• SmileyMalin

moderna jäkla bilar!!!

Vi har nyligen köpt bil... och idag var jag på maxi och handlade! När jag efteråt ska packa in matkassarna lägger jag så länge in bilnyckeln i bagaget... Sedan ska jag gå och parkera vagnen. Står parkerad precis intill kundvagnsskjulet men tar ändå med mig dottern på höften.

Så kommer jag tillbaka till bilen och kommer ihåg att jag glömt nyckeln i bagaget... och då är biljävlen LÅST!!
    Det har nån funktion så att det automatiskt låser sig efter en viss tid... IDIOTISKT!

Har inte folk vett att clåsa efter sig ändå? Enligt mig är det här världens mest idiotiska funktion!
    Tack och lov att jag inte hade hunnit sätta in dottern i bilen!!

• Svar på tråden moderna jäkla bilar!!!
  • Zimlis

Fan va irriterande - helt rätt ställe o placera tråden iaf..
    Jag har inte ens c-lås GAMMAL bil

• Sarah Wikström

En mycket bra funktion tycker ja. Rent idiotiskt att lägga ifrån sig nycklarna tycker ja. Säg att du precis ska låsa din bil för att gå & handla, så kommer de fram någon du känner & ni börjar prata, & tänker inte på att du inte låst bilen. Då låser den sig självt. Men däremot att göra som du gjorde lämna ifrån sig nycklarna är idiotiskt. Nu hade du iaf bilen kvar. Hade nån hunnit stjäla den, hade du varken haft bil kvar & försäkringsbolaget hade inte stått för nått..

• Sarge

Mkt bra funktion, som går att programmera bort på de flesta bilar...

• Ylwis

tycker det är en mkt bra funktion i bilarna. man ska alltid ha på sig nyckeln till bilen .
    man blir säker.

vet att i svärmors passat kan de lämna nyckeln i tändningslåset, men tar de ut nyckeln och lägger din i framsätet så låser sig bilen.
    denna funtion är ju till för att skydda inte stjälpa.

• white cheese

Vår bil (Prius) har inte "vanliga" lås på dörrarna, utan bara en knapp som man trycker på, så låser bilen sig (dvs, man behöver inte använda nån nyckel). Men de har tänkt på oss klantiga (läs: mig ) och lagt in en funktion att man inte kan låsa bilen om nyckeln är kvar inuti bilen. Älskar! Har redan hunnit utnyttja den funktionen ett par gånger...

• Inexsana

Sen kan man ju ha en klåfingrig mormor som jag har, som ska stänga bagageluckan innan jag hunnit ta nycklarna som jag lagt ifrån mig när jag lastade in blomjorden hon skulle ha. 1000 spänn kostade det att ta dit en låssmed.

Tala i vredesmod och du kommer att hålla det bästa tal du någonsin har ångrat
  • SmileyMalin

ärligt talat tycker jag det är betydligt värre att råka tex låsa in dottern i bilen än bilen råkar stå olåst en stund!

• Sarah Wikström

Men tar man med sig nycklarna var mäan än går, vilket man brukar elle? Iaf jag, så behöver man inte oroa sig för att låsa in någon.

• SmileyMalin

Finns många tillfällen när jag inte tar med mig nycklarna!!

När jag är och tränar vovven på agilityplan tex... Då parkerar man ett par meter ifrån planen och oftast är jag helt ensam där.. Och vill helst inte skringa omkring med en stor nyckeknippa i fickan så då är det smidigt att lämna kvar den i bilen (vilket inte går nu)

• Sarah Wikström

Ja då får man nog skylla sig själv kan ja tycka. De skulle ja aldrig våga sätta i system. Blir bilen stulen me nycklarna i så får du inget av försäkringsbolaget. För mig e de som att välkomna en tjuv att ta bilen.

• Emmies mamma

Det är klart att man VET att man inte ska lägga nycklarna i bagaget på bilen... Men det har hänt mej också EN gång. Var ute på jobb och helt plötsligt var nycklarna borta efter att ha lastat ur grejer ur bagaget.

Kan säga att jag fick anstränga mej lite för att hamna på plus hos maken efter att han fått åka 15 mil (enkel väg) med reservnyckeln...

Mina kollegor pikar mej lite om nyckelband om halsen och senilsnöre till glasögonen efter den händelsen och det får jag bjuda på.

TS; antingen tar du lärdom av din erfarenhet eller så kontaktar du en firma och frågar om dom kan programmera bort den här funktionen.

• Moi

Usch vad irriterande, förstår dej

• linnerle

Sällar sig till din frustration. Jävla moderna bilar! Krångliga och full av ofta obegriplig elektronik som vanliga dödliga aldrig använder.

Det som stör mig så in i helskotta är fönster el-hissar. Fönstren går inte att öppna/rulla ner utan att bilnyckeln sitter i bilen. 

Som jag saknar en bil med vanlig, vettig bilnyckel!

• November Rain

En del bilar med den funktionen, låser först då nycklarna befinner sig utanför räckvidd från bilen typ +50m. Sen som redan sagts, så brukar det finnas olika inställningar för låsning/larm, så man bla. kan stänga av den funktionen.

Svar på tråden moderna jäkla bilar!!!