbelgolv.
    Har ni så högt i tak?

• ming
    Venusmannen skrev 2007-04-18 11:43:30 följande:
    Ts,Avloppsrör? Ovanpå det befintliga betongen alltså?Det skulle väl innebära ett rejält dubbelgolv.Har ni så högt i tak?
    Jag är osäker på hur högt vi har, eftersom vi inte har flyttat in ännu.
  • Venusmannen

Ts,
    Okej..
    Ett vanligt avloppsrör är ju 110 mm, och sedan krävs det ju fall också. Normalt får man ju i källarmiljö hugga upp golvet, och gjuta ner dessa, då det inte går att höja golvet så mycket för att takhöjden inte medger detta. Ska man höja så här mycket blir det ju ofta problem vid dörrar, trösklar etc.

Svar på tråden Vad för golv är billigt och bra (till källare)?