• l i s a

Kan du latin?

jag vill veta vad "din för evigt" heter på latin?

Har lyckats få fram Tuus/Tua sum in aeternum. Är det rätt? Och är Tuus till mannen eller kvinnan?

Please help!

• Svar på tråden Kan du latin?
  • l i s a

kom igen nån måste veta juhe

• Sofis

Tuus säger man om man är man, och tua om man är kvinna. Och ja, det verkar rätt

• presens konjunktiv

Ordagrant låter det vettigt, men jag vet inte om det var så man sa.

Tua använder du om du är kvinna, tuus om du är man.

• l i s a

Hjälp oss här nu :-S lite förvirrad. Vi har tänkt att vi ska tattuera in det här till slut... Om vi säger då att "jag har skrivit in det på min man" så ska det alltså stå Tua på honom? Har jag rätt?

• l i s a

Vad betyder Edere, purgare, vomere?

• presens konjunktiv

Det beror på. Vill du skriva in att du är hans för evigt, eller han ska hans arm "säga till dig" att han är din för evigt?

Om jag hade varit ni hade jag skrivit det på svenska för att minska risken för fel och missförstånd.

Om ni absolut vill ha det på latin - lita inte på oss här. Kontakta en expert. Vem vill gå runt med ett språkfel på kroppen för all framtid?

• presens konjunktiv

Edere betyder äta, tror jag, och vomere betyder kräkas. Purgare har att göra med att göra sig av med något, rena sig från något. Bajsa, kanske?

• l i s a

haha..kanske ska tattuera det sista då istället..hahaha=)jamen såklart vi ska kolla upp det noga om vi ska göra det=) Ringer nån professor på universitet..var bara lite nyfiken! men tack ändå för hjälpen=)

• presens konjunktiv

Alltså: Det böjs inte efter vem som talar, utan efter vem som tilltalas.

• Sofis

På din killes arm ska det stå tua och på dig ska det stå tuus!

• cleopatra2

nej,jag kan förstå en del dels för att jag pratar italienska och dels för att jag är mycket aktivt inom kyrkan och mycket är fortfarende på latinska,men nej jag skulle säkert inte säga att jag kan språket,grammatiken är mycket svårt.

• cleopatra2

aah förlåt,jag läste bara frågan och inte din inläg ,förlåt mig)

• overdose

Hm, deras possessiva pronomina böjs efter substantivet som de hör ihop med, inget annat. En flicka kan sålunda säga till en man, "gaudium tuum sim" (ung. låt mig vara din glädje), och en man kan också säga så till en kvinna.

I det här fallet har man ett tänkt substantiv som är samma som subjektet; det är därför det blir tua om man pratar som flicka, och tuus om man pratar som man.

För evigt kan uttryckas på många sätt. Exempel är:

in aeternum
    in sempiternum
    in perpetuum
    in saecula saeculorum

Uttrycken har olika stilvärde, men högst troligen kommer ingen någonsin säga något om det. Välj det som låter bäst, tycker jag.

Man kan fundera över om man vill ha med sum. Det är nog inte nödvändigt om tänker sig att man har en tatuering på sig själv.

Sen kan man säkerligen också göra som man vill med var tua/tuus ska vara. Vi kan ju också göra så; din för evigt, eller, för evigt din.

Svar på tråden Kan du latin?