• Lovkise

När börja sätta i matstol, 3 mån?

Jag måste bara fråga er:

Min syster har en dotter på 3 mån som hon har börjat sätta i matstolen för att träna att sitta, iofs med ilägg men ändå. Fasen babyn är ju bara 3 mån och kan ju inte ens sitta själv. Jag sa åt henne men hon sa att det bara är korta stunder för att träna

Jag tycker att det är ALLDELES för tidigt! Varför ska man alltid skynda på barn?

• Svar på tråden När börja sätta i matstol, 3 mån?
  • m00min
    Då vi var till fysioterapeuten sade hon att då de lärt sig sitta själv kan man ha dem där. Innan endast korta,korta stunder om man nu vill. Då var min tös 6 månader...

Men jag har haft henne i matstol sedan dess, tyckte hon var stor nog då.
  • missy78

Tycker man ska låta barnen utvecklas i sin egen takt... Varför utsätta de små för stress redan nu liksom? Förstår inte heller detta...

• Mamma till 2 guldklimpar

jösses..3 månader, men är d inte så att att de bumbo stolarna är från 3 månader eller minns ja fel?? Jag personligen tycker att barnet ska kunna hålla huvudet ordentligt innan man sätter de i en matstol, men d kanske hon kan.. De sätter ju åldrar på allting för att man ska följa d. d finns tillexempel mycket varningar på vissa grejer som vår gåstol och d är ju för att d inte bra för barn att använda sej av d tidigare...

• Heidi1

om hon e stadig i nacken så e d ingen fara me korta stunder.oftast säger bebisen till när dom inte orkar sitta upp längre.jag frågade min bm på bvc om d va ok vid tre månader o hon sa att min flicka e så pass stadig så korta stunder e ingenfara men när hon säger ifrån måste jag ta bort henne direkt

• betsla

I en Bumbo kan de ju sitta så fort de håller huvudet stadigt, men jag skulle nog inte sätta ett barn som inte kan sitta själv i en barnstol. Definitivt inte för att "träna" i alla fall, det lär sig förr eller senare ändå...

܍ mamma till Tova, född 050104 ܍
  • porslinsd0cka

Mio var tre månader, det gick hur bra som helswt.. han tyckte det var roligt att sitta och titta på och vara med.. ananrs låg han bara på¨golvet och skrek när vi satt och åt... så för oss funkade det finfint, tycker inte bu ska klaga på din syster... henne sunge inte din

• Giron72

vissa klarar av det tidigt och andra inte, min dotter var stadig tidigt och hon satt i stol från 3 månader.

• twinmom

min lilla tjej satt i barnmatstol när hon var två månader och hon satt jättebra. Hon kunde sitta själv utan stöd vid 4 månader så det är ju VÄLDIGT individuellt, jag vet bebisar som är två månader som absolut inte skulle kunna sitta i en barnmatstol.

Tycker mamman att barnet fixar det kanske det faktiskt är så. Det där med ryggen ska enligt vårt BVC inte vara nån fara - barnet säger till när det blir jobbigt i ryggen.

• MariaV

Min dotter har suttit i barnstolen sen hon var nästan 3 månader. Men hon har kunnat hålla upp huvudet sen hon föddes och kunde vid tre månader sitta själv bara jag höll i en hand så hon höll balansen. Hon tyckte att det var jätteroligt och jag tyckte att det var jätteskönt.

• Floria

Jag satte dottern i matstol när hon kunde hålla huvudet, hon var stor till växten och väldigt stadig. Det gjorde det lättare när vi började med smakisar vid fyra månader. När hon var tre månader blev det bara två-tre gånger korta stunder, från fyra månader började hon älska att sitta i sin matstol - hon får ju sådan uppsikt där.

• fjunis

Vi började sätta vår tjej i matstol i samband med att hon började med smakisar 3,5 månad gammal.

Blir det obekvämt säger barnet garanterat till

• tempo21

Vi kommer låta Viktor sitta med vid matbordet i stolen från han är 3 mån. Men då är han väldigt stadig också. Kommer börja med smakisar vid 4 mån och då vill jag att han ska ha provat på stolen lite så att han inte behöver vänja sig vid 2 saker samtidigt.

• ThereseochLinus

Vi började när Mio var 3 månader, han satt jättebra i vår Hokus pocus-stol även fast han inte kan sitta själv.

• Colins mamma

Vår son har suttit i sin stol sen han var 3,5 månad. Då vi började med smakisar. Barnet säger ifrån när han/hon inte vill sitta där längre.

Svar på tråden När börja sätta i matstol, 3 mån?