• Thea och Ebba

Gravid och lyfta tungt???

Är de farligt att lyfta tungt när man är gravid??
    Tänkte vissa säger ju att man inte ska bära o lyfta alls..
    inom mitt jobb innebär de en del tunga lyft eftersom ja är elevassistent.. Även om man inte får ont för stunden kan de va så att de inte är bra????

• Svar på tråden Gravid och lyfta tungt???
  • Tjej 83

vet inte. men jag bar tunga saker. som möbler o skruva ihop när ja va höggravid. inget hände. men de är ju olika för alla. men inte hört att de ska va nån fara ?

• funbun

Ja det är farligt att lyfta tungt, man kan få missfall eller i slutet kan man föda för tidigt. Det rä vad jag har hört iaf och min svägerska som höll på och flyttade en helg och bar litegrann födde efter helgen 2 månader för tifigt...

• funbun

Tex inom vården kan man ju få sluta jobba tidigare också pga den anledningen så det kanske betyder ngt?

• SannaKaarina

jag fick nyligen reda på om det där av en narkosköterska som har bra koll

man får inte lyfta sånt som är för tungt att man tar i för allt man är värd bara för att orka. så länge det känns ok och att det inte är obehag av att lyfta.

men om du har foglossningar måste du vara extremt försiktig då det kan rakt av vara farligt både för dig och barnet.

nu vet jag inget annat än vad jag fick höra då jag luskade om det.

som hon sa det så var det här med lyft under graviditeten en gammal seglivad myt man ska aldrig lyfta för tungt inte ens då man inte är gravid.

• danitra
    funbun skrev 2007-04-17 20:53:06 följande:
    Ja det är farligt att lyfta tungt, man kan få missfall eller i slutet kan man föda för tidigt. Det rä vad jag har hört iaf och min svägerska som höll på och flyttade en helg och bar litegrann födde efter helgen 2 månader för tifigt...
    Nej nej, vänta nu. Det där vill jag få en källa till!
  • Pumie

nej man ska inte lyfta när man är gravid. det är farligt.det är något som kan händA med att det lossnar någonting mellan barnet o va de nu e o gör de de så är de en fara för barnet..
    jag lyfter i alla fall inte!

• mästerkatten

Jag skulle vara lite försiktig.. Jobbar inom vården och det innebär ju en hel del tunga lyft. Mina arbetskompisar hjälper till, men jag undviker att lyfta patienter som väger över 90 kg (vi är 2 vårdare som lyfter). Har ansökt om HP from början av juni pga tunga lyft i jobbet.

• danitra
    SannaKaarina skrev 2007-04-17 20:54:08 följande:
    jag fick nyligen reda på om det där av en narkosköterska som har bra koll man får inte lyfta sånt som är för tungt att man tar i för allt man är värd bara för att orka. så länge det känns ok och att det inte är obehag av att lyfta. men om du har foglossningar måste du vara extremt försiktig då det kan rakt av vara farligt både för dig och barnet. nu vet jag inget annat än vad jag fick höra då jag luskade om det. som hon sa det så var det här med lyft under graviditeten en gammal seglivad myt man ska aldrig lyfta för tungt inte ens då man inte är gravid.
    På vilket sätt skulle lyft av en gravd kvinna med foglossning påverka barnet?
  • Elli77

Hmmm... jag är dåligt påläst men har för mig att det har något med livmodern och och bäckenbotten att göra. Man skall i alla fall vara försiktig och om du måste lyfta skall du knipa samtidigt och självklart ha en bra lyftställning.

• funbun

danitra

Vaddå källa, det är vad jag har hört iaf...

Svar på tråden Gravid och lyfta tungt???