Kuddmossa
Förra året åkte jag runt och letade efter kuddmossa, hittade ingenting i Gbg området.
Är det någon som kan tipsa mig om var jag kan hitta Kuddmoss i Göteborg med omnejd?
Förra året åkte jag runt och letade efter kuddmossa, hittade ingenting i Gbg området.
Är det någon som kan tipsa mig om var jag kan hitta Kuddmoss i Göteborg med omnejd?
Menar du arten eller släktet?
Arten kuddmossa, Grimmia trichophylla, ska enligt min bok vara vanlig på sura berghällar och helst växa på kala solbelysta klippor eller block. Låter ju som något det borde finnas på många ställen i Göteborgstrakten
Får jag vara nyfiken och fråga vad du ska ha mossan till?
Hej,
Jag skall ha den i trädgården i den delen där jag försöker anlägga lite Japanskt. Jag har en del böcker, där man ser att dom har planterat kuddmossa och säger att det finns i vanliga trädgårdsaffärer, men jag hat inte lyckats att hitta. Eler också är det som du säger, att man plockar det i naturen och formar till små kudar och lägger ut... Jag vet inte???+
Ingen som helst aning. Jag har aldrig letat mossa i trädgårdsaffärer och har heller aldrig tänkt tanken att man skulle "plantera" mossa... Jag konsulterade min mossflora med svenska mossor
Ut och leta i närmsta skog. Kuddmossa växer förstås som kuddar, behövs inte formas. Lyft upp och flytta dit du vill ha den, och hoppas på att den trivs! Här finns mängder i skogen.
ALJO: Menar du verkligen att det finns ute i naturen??!!
Var bor du? Jag bor i Göteborg, tror du att det finns här?
Tja, jag bor i norra bohuslän, lite annat klimat än där du bor, men här ser man kuddmossa lite titt som tätt i skogen. Det jag kallar kuddmossa iaf. Himla fint är det.
Okido, det blir på med gummistövlar och svampkorgen och ut och leta
Tusen tack!