• Benet

Första skorna?

Ja, vad har man? Det är ju en djungel av skor.
    Sonen vill ju så gärna gå omkring (med hjälp) ute och behöver således ett par skor.
    Vad har ni att rekommendera? Han kan inte gå själv

Mamma till världens bästa ♥ Wilmer ♥
  • Svar på tråden Första skorna?
  • tofsa

Jag har köpt ett par billiga skor på HM. De är typ basketskor så jag kan knyta fast dom eftersom min lille son tenderar att vilja gå på tårna. Hur som helst så funkar de toppen! Han lite själv men helst med hjälp, brukar sträcka sig efter min hand. De är ju så söta när de stapplar omkring!!

• Maggis Nervis

Så här skriver trygg hansa:

Vilka skor ska vi välja 
    Det optimala för foten är ju att gå barfota men eftersom vårt klimat och vår kultur inte är anpassat för barfotaspring är det inte möjligt, eller?!.

- Ja men det har vi ju skapat själva, Många gånger tvingar vi på barnen skor utan att det behövs. Vi skämmer bort våra fötter på fel sätt. Vi borde träna fötterna mer och speciellt hålla liv i tårna med olika rörelser. Men givetvis i dagens samhälle, med ständigt hårda underlag, kan det vara problematiskt att gå barfota, säger Henrik Nielsen.

När barnet lärt sig gå bör barnen ha mjuka skor med stötdämpande sulor som underlättar för barnet att vara aktivt även på hårda underlag. Ska barnet vara väldigt aktivt kan det vara bra med kängor.

Mät storleken noga - Kolla också bredden 
    Det finns beskrivningar av hur man mäter barnets fot i skobutiken. Följ dessa och låt barnet springa en liten runda i butiken och känna efter. Om det finns en innersula, vilket det finns i en hel del skor, så kan man ta ut den och jämföra den med foten. Då ser man om skon passar. Du mäter längden ner till där tån är som längst.

Om foten är väldigt bred är risken att föräldrar köper för stora skor. På bredden ska foten vara stadig och inte omges av en massa luft, då glider ju foten i sidled. Det är även bra med en snörning som går relativt långt upp, eftersom du då kan anpassa skon mer efter foten.

Tänk på vad skorna ska användas till 
    Till barn som har lärt sig gå och upp till 6-7 års ålder ska man först och främst tänka på vad de ska använda skorna till.

- Tyvärr ser man alltför ofta i vintertid barn som springer runt i varmfodrade gummiförstärkta kängor som man bara sticker ner fötterna i. I dessa kängor/stövlar glider fötterna bara runt, vilket gör att barnen inte tycker att det är kul att springa eller röra på sig, säger Henrik Nielsen.

Vanligaste felen med skor till barn 
    Dålig utprovningDåligt material i skornaSkorna kan inte andas

*Vilda babyn i magen och Vilda barnet utanför*
  • Lalalong

Benet
    Vi var och kollade på ett par "första skor" till Klara för inte så länge sen. Hon kan inte heller gå men kommer väl att börja inom kort i alla fall.
    Det tipset vi fick att kvinnan i affären var att ha skor som går upp en bit på vristen. När de precis börjar gå så där så måste de ha mycket stöd. Vi hittade ett par röda sandaler från Kavat som gick upp en bra bit. (De var egentligen alldeles för dyra men tanten drog av halva priset eftersom min man köpt sina skor i butiken sen han var liten . Det lönar sig att vara stammis på landet ).
    Vi fick i alla fall kanonhjälp i affären både med att mäta storlek och tips om vilken typ av skor som passar!
    Så förutom att det ska gå upp på vristen så är nog mitt bästa tips att fråga i affären

Lycka till!

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Smilie

Kavat.. de är dyra men otroligt bra, stödjer bra

• Tant Blå

Köp Kavat i nyskick billigt på Tradera! Första skorna blir ju i princip inte ens ingångna!

• Pandia

Håller med Tant Blå, finns massor på Tradera!! De första storlekarna är ju nästan alltid i nyskick fast de är använda.

• Benet

Åh vilka massa bra svar!
    Jag satt faktiskt precis på tradera och kikade, nu vet jag lite mer vad jag ska leta efter,
     TACK alla ni för era svar!

• killotjejmamma

KAVAT finns inget annat val enligt mig

• jagälskarallaminabarn

Vad jag först vill rekommendera är att INTE köpa begagnat för skorna anpassar sig efter barnets fötter och det är väldigt viktigt att det blir rätt från början så att det inte blir problem framöver.

Vi har gått till en skoaffär (blev rekommenderad en speciell på öppna förskolan) och det är suveränt att få professionell hjälp. Visst får man betala lite mer men det är det absolut värt, skulle ALDRIG köpa skor åt mina barn på ett varuhus där de ju inte har samma kunskaper som hos en "riktig" skoaffär. Lycka till!

• lilllinda

Köp inte begagnade skor, precis som bohuslänstös skriver så anpassar sig skorna efter foten.
    Gå til en skoaffär och ta hjälp av personalen, köp ordentliga skor det lönar sig i längden att lägga pengar på rejäla saker! Bara dumt att snåla..
    Vi har köpt Kavat från fösta skon och har alltid varit supernöjda!

• Knyttet och K

Det jag gått efter när jag köpt skor till mitt barn är att skorna ska vara så mjuka som möjligt, påverka foten så lite som det går (dvs inte ge onödigt stöd utan bara skydda foten), vara platta invändigt.

Sonen lärde sig gå på sommaren och då hade han sina bobux även utomhus. När det blev höst köpte vi ett par preschoolians (www.preschoolians.com) som är supermjuka, nästan som en mockasin fast med gummisula istället för skinn.

• game set match

Vilket märke kan vara detsamma även om jag själv föredrar ett speciellt.

Det som du absolut ska tänka på är att gå till en riktig skoaffär som hjälper dig att mäta både fot och sko så att du får en första sko som faktiskt hjälper ditt barn och inte hindrar. Sen bör skon vara lite högre för att ge stöd, enkel att få på, kardborreknäppning underlättar, skinn är absolut att föredra och så får ju skon gärna se lite snygg ut också.

• Benet

Tack för era svar!
    Ska ta mig till en skoaffär och höra mig för lite.
    På tradera säljer dom ju faktiskt ofta skor i "förpackning", så kanske gör jag nåt fynd där, vi får se!

• apache

Riktigt bra skor har ett märke som heter "superfit",dyra ja men väl värda pengarna.Både snygga och fotriktiga skor

• Benet
    apache - Jag sitter just nu med en brochyr i handen från dom!
Svar på tråden Första skorna?